הטורקים הרוויחו: יבוא הבקבוקים עלה ל-13.5 מיליון דולר

המשך ההתעקשות של מפעל פניציה לפתרונות המוצעים להם הובילה את המפעל לאיבוד נתח שוק • מנגד, עלה יבוא הבקבוקים מטורקיה ל-33.9 מיליון בקבוקים • הנפילה הכלכלית וההתעקשות מול הדיבר הרביעי

מפעל פניציה בירוחם | צילום: משה שי פלאש 90

כואב. זאת ההגדרה היחידה שאפשר לומר על הנתונים שהעביר משרד הכלכלה למפעל 'פניציה', אודות השנים האחרונות – כולל הרבעון הראשון של 2019 – ומהם עולה כי נתח השוק הכספי של פניציה בתחום הבקבוקים ירד לרמה הנמוכה ביותר אי-פעם.

בעוד שומרי השבת אמרו את דברם וביקשו להפעיל את 'פניציה' באופן מותאם הלכתית, במפעל ששו על המגמה התקשורתית שהאשימה את שומרי השבת עד שאף נשמעו קריאות הסתה ברורות, הגובלות באנטישמיות.

נתח השוק הכספי הצפוי של 'פניציה' צנח ל-38.4%, לעומת 61% ב-2007. לאחר ירידה הדרגתית שהתרחשה בנתח השוק של המפעל, נרשמה צניחה בשנה-2017 לכ-47%. ומהנתונים העדכניים נראה כי 'פניציה' חווה ירידה של כ-10% נוספים בנתח השוק.

את הידירה בנתח השוק של 'פניציה' החליפה עלייה בהיקף רכישת הבקבוקים מחו"ל, בעיקר מטורקיה.

על פי נתוני משרד הכלכלה, כמות הבקבוקים שיובאו מטורקיה ב-2016 היה כ-13.4 מיליון בערך כספי של כ-8.5 מיליון דולר בשנה. היבוא שולש בשנת 2018, ומספר הבקבוקים המיובאים הגיע ל-33.9 מיליון בקבוקים, עם ערך כספי של 13.5 מיליון דולר.

ניתן רק לנחש כי לו היו בעלי פיניציה מסכימים למתווים שהותוו להם ולא הופכים מהלך צרכני מובהק לעוד מלחמת דת מיותרת, כמות הבקבוקים המיובאים היה נחתך לפחות ממחצית, וערך כספי של כ-7 מיליון דולר היה עובר ישירות למפעל הישראלי בדרום, מבלי להזדקק לקביים בדמות תקציבים ממשלתיים.

מנכ"ל המפעל, מיכאל שוורץ, אמר ל'דה מרקר' הבוקר, כי "אם המגמה הזאת תימשך, נעבור להפסדים לאחר שנים של יציבות. כרגע החרם הוא רק על בקבוקי היין שקונים היקבים הכשרים, אלא שבאחרונה גם לקוחות אחרים מחפשים ספק חלופי. גם הם קוראים עיתונים ומבינים את המצב, ואומרים לנו: 'אם אין ביטחון ש'פניציה' תהיה פה בעוד כמה חודשים, אנו חייבים להתכונן לעתיד'".

לדברי שוורץ, "למרות ניסיונות גדולים למצוא מתווה מוסכם, בפועל אין כל שינוי. רק צד אחד מתפשר, וכרגע זה אנחנו. מדובר בחברה טובה ויציבה שאחראית על פרנסת מאות משפחות באזור. עם זאת, אם המגמה תימשך – לא תהיה הצדקה כלכלית להחזיק את המפעל".

לפי הדיווח ב'דה מרקר', משרד הכלכלה עושה מאמץ להחזיר את המצב לקדמותו. אולם ל'ביזנעס' נודע כי לא מן הנמנע שהלך הרוח במגזר החרדי לא יוביל לבקשות דומות בתחום צנצנות הזכוכית.

כתיבת תגובה