החקלאים מאשימים: משרדי הממשלה מפקירים אותנו

בעקבות הפשיעה החקלאית ומכת הגניבות בתחום, הועדה לביקורת המדינה התכנסה לדון בנושא * יו"ר הוועדה ח"כ שלי יחימוביץ: "היעדר המענה המדינתי לפיצוי וביטוח של החקלאים הנפגעים הוא שערורייתי"

חקלאים בפרדס. אילוסטרציה. צילום: Nasser Ishtayeh | פלאש 90

הוועדה לענייני ביקורת המדינה של הכנסת קיימה  דיון מעקב בנושא הפשיעה החקלאית. יו"ר הוועדה ח"כ שלי יחימוביץ אמרה בפתח הדיון כי התופעה בה אזרחים רבים, חקלאים, מתעוררים לבוקר של סיוט התחדדה וזלגה לתודעה הציבורית אחרי האירוע הקשה במושב שקף. זהו אירוע בו התרחשו ביזה ושוד שנמשכו שעות ארוכות. הדוח האחרון של מבקר המדינה, הצביע על כשלים מהותיים; על חולשה, אוזלת יד והעדר מענה מערכתי.

 יחימוביץ' אף תקפה את הממשלה ואמרה: "משרדי הממשלה מפגינים אפתיה מופגנת לנושא הפשיעה החקלאית – אין הגדרה של מכת הפשיעות החקלאיות כיעד לאומי, אין תכלול בין משרדי הממשלה, והחקלאים נותרים מופקרים לחלוטין; היעדר המענה המדינתי לפיצוי וביטוח של החקלאים הנפגעים הוא שערורייתי; משבחת את מג״ב שעושים לא מעט בהתחשב במשאבים המועטים העומדים לרשותם. שר החקלאות אורי אריאל הגיב לדברים וטען כי  "התכנית של הקרן לנזקי טבע לביטוח החקלאים מוכנה ויכולה להתחיל לפעול בראשון לינואר. משרד האוצר מסרב לתקצב אותה ב- 16 מיליון ₪";

ניצב משנה דוד שריקי קצין חקירות מג"ב, אמר בוועדה כי בשנה האחרונה ישנה ירידה של  15 אחוז ביחס לשנת 2016 באירועים הפלילים אך לא בהיקף הנזק. בשנת 2017 נגנבו 1709 ראשי בקר לעומת שנה קודמת בה נגנבו 3500; השנה נגנבו 27 טרקטורים נגנבו ומתוכם הוחזרו 19 לעומת 59 שנגנבו בשנה הקודמת.

אורי בן יהודה ראש  תחום ביטחון מועצות אזוריות, אמר המשטרה עושה עבודה טובה מול הפשיעה כבדה, אך כלל לא מתייחסת לגניבות קטנות לכאורה, כאשר רק בתחום האבוקדו כדוגמה הנזק המשוער בשנה האחרונה עומד על 15 מיליון ₪. הוא הוסיף ואמר כי עדין לא נשבר מחסום אובדן האמון של החקלאים ולפחות 30 אחוז מהעבירות לא מדווחות.

 

יו"ר הוועדה ח"כ שלי יחימוביץ' סכמה את הדיון ואמרה כי היא רואה בחומרה רבה את היחס האפתי של משרדי הממשלה למכת הגניבות החקלאיות. יחימוביץ׳ ציינה כי הוועדה תקיים דיון מעקב וכן סיור בשטח בהשתתפות הגורמים הרלוונטיים לעניין, ודרשה לקבל ממג״ב נתונים מעודכנים שיאפשרו להעריך האם שינוי התפיסה המבצעית במג״ב הינו אפקטיבי, לרבות נתונים על איוש תקנים, אמצעים סיגינטיים ומבצעיים, וכן שיעורי הגשת כתבי אישום והרשעות. עוד דרשה יחימוביץ׳ מאגף תקציבים ורשות שוק ההון לטפל באופן מיידי בבעיית הפיצויים ולמצוא פתרון ביטוחי מדינתי ראוי לחקלאים אותם חברות הביטוח מסרבות לבטח. יחימוביץ׳ שיבחה את מג״ב על הישגיהם בהתחשב במשאבים המועטים העומדים לרשותם.

כתיבת תגובה