הכנסות המדינה יעלו למרות שהאוצר הוריד את תחזית הצמיחה

הכלכלן הראשי במשרד האוצר עדכן את תחזית הצמיחה ואת תחזית הכנסות המדינה ממיסים לשנים הקרובות. הצמיחה תעמוד השנה על 2.5% לעומת 2.8% בתחזית הקודמת. אך הכנסות המדינה ממיסים יגדלו ביותר מארבעה מיליארד שקל

יואל נווה, הכלכלן הראשי | צילום: משה שי, פלאש 90

הכלכלן הראשי במשרד האוצר, יואל נוה, עדכן אמש (ג) את התחזיות המקרו-כלכליות ואת תחזית הכנסות המדינה לשנים הקרובות. בהתאם לנתוני האוצר, גדל שיעור הכנסות המדינה ממיסים בשנה הקודמת בשיעור של 5.6%, קצב שהיה גבוה יותר מפי שניים מקצב הצמיחה במשק.

הגידול הזה המשיך גם בשנת הכספים הנוכחית בהכנסות ממסים ישירים, בעיקר במס החברות ובניכויי שכר. במקביל, גם ההכנסות ממיסוי עקיף היו גבוהות לאור הגידול בצריכה הפרטית, בעיקר רכישת כלי רכב.

אך ישנה הסתייגות אחת. חלק מעודף הגבייה במחצית הראשונה של השנה מיוחס למבצע גילוי מרצון של רשות המיסים וחלק נובע מרכישה מוגברת של כלי רכב חדשים. כך שמדובר בגידול חד-פעמי.

באוצר "תיקנו" את תחזית הצמיחה לשנים 2018-2016 והציבו אותה על 2.5%, %2.7 ו-2.8% בהתאמה.

באוצר הסבירו כי העדכון כלפי מטה נובע מהחולשה בסביבת הצמיחה הגלובלית, אשר באה לידי ביטוי בשחיקה מתמשכת הן של הסחר העולמי והן של קצב הצמיחה החזוי בכלכלות מובילות בעולם. במקביל, הוסיפו ואמרו כי התממשות הסיכונים הגלובליים (כגון ה'ברקזיט'), תורמים להמשך חוסר הוודאות המשפיע על השווקים הפיננסיים ועל הפעילות הריאלית.

במחצית הראשונה של השנה הושפעה הצמיחה בישראל מהמשך הגידול המהיר בצריכה הפרטית, ומההתאוששות בהשקעות. הגידול בצריכה הפרטית נתמך בהמשך עליית השכר והתעסוקה במשק, מהריבית נמוכה ובקצב האינפלציה שנותר שלילי.

התחזית צופה כי המגמות בשוק העבודה תשמרנה, אם כי בעוצמה הולכת ופוחתת, גם בשנים 2018-2017. מגמות אלו תומכות בהמשך הגידול בצריכה הפרטית, שצפויה להוביל את הצמיחה בשנתיים הקרובות.

הצריכה הציבורית צפויה להתאושש בהדרגה לאחר תיקון שחל ברבעון הראשון של השנה. מנגד, נמשכת החולשה ביצוא הסחורות, הממוקדת במספר ענפים מרכזיים. עליית מחירי הנפט וסחורות נוספות מייקרת את יבוא התשומות של המשק, וצפויה לצמצם את עודף היצוא נטו שהגיע לשיאו בשנה הקודמת.

התופעה הזו לפיה הכנסות המדינה ממיסים עולות והצמיחה יורדת, היא בהחלט תופעה מרתקת שיש לתת עליה את הדעת. באוצר אומרים כי למרות הירידה בתחזיות הצמיחה, הרכב התוצר נותר עתיר מיסוי, והצפי להמשך השיפור בשוק העבודה תומך בהגדלת תחזית ההכנסות ממסים ישירים.

כתיבת תגובה