היה לך חשבון בחו"ל? גם חשבון סגור אינו פטור

רשות המסים פנתה לקבלת מידע על חשבונות של ישראלים שנסגרו לפני כניסת הסכמי חילופי המידע לתוקף • המשמעות: אדם שהיו לו הכנסות בחשבון בחו"ל שלא דווחו, עלול להיחשף להליכים פליליים ואזרחיים מול רשויות המס • נוהל גילוי מרצון צפוי להסתיים בשנת 2020

בניין הבנק הלאומי השוויצרי בברן | צילום: Baikonur, ויקיפדיה

עדכון CRS בהול לבעלי חשבונות בחו"ל: גם חשבון סגור אינו פטור! כפי שכתבתי כאן בעבר שצפוי לקרות, עתה לראשונה רשות המסים הודיעה, כי תנקוט בהליכים פליליים ואזרחיים כנגד ישראלים אשר החזיקו בחשבונות בנק זרים, אותם סגרו טרם כניסתו לתוקף של תקן הדיווח ההדדי, תקן ה-CRS.

תקנות CRS הינן הטמעה בדין הישראלי, של הסכמים עליהם חתמה ישראל, המחילים חובת דיווח על בנקים ומוסדות פיננסיים בעולם, למסור לרשויות המס הישראליות, מידע לגבי תושבים זרים המנהלים חשבונות. מידע זה מועבר מרשויות המס הישראליות למקבילותיהן הזרות ולהיפך. דיווחים לגבי חשבונות של תושבים זרים מועברים, מאפשרים הטלת מס גם על כספים המוחזקים על ידי אזרחיהן של מדינות, מחוץ למדינת תושבותם. המידע מועבר באופן אוטומטי בין הבנקים לרשויות המס ובין המדינות, ולאחר ניתוחו נוקטות רשויות המס בהליכים אזרחיים ולעתים אף פליליים, כנגד אזרחים המעלימים הכנסות באמצעות חשבונות מחוץ למדינה.

חשבונות שנסגרו טרם תקן ה-CRS

לא מעט ישראלים סגרו את חשבונותיהם טרם כניסת תקן ה-CRS לתוקף, מתוך הנחה שהמידע לגביהם לא יועבר, כיוון שתקן הדיווח מחייב בנקים ומוסדות פיננסיים להעביר מידע רק על חשבונות פעילים.

לראשונה מתפרסם כי רשויות המס בישראל פנו למקבילותיהן בשוויץ, בבקשה לקבל מידע על ישראלים אשר סגרו חשבונות בנק, אף טרם כניסתה של ישראל לתקן הדיווח CRS בשנת 2019 וכי "בשבועות הקרובים צפויים מעצרים של ישראלים, שבחרו לא למלא אחר החוק ולא דיווחו על כספם והכנסותיהם ברחבי העולם. גם אם הם סגרו את החשבונות השוויצרים שלהם, רגע לפני שהתחלנו לקבל מידע משוויץ – הגענו גם אליהם".

פעולותיה של רשות המיסים, נועדו ללכוד גם ישראלים שסגרו חשבונותיהם וזאת לצורך הטלת מס על כספים שהוסתרו מפניה. הודעה זו פורסמה, בהמשך לפרסום מעצרם של ישראלים שהחזיקו בחשבונות בנק מחוץ לישראל ולא דיווחו עליהם בהתאם לדרישות הדין. זאת בהתאם למידע שהתקבל ממדינות שונות, ובהתאם לתקן הדיווח CRS אליו הצטרפה ישראל בשנת 2019.

הליך גילוי מרצון לאור תקן ה-CRS

בד בבד, הודעתו של ראש רשות המסים, על ביטולו הצפוי של נוהל גילוי מרצון, החל משנת 2020, יוצרת חשיבות עליונה עבור ישראלים המחזיקים בחשבונות זרים כיום, או שהחזיקו בחשבונות אלו בעבר, לנקוט כבר כעת, טרם תום שנת המס, בהליכי גילוי מרצון אל מול רשויות המס וליזום הסדרי שומה, לצורך הסרת החשש להליכים פליליים מחד, ולהסכמי שומה לתשלום חוב המס מאידך. היתרון המובהק בהליך יזום של גילוי מרצון לגבי כספים שלא דווחו בחשבונות זרים, עולה עשרות מונים על פני גילוי ביוזמת רשויות המס, והדבר עלול בהחלט להשפיע על אופן ועוצמת ההליכים שינקטו כנגד הנישום.

 

הכותב הוא עו"ד, שותף מייסד פירמת דורון, טיקוצקי, קנטור, גוטמן, נס, עמית גרוס ושות'

לתגובות וליצירת קשר: [email protected] 

* אין באמור לעיל כדי להוות ייעוץ משפטי, חוות דעת או תחליף לייעוץ משפטי אצל עו"ד, בכל מקרה ספציפי מומלץ לפנות לקבלת ייעוץ משפטי מעורך דין.

כתיבת תגובה