החרם על הנפט האיראני שתשלמו עליו בקרוב בכל תדלוק

שמונה הקנייניות הגדולות של נפט מאיראן שזכו להקלות מהנשיא טראמפ, עומדות לקראת הגבלות חדשות שיקטינו את היצוא האיראני מ-2.5 מיליון חביות לאפס • המשמעות: למרות שהספקיות טוענות שיש די מלאי נפט ממאגרים אחרים, מחירי הדלק בעולם צפויים לטפס • מחיר הסנקציות

נשיא איראן חסאן רוחאני במטה האו"ם | צילום: אמיר לוי, פלאש 90

מחירי הדלק בארץ שוב עולים ומוחקים בכך את ירידות המחירים של סוף 2018. חשוב לדעת, כי עליית המחיר הזו באה עוד לפני עליית המחירים הגדולה שצופים כלכלני העולם בשל החלטת ארצות הברית להגביר את הסנקציות על איראן כחלק מהלחץ נגד תוכנית הגרעין שלה.

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ שחוגג את צמיחת כלכלת ארה"ב בקצב חד מהצפוי ברבעון הראשון של השנה כפי שדיווחנו – רוכב על גלי ההצלחה ומעוניין גם לבטל את ההקלות ביבוא הנפט מאיראן על מנת להפעיל, כהגדרתו, "לחץ כלכלי מקסימלי" באמצעות ניתוקה מקנייניות הנפט שלה וצמצום מקור ההכנסה העיקרי של המדינה לאפס.

טראמפ, שפרש בנובמבר שעבר (לקול צהלת ראש הממשלה בנימין נתניהו) מהסכם הגרעין שנחתם ב-2015 בין איראן לשש מעצמות עולמיות, חזר והשית סנקציות על יבוא נפט מאיראן אך העניק הקלות לשמונה היבואניות המרכזיות של נפט איראני – סין, הודו, יפן, דרום קוריאה, טייוואן, טורקיה, איטליה ויוון – ואפשר להן רכישות מוגבלות למשך ששה חודשים. כעת, היבואניות המובילות יצטרכו למצוא לעצמן מקורות אספקה חלופיים לנפט.

ואם בחצי השנה האחרונה צנח יצוא הנפט האיראני מלמעלה מ-2.5 מיליון חביות ביום להיקף של כמיליון חביות ביום בממוצע, הרי שמעתה, היצוא יעמד על אפס, ומהר מאוד יחושו תושבי איראן בכך. כבר היום ישנם תושבים רבים באיראן שמחזיקים רכב (ומחיר הדלק זול יחסית בגלל הייצור העצמי) אך כסף לחלקי חילוף אין – כמו גם למוצרי צריכה בסיסיים.

סין, היבואנית הגדולה ביותר של נפט איראני, הביעה את התנגדותה לסנקציות החד־צדדיות בטענה כי ארה"ב פועלת מחוץ לתחום שיפוטה. "שיתוף הפעולה של סין עם איראן הוא פתוח, שקוף, סביר וחוקי, ויש לכבדו", כך אמר דובר משרד החוץ הסיני בתדרוך לעיתונאים שהתקיים בבייג'ינג. הוא הוסיף, כי סין תדע לשמור על האינטרסים של המיזמים שלה, יחד עם ההגבלות על יבוא נפט, וכי היא יודעת לשחק תפקיד פעיל ביציבות האנרגטית של השוק הבינלאומי.

בית הזיקוק 'הינדוסטאן פטרוליאום' – אחד מבתי הזיקוק הגדולים של הודו – דיווח כי הרכב סל הנפט שלו מבוזר היטב בעולם, וכי אם ייעצרו המשלוחים מאיראן הוא לא יתקשה לספק את הביקושים.

יו"ר בית הזיקוק אחר מסר לסוכנות הידיעות בלומברג כי בית הזיקוק שלו צמצם כבר את הרכישות מאיראן והגביל בכך חשיפה לסנקציות האמריקאיות. חברת האנרגיה הממשלתית אינדיאן אויל, שהיא הלקוחה הגדולה ביותר בהודו לנפט איראני, מסרה כי היא ארגנה לעצמה מקורות חלופיים ממדינות כווית, אבו דאבי, סעודיה ומקסיקו על מנת לפצות על אובדן הנפט האיראני. גורמים רשמיים מטעם החברה מסרו כי הם נערכים לתרחיש הזה כבר מינואר השנה.

ואילו מיפן – הלקוחה הרביעית בגודלה באסיה של נפט איראני, על פי נתוני חודש מרץ האחרון – נמסר  כי למרות ההחלטה היא תמשיך לקיים שיחות עם ארה"ב על מנת שלא להגיע לנזקים שייגרמו כתוצאה מהמדיניות החדשה.

ארה"ב חזקה יותר

על פי אנליסטים ומומחים עולמיים, אנשי טראמפ צפויים להפעיל לחץ על סעודיה, היצרנית המובילה מקרב מדינות אופ"ק, להפסיק בשלב זה לצמצם את האספקה על מנת להרגיע את השווקים התוססים וכדי לא לגרום להקפצת מחירים בלתי סבירה.

וטוני נונאן, מנהל סיכוני נפט בתאגיד מיצובישי בטוקיו, אמר לסוכנות הידיעות 'רויטרס' כי "אם קיים עיתוי מתאים עבור ארה"ב לנקוט בו קו נוקשה, הוא הגיע עכשיו, לסעודים יש יכולת ייצור עודפת של למעלה משני מיליון חביות ביום", וכנראה שהגיע הזמן להשתמש בה.

דובר הבית הלבן סיפר כי בשבוע שעבר, בעת ששוחח טראמפ בטלפון עם יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן, ניצל נשיא ארה"ב את השיחה על מנת לדון בדרכים "להפעלת לחץ מקסימלי על איראן". לדבריו, טראמפ הביע אמון שסעודיה ואיחוד האמירויות הערביות יצליחו לפצות על הירידה בשוק הנפט.

לעומת זאת, מדרום קוריאה דווח, כי חברת 'האנווה טוטאל פטרוכמיקל', שרוכשת נפט ממאגר דרום פארס, החלה כבר ברכישה ובבדיקה של ספקים חלופיים מאזורים כמו אפריקה ואוסטרליה לקראת החרפת הסנקציות, אולם הדרום-קוריאנים הזהירו ש"זה לא בלתי אפשרי למצוא משלוחים חלופיים, אבל זה כן ידחוף מעלה את העלויות".

מי שעוד מרוויח ישירות מהסיפור החם והשחור היא ארצות הברית בכבודה ובעצמה. על פי הנתונים שמתפרסמים ייצור הנפט בארה"ב טיפס השנה לשיא של 12.2 מיליון חביות ביום כששוב מתברר שהסוחר טראמפ מצליח לעשות את 'ארצות הברית חזקה יותר'.

נותר רק להמתין ולראות כיצד הדברים יתגלגלו אלינו כחלק מהכלכלה העולמית וכמה נשלם בחודשים הקרובים על 'טנק מלא בבקשה'.

כתיבת תגובה