"הירידה בהתחלות בנייה והעליה בביטולי זכייה – תמרור אזהרה אדום"

כך לדברי נשיא התאחדות בוני הארץ בכנס לתכנון ובנייה רוני בריק. בריק הוסיף בהקשר של רשויות מקומיות: "ראש עיר צריך ללמוד את השטח שלו ולנהל אותו על פי חשיבה לטווח ארוך וכשהוא לא עושה את זה – חובה על הממשלה להתערב"

רוני בריק | צילום: כפיר סיון

 

"אמרתי בשבוע שעבר בכנס של התאחדות בוני הארץ באילת, ואחזור על כך – מחיר למשתכן בגרסה הנוכחית היא תוכנית גוססת. אנחנו מעריכים שהירידה הבלתי פוסקת בהתחלות הבנייה של החודשים האחרונים והעליה בביטולי זכייה של הזכאים, הם תמרור אזהרה אדום שצריך להבהיר לממשלה שצריך להפסיק להתעלם מהמצב בשטח". כך אמר נשיא התאחדות בוני הארץ, רוני בריק, בכנס השנתי השביעי לתכנון ובנייה, שהתקיים היום (ג') בדן פנורמה, תל אביב.

בריק הוסיף בנושא מחיר למשתכן, "יש הרבה מאוד בעיות שהתוכנית יוצרת אבל הבולטות ביותר הן ההקפאה של השוק – בעיקר בגלל התעלמות הממשלה ממשפרי הדיור שמהווים כ-80% מרוכשי הדירות, והעובדה שכופים על הזוכים לקנות דירות במקום שבו הם לא יגורו וחלקם יתקע עם דירות להשכרה ללא שוכר. התוכנית הזו היא באמת פתרון לטווח קצר והתקופה הזו נגמרה. עכשיו צריך למצוא כלים חדשים לסייע לחסרי דיור – לתת להם הלוואות ללא ריבית, לאפשר התנהלות בריאה ונורמאלית של השוק, והכי חשוב להציף את הארץ בקרקע לבנייה עבור כל אוכלוסייה שרוצה דירות".

בנושא הרשויות המקומיות אמר בריק, "אני נגד האמירה שצריך לקחת לראש העיר את הכוח מידיו. ראש העיר הוא נבחר ציבור וזה מה שהתושבים רוצים. אבל ראש עיר צריך ללמוד את השטח שלו ולנהל אותו על פי חשיבה לטווח ארוך וכשהוא לא עושה את זה – חובה על הממשלה להתערב. אני חושב שצריך למצוא עוד ועוד כלים כדי לסייע לראשי ערים שרוצים לבנות. הסכמי גג להתחדשות עירונית זו התחלה טובה". עוד בנושא הוסיף ואמר "שחיתות היא תוצאה של פקידות עצלנית ושל ראשי ערים בלי שיניים. במקום שבו המערכת מערימה קשיים, תמיד יצוצו מושחתים שינצלו אותם. כל ראש עיר שרוצה למנוע שחיתות יכול לעשות את זה על ידי הסרת חסמים.

בנוגע לתחום התשתיות, אמר בריק, "התאחדות בוני הארץ קוראת לממשלה כבר הרבה מאוד זמן לעשות סדר בתחום התשתיות. זה נכון שעניין התחבורה זועק לשמיים ובולט אולי יותר, אבל בינתיים נוצרה כאן בעיה חמורה בכל הבנייה הציבורית, והתוצאה בתחום הזה היא איחור בהרבה מאוד מקומות בהקמת התשתית ומבני הציבור – איחורים שכבר מגיעים לרמה שהם מונעים אכלוס דירות בזמן". עוד הוסיף בריק, "הממשלה נוטה להעביר את עיקר האחריות על הנושא הזה לעיריות ואנחנו חושבים שזו טעות. במקביל, לאחר שנים שדרשנו שזה יקרה, סוף סוף קמו בממשלה שני צוותי תכנון לנושא התשתיות ולצידם התחילו במשרד השיכון להכניס שינויים במכרזים שמחויבים במציאות. בין השאר מוותרים שם סוף סוף על ההחלטה שרק המחיר הנמוך ביותר יזכה. זה ימנע מהצעות מתאבדות של קבלנים נואשים להתקבל ויביא לתחרות בריאה יותר, ולמניעת קריסת קבלנים ועצירת בנייה של תשתיות שתוקעת שכונות חדשות".

נשיא ההתאחדות התייחס לנושא ההתחדשות העירונית וציין שהאתגר המרכזי בתחום, זה מציאת האיזון בין התוספת של דיירים לתשתית שנדרשת עבורם – בכל תא שטח בעיר. "אמרתי כבר שההחלטה על הליכה להסכמי גג בהתחדשות עירונית היא מבורכת ואני קורא לממשלה להפוך את ההסכמים האלה לסטנדרט. במקביל, חייבת המדינה למצוא כלים לתמרץ התחדשות עירונית גם במקומות שבהם זה לא כלכלי ולהתחיל באזור השבר הסורי אפריקאי שבו הרי תבוא בסוף רעידת אדמה משמעותית. בכנס שלנו שמעתי לראשונה על כוונה ממשית של שר השיכון לתת לקבלנים שיחזקו ויחדשו מבנים בפריפריה – זכויות בנייה במקומות מבוקשים. זה משהו שאנחנו מבקשים לאשר כבר שנים. אם זה יקרה, נראה פריחה של בנייה מצילת חיים גם במקומות הכי קשים".

כתיבת תגובה