היו"ר העלה את שר האוצר על הקו והגמ"חים הוחרגו שנית

בעיצומו של דיון בנושא הגמ"חים בוועדת הכספים: גפני קיים שיחה טלפונית עם שר האוצר ועם המשנה ליועץ המשפטי לממשלה • ארכה נוספת הוענקה לגמ"חים • וכמה כסף בחשבון יחייב את הבנקים לדווח על תושבים זרים?

לקראת תאריך אחרון לברקזיט. לונדון | צילום:andersphoto, שאטרסטוק

ועדת הכספים קיימה היום (ד) דיון בתקנות מס הכנסה שהינן נגזרת מהסכם בין למעלה ממאה מדינות – הסכם ה- CRS (קומון ריפורטינג סטנדרט) עליו חתומה גם מדינת ישראל, הסכם המחייב חילופי מידע בין רשויות המס השונות.

'ביזנעס' מתרחב בניו-מדיה: מהיום, כל העדכונים – גם בוואטסאפ!

על פי ההסכם, על בנקים במדינות השונות לרכז את המידע אודות תושבי מדינות זרות המתגוררים במדינות בהן יש להם חשבונות בנקים והפוך. זאת מתוך מגמה שקיימת מזה מספר שנים בארגונים בינלאומיים שונים, כגון ארגון ה-OECD להגביר את שיתופי הפעולה בין המדינות ובכלל זה, בין רשויות המס השונות, בין השאר על-מנת להעמיק את גביית המס ולהילחם בהעלמת מס.

התקנות הללו, שיאפשרו להוציא לפועל את הוראות ההסכם, יחייבו את הבנקים להגיש את המידע אודות אזרחי מדינות מחו"ל שמתגוררים בישראל לרשות המיסים תחילה וזו תעביר את המידע לידי רשויות המס במדינות השונות.

עפ"י הערכות מדובר בכמיליון לקוחות של הבנקים בישראל, שעשויים להיקרא לבנקים על-מנת למלא תצהירים ודוחות מס שונים. רשות המיסים בישראל מעוניינת ביישום התקנות, במידה רבה, על-מנת שתוכל גם היא לקבל מידע מרשויות מס זרות לגבי אזרחי ישראל המתגוררים בחו"ל או שיש להם חשבונות בנק בחו"ל.

במהלך הישיבה היום, הוועדה ונציגי הגופים הפיננסים השונים התקדמו במסגרת סקירת התקנות השונות לקראת אישורן, עיקר הדיון עסק בסעיפים הנוגעים לתנאי זיהוי חשבונות יחידים 'בעלי ערך נמוך' (שאינם עולים על מיליון דולר) ותנאי סיווגם במידת הצורך כחשבונות של תושב מדינה זרה (פירוט להלן).

הגמ"חים עולים לדיון

לצד אלה, עלה במסגרת הדיון עניין תקנות ה -FATCA האמריקאיות שהתקבלו באוגוסט 2016, כאשר במהלך הדיון בשבוע שעבר הודיעה במפתיע נציגת משרד המשפטים כי המשנה ליועמ"ש החליט שלא להאריך את תוקף ההחרגה של הגמ"חים מהתקנות.

בעקבות דין ודברים בדיון היום, במהלכו אף שוחח יו"ר הוועדה עם המשנה ליועמ"ש ועם נציגי שר האוצר , נקבע כי השניים יפעלו להסדיר את הנושא באופן מידי עד לסיום הליכי החקיקה של חוק הגמ"חים שנכנסו להילוך גבוה. במקביל חלה התקדמות משמעותית בקידום תקנות ה-CRS, כאשר הוועדה והגופים הרלוונטיים המשיכו בסקירת התקנות לקראת אישורן. יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני ציין על רקע הדברים כי: "בלי קשר לתקנות ה-FATCA נסיים את שני החוקים האלה בקרוב, נעשה כל מאמץ כדי לעשות זאת בהקדם".

הנה ציטטות נבחרות מהדיון בוועדה:

בפתח הדיון ציינה אלישבע לסרי, נציגת משרד המשפטים: "ביקשנו שהדיון ידחה, טרם התקיים שיח בין המשרד למנהל הכנסות המדינה על הוראת המעבר בנוגע לגמ"חים".

יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני: "אני קיבלתי החלטה שאנחנו מסיימים את התקנות האלה ואת חוק הגמ"חים, אין דחיות. במשרד האוצר הצהירו פה שאם אנחנו לא מאשרים בצורה מהירה אנחנו במצב לא אפשרי, נהפוך למדינה פרימיטיבית, אני לא רוצה להיות במצב כזה. החלטתי שאני מסיים את הכל במקביל. יש דברים שנושקים זה לזה ועלינו לפתור אותם".

לסרי: "אנחנו מבקשים פרק זמן נוסף לקיים שיח, לגבי הוראת המעבר".

יועמ"ש ועדת הכספים, שגית אפיק: "יש משקל לאמירה שלכם, אתם מנחים אותם. הבנקים פועלים לפי דברכם. התאריך של הוראות המעבר לעניין ה-FATCA פג אבל כולם המשיכו באותה מדיניות, ברגע שהצהרתם בשבוע שעבר שהתוקף פג – שיניתם את המצב לפיו כולם המשיכו לפעול כרגיל, כי (בתחילה, א"ס) הבינו שתאושר ארכה להחרגה. איגוד הבנקים מבקש לדעת מה קורה מחר בבוקר".

ח"כ גפני: "זה חוסר אחריות ממדרגה ראשונה, האמירה שלכם תעמיד את הגמ"חים במצב שלא יוכלו לתפקד, ביקשנו מכם לפני שבוע להסדיר את הנושא. אתם מחכים שתהיה זעקה כשגמ"חים יסגרו?! שניכנע לתכתיבים שלכם בחוק הגמ"חים?".

ח"כ מיקי לוי: "אתם מסבכים את העניין ובורחים מאחריות, אנחנו מבינים למה, יש נושאים נוספים. אם אתם במשרד המשפטים חושבים שאנחנו עובדים אצלכם אתם טועים".

נציגת איגוד הבנקים: "אנחנו צריכים כבר להודיע לבנקים".

פרידה ישראלי, המשנה לממונה על מינהל הכנסות המדינה: "לגישתנו ראוי להמתין עוד שבוע ולחכות לדיונים בעניין לפני שמשנים את המצב, אנחנו לא הצלחנו להגיע לזה למרות שביקשנו פגישה".

בשלב זה, בעקבות הדברים שוחח יו"ר הוועדה בטלפון עם נציגי שר האוצר ועם המשנה ליועמ"ש, וסוכם כי הצדדים ייוועצו על מנת למצוא פתרון למצב.

אלישבע לסרי, משרד המשפטים: "בעקבות הפנייה של יו"ר הוועדה, אני מודיעה בשם המשנה ליועמ"ש שנקיים דיון עם המפקח על הבנקים ועם איגוד הבנקים בנושא".

יו"ר הוועדה: "המשנה שוחח עמי ועם הגב' לסרי, הוא יכנס לעניין עכשיו. זה הולך לפתרון, גם אצל שר האוצר וגם עם המשנה, אדבר גם עם היועמ"ש עצמו. נסיים גם את שתי החקיקות בקרוב, רוב השבוע הבא יוקדש לעניין הזה וזה יסתיים. אני רק מבקש שלא יאיימו עלי דרך בקשות לבנקים שיסגרו חשבונות. אני עוזב הכל ודן בזה".

ובחזרה לתושבים הזרים

במהלך הדיון בתקנות ה-CRS חלה התקדמות, כאשר הצדדים עברו על סעיפים שונים ודנו בנושאים שונים. עיקר הדיון עסק בסעיפים הנוגעים לתנאי זיהוי חשבונות יחידים 'בעלי ערך נמוך' (שאינם עולים על מיליון דולר) ותנאי סיווגם במידת הצורך כחשבונות של תושב מדינה זרה. על פי התקנות, לגבי החשבונות תעשה בדיקה באמצעות סריקה אלקטרונית אחר אינדיקציה אודות רישום תושבות במדינה נוספת – מען מגורים במדינה הזרה, מספר טלפון זר, הוראת קבע להעברת כספים בחשבון מדינה זרה, ייפוי כוח למען במדינה זרה. בנוסף יבחנו אם במסגרת החשבון קיימים מסמכים פורמליים כגון ת.ז. או רישיון נהיגה ממדינה זרה. בנוסף נידונו רמת הראיה של הסממנים השונים, כאשר במקרים מסוימים יצטרכו צירוף של תנאים כדי לסווג חשבון ככזה של תושב זר.

גם אם ימצאו סממנים משמעותיים לתושבות במדינה זרה, בנק או מוסד פיננסי לא יסווג חשבון כשל תושב מדינה זרה לפני בירור עם אותו אדם. כך יפנה הבנק לאותו אדם, ובמידה וזה יעמיד הצהרה שהוא תושב ישראל בלבד, וימציא ראיה לכך, כגון רישיון או ת.ז ישראלים, הבנק יקבל את עמדת אותו אדם, אלא אם כן יש בידו מידע סותר, כגון הצהרה סותרת של אותו אדם מהתקופה האחרונה כי הוא דווקא תושב מדינה זרה וכדומה.

עוד נידון, מצב בו אדם פותח חשבון חדש, במידה וכבר יש לאותו אדם חשבון באותו מוסד פיננסי – המוסד לא חייב לקיים בדיקה נוספת. במידה וזהו חשבון יחיד ויש סממנים שיכולים להצביע על תושבות זרה, אזי אותו אדם יתבקש להעמיד תיעוד עצמי בדומה לחשבון קיים.

בנוסף נידונו רשימת המוסדות שאינם צריכים זיהוי כגון מוסדות פיננסים דוגמת חברות ביטוח, שאין צורך בזיהויים שכן הם גורמים המדווחים מלכתחילה.

יו"ר הוועדה סיכם את הדיון: "התקדמנו במסגרת התקנות, הדיון שעלה כאן לעניין תקנות ה-FATCA לא רלוונטי לגבי ה-CRS, בלי קשר לשום לכך אני רוצה לסיים את התקנות הללו ואת חוק הגמ"חים ונמשיך לדון בהם. נסיים את שני החוקים – כי אחרת, שמענו שהמצב יהיה לא טוב עבור המדינה, נעשה כל מאמץ כדי לסיים את זה בהקדם".

כתיבת תגובה