היום הרביעי למלחמת אוקראינה: סנקציית ה'סוויפט'

גרמניה המתינה עד לרגע האחרון, אבל כשהסכימה להטיל את סקנציית ה'סוויפט', הצטרפו אליה גם ביטול הטיסות של לופטהנזה לרוסיה, סגירת השמים למטוסים רוסיים, והעיקר: אספקת טילי נ"מ לאוקראינה תוך החלטה לשגר נשק לאזורי לחימה | מה זו מערכת 'סוויפט' ואיך היא תשפיע על רוסיה?

לוגו ארגון 'סוויפט' - מערכת הסליקה העולמית

מערכת SWIFT תנותק מחלק מהבנקים ברוסיה. כך החליטה במערכת הבנקאות העולמית, שם יישמו את ההגבלות שהטילו ארה"ב, בריטניה ומדינות האיחוד האירופי על הבנקים ברוסיה, בתגובה למלחמה שמנהלת רוסיה על אדמת אוקראינה.

מדובר בטבעת חנק כלכלית שמראש היה ידוע שתיכנס לתוקף, אלא שעד מוצ"ש המתינו מדינות המערב לגרמניה עד שזו הסירה את התנגדותה. לאחר מכן, הודיעה זו כי חברת התעופה הלאומית שלה, 'לופטהנזה', לא תקיים טיסות לרוסיה וממנה, שמי גרמניה ייסגרו למטוסים רוסיים וכי היא תצייד את אוקראינה בנשק, כולל טילי 'סטינגר' נ"מ למרות שאין משגרים נשק לאזורי מלחמה.

הסנקציות הכלכליות על רוסיה מתחילות בהילוך גבוה אפוא, כשמדינות המערב מנתקות מספר בנקים רוסיים ממערכת 'סוויפט' המשמשת להעברת כספים גלובלית. גם יתרות המט"ח של הבנק המרכזי ברוסיה יינעלו כדי למנוע שימוש בהן.

'סוויפט' – או בשמה המלא 'האגודה העולמית לתקשורת פיננסית בין-בנקאית' היא מערכת המשמשת כ'צנרת' עבור הכסף העולמי. זו היא מסלקה בינלאומית שדרכה עובר המידע בין מוסדות פיננסים שונים, כדוגמת בנקים. המסלקה מספקת העברה בטוחה, אמינה ומתוקננת של מידע על העברות כספים. SWIFT מספקת גם תוכנה ושירותים למוסדות פיננסיים, בעיקר לשימוש ברשת SWIFTNet, ובתקן ISO 9362. מרבית התקשורת הבין-בנקאית בעולם היום מתבצעת באמצעות שירותי SWIFT – במעל ל-200 מדינות, כאשר כ-80% מהתשלומים הבינלאומיים מתבצעים דרך מערכת הסליקה של סוויפט. המסלקה אינה מעבירה כספים בפועל, אלא רק מידע על העברות כספים.

האם רוסיה היא בסדר גודל של איראן, שנותקה ב-2012, כחלק מסנקציות הגרעין שהוטלו עליה? חלק מהמומחים חושבים שזו טעות לעשות זאת, כי רוסיה, כמעצמה, עלולה להקים מערכת חילופית ל'סוויפט'. התשלומים שהיא צריכה לקבל עבור הגז שהיא מספקת, לא יאפשרו לה לשבת בחיבוק ידיים.

המומחים הכלכליים העולמיים טוענים כי המהלך יכול להיות חלק מענישה, גם אם הוא יהיה זמני – אם כי ההשלכות על המערב עשויות להיות כחרב פיפיות.

מזכיר ההגנה של בריטניה, בן וולאס, אמר ביום שישי בריאיון לרשת BBC כי "אנחנו רוצים להכניס  את מערכת הסוויפט (לשורת הסנקציות הכלכליות על רוסיה), שמאפשרת לרוסים להעביר כספים ברחבי העולם ולקבל תשלומים על הגז שלהם. אולם, כמו הרבה דברים, מדובר בארגון בינלאומי ואם לא כל המדינות ירצו להוציא אותם החוצה זה הופך להיות קשה".

סוויפט מנוהלת על ידי כלל המדינות החברות בו ומרכז ניהולה הוא בבלגיה. "כל החלטה לכפות סנקציות על מדינות או על אנשים נמצאת בידיהן של הממשלות והמחוקקים המתאימים בלבד. מכיוון שהארגון כפוף לחוק הבלגי, אנו מחוייבים לציית לו ולחוקי האיחוד האירופי", ציינו ב'סוויפט'.

כתיבת תגובה