החלו דיוני ועדת החוקה בחוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי

הצעת חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי תידון בוועדה בכל יום שלישי לנוכח חשיבותה הרבה. החוק החדש יבטל את פקודת פשיטת הרגל, פקודת החברות והוראות מסוימות בחוק החברות המבוססים על החוק המנדטורי

שיקום כלכלי ופישוט הליכים. סלומיאנסקי. פלאש 90

ועדת החוקה, חוק ומשפט של הכנסת דנה אתמול בהצעת חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי. הצעת החוק נודעה להתמודד עם משבר כלכלי של חייב, מתוך ניסיון למקסם את האינטרסים של כל הצדדים המעורבים.

כיום, הליכי חדלות פירעון מוסדרים בשלושה חוקים: פקודת פשיטת הרגל, פקודת החברות והוראות מסוימות בחוק החברות. שתי הפקודות חוקקו עוד בתקופת המנדט ונוצר צורך בחוק עדכני אשר יסדיר את מכלול ההיבטים הקשורים בעניינו של חדל פירעון, בין אם מדובר ביחיד ובין אם בתאגיד.

הצעת החוק החדשה, תבטל את הפקודות והסעיפים בחוק החברות, ותקבע הסדרים שנועדו לייעל את ההליכים בדיני חדלות הפירעון בישראל.

בלב הצעת החוק ההנחה כי יש להציב את השיקום הכלכלי כערך מרכזי של הליכי חדלות פירעון של יחידים ובמידה רבה גם של תאגידים. זאת תוך כדי הגדלת שיעור החוב שייפרע לנושים. למרות חילוקי דעות בין חברי הוועדה על סעיפים שונים בחוק, ככלל, קיבל החוק תגובות מאוד חיוביות מגופים ציבוריים שלהם נגיעה בתחום. בין היתר, משרד האוצר, הנהלת בתי המשפט, לשכת עורכי הדין, לשכת רואי החשבון, איגוד הבנקים ואיגוד חברות הביטוח.

יושב ראש ועדת החוקה, חה"כ ניסן סלומינסקי (הבית היהודי) אמר: "חשיבות החוק בעניי, הוא שיקום החייב וייעול ההליכים הבירוקראטיים". סלומינסקי הבטיח לסיים את הדיונים בהצעת החוק בהקדם והודיע כי הוועדה תמשיך לדון בהצעת החוק מידי יום שלישי.

שרת המשפטים, חה"כ איילת שקד (הבית היהודי), שנכחה בפתיחת הדיון, אמרה: "העקרונות שהנחו את הצעת החוק, הם: שיקום החייב, חלוקת הנשייה בצורה שוויונית, קיצור הליכים והפחתת בירוקרטיה. אם נצליח בכך, כל אזרחי ישראל ירוויחו מכך".

יום קודם לכן התפרסם דו"ח האפוטרופוס הכללי והכונס הרשמי של משרד המשפטים, ממנו עלה כי בשנה הקודמת נרשמה עלייה גדולה במספר הבקשות לפשיטת רגל. פרופ' דוד האן, הכונס הרשמי שנכח בדיון, אמר: "זה רגע גדול, כמעט מפעל חיים עבורי. עשרים ואחת שנות מחקר מושקעות פה. הצעת החוק מהווה טרנספורמציה למשפט מנדטורי שהאנגלים הניחו לפיתוח הכלכלה, אולם כדאי להחליף ולעדכן את הפקודה בחוק מודרני". האן התייחס לתחום האשראי ואמר כי "כאשר בנק מלווה כסף, הוא רואה מולו פושט רגל בפוטנציה ולא לווה".

מנהל רשות האכיפה והגבייה, עורך הדין תומר מוסקוביץ' אמר כי "הרשות ביקשה למצוא פתרון לחייב המוגבל באמצעים, ולכן יזמה את הוראת השעה למתן הפטר לחייב מוגבל באמצעים. ובתקופה האחרונה נִתּנו עשרות החלטות למתן הפטר. ביחס לרוב הגדול של החייבים המועמדים להפטר, לא הוגשו התנגדויות והם יוצאים לדרך חדשה. הוראת השעה היא למעשה הכנה לקראת חוק חדלות הפירעון החדש", אמר מוסקוביץ'.

כתיבת תגובה