הישג לח"כ אשר: דחיית פירעון משכנתה במקרה מוות

ועדת הכלכלה אישרה לקריאה ראשונה: משפחתו של נפטר תוכל לדחות תשלומי משכנתה לשנה לצורך הסדרת התשלום לאחר האסון • ההצעה תחול גם על הגופים המוסדיים ועל הלוואות שכבר ניתנו ללא ביטוח חיים

ח"כ יעקב אשר | צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ איתן כבל, אישרה היום לקריאה ראשונה את ההצעה של ח"כ יעקב אשר, וחברי כנסת נוספים, לתקן את חוק הבנקאות על מנת לאפשר דחיית תקופת פירעון משכנתה בשל פטירה. לפי ההצעה, יורשיו של לקוח שלקח משכנתה ונפטר יוכל לקבל דחיית תשלומים של עד 12 חודשים ללא ריבית פיגורים, על מנת שבזמן הזה יוכלו להוציא את כל האישורים הנדרשים ולהסיר את הליך תביעת ביטוח החיים לצורך תשלום המשכנתה.

'ביזנעס' מתרחב בניו-מדיה: מהיום, כל העדכונים – גם בוואטסאפ!

ח"כ אשר הציג את ההצעה ואמר כי מדובר בתיקון קטן אך חשוב במיוחד למשפחות שחוות אסון. הוא הסביר כי לאחר מותו של אדם משפחתו נדרשת לטפל בבעיות רבות בתקופת האבל, ולעיתים ממשיכה לשלם את המשכנתה שלקח הנפטר בחייו גם אם לא היו לה הכנסות נוספות מלבד הכנסתו של הנפטר. הוא הוסיף כי הדחייה נועדה לאפשר לבני המשפחה להשיג את המסמכים הדרושים ולטפל בהסדרת התשלום, ואמר כי ההצעה צריכה לחול על כל מי שנטל משכנתה וילך לעולמו לאחר כניסת החוק לתוקף.

נציג בנק ישראל, עו"ד רונן ניסים, אמר כי הבנק תומך בהצעה. נציגת 'עמותת עוז – בנקים לא מעל החוק', אליסה דברה, אמרה כי יש חשש שציבור גדול של בני 60 ומעלה שעשו ביטוח בבנקים נותרו ללא ביטוח לאחר שהפוליסות של הבנקים פקעו וההודעה על כך לא נמסרה להם בזמן, היו"ר כבל ביקש מנציגי בנק ישראל לבדוק זאת.

נציגת איגוד הבנקים, מיקי טמיר, טענה כי ב-95% מהמקרים הלקוחות מבוטחים וחברת הביטוח נושאת בכל התשלום וגם בריבית הפיגורים אם נצברה. טיבי רבינוביץ מאיגוד הבנקים ביקש להחיל את ההצעה רק על לקוחות חדשים, שייטלו משכנתאות מיום כניסת החוק לתוקף ואילך. היו"ר כבל התנגד לכך בחריפות ואמר כי הדבר יעקר את כל החוק מתוכן.

נציג רשות שוק ההון, אהוד מוריה, ביקש שלא להחיל את ההצעה על הגופים המוסדיים וחברות הביטוח שהחלו לאחרונה לשווק משכנתאות, מחשש לפגיעה בהם. היו"ר כבל דחה גם את הבקשה הזו ואמר כי הוא לא רואה סיכון לחברות הללו ומעריך כי סביר שדווקא חברות הביטוח העניקו משכנתאות מבוטחות בהן אין בעיה.

כתיבת תגובה