הכנסות לעיריית רמת גן חשובות יותר מחיי אדם?

שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' יוצא חוצץ נגד כוונת ראש העיר רמת גן להציב שלט אלקטרוני ענק על מגדל בעיר למול כביש איילון • יו"ר ועדת הביקורת של העירייה מציג את התכנית ככזו שלא עשויה כראוי ומיועדת רק לשרת את גחמות ראש העיר

פקקים בנתיבי איילון | צילום: פלאש 90

ראש עיריית רמת גן כרמל שאמה הכהן שתומך באופן מוצהר בחילול שבת, לא מפסיק לככב בכותרות. בשבוע שעבר פורסם התחקיר של חדשות 13, שחשף כיצד העירייה בראשות כרמל שאמה הכהן, העניקה אישורים על מנת לסייע בפתיחת מרכז קניות, השייך לאביו פנחס שאמה. משרד הפנים אף הודיע בעקבות התחקיר, כי הוא בודק את התנהלות עיריית רמת גן.

כעת מתברר כי גם קצפו של שר התחבורה הבלתי נלאה, בצלאל סמוטריץ, יצא על ראש העיר, זאת בעקבות השלט הענק שמתכננת להציב עיריית רמת גן. מדובר בשלט פרסום דיגיטלי, המורכב ממספר רב של מסכי לד ופונה באופן ישיר, אל ציבור הנהגים והנוסעים בכביש איילון הסואן.

ב'הארץ' פורסם, כי השלט בחזית מגדל 'גיבור ספורט', ממזרח לנתיבי איילון, אמור להגיע לגודל כולל של 1,000 מ"ר ועלול לחסום את פתחי החניון עליו הוא תלוי. מבין כל שלטי החוצות בכביש איילון – הכביש היחיד שהחוק מאפשר לפרסם בו – שלט הלד המתוכנן, יהיה הגדול ביותר.

שלט ענק – סכנת עצומה

במכתב ששלח שר התחבורה, בצלאל סמוטריץ' אל כרמל שאמה הכהן, הוא דרש כי "שלט פרסום זה במתכונתו הנוכחית לא יוצב". סמוטריץ' כותב לשאמה הכהן, "ברחל בתך הקטנה", כי "במחקר מקיף אשר בוצע על ידי הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, כמו גם בחוות הדעת שהתקבלה בעניין (וצורפה למכתב. ד"ש), עולה בצורה ברורה ביותר, כי ככל שהשלטים בצדי הדרך גדולים יותר, כך הם יועילו יותר למפרסם, אך יביאו לפגיעה בביצועי הנהיגה ולפגיעה בנפש וברכוש". סמוטריץ' מוסיף ומדייק לשאמה הכהן, "כך באשר לשלט פרסומי רגיל, קל וחומר ביחס לשלט אלקטרוני, בוודאי בממדי השלט אשר בכוונתך לתלות".

סמוטריץ' לא חוסך במילים ומתאר את שעלול לקרות אם יוצב השלט. "דבר שיביא להסחת דעת הנהגים ואף עלול לגרום לתאונות דרכים קשות בכביש". הוא מוסיף כי גם מבחינה חוקית, השלט לא עומד בתקנות ועלול להוות מפגע תחבורתי, מאחר שמעבר לסיכון חיי אדם, כל תאונה ולו הקלה ביותר, גורמת בכביש זה לפקקי ענק.

יו"ר ועדת הביקורת של עיריית רמת גן, אביהוא בן משה – שהיה סגן ראש העיר ופוטר על ידו מהקואליציה לפני כשנה – אמר כי "ככה לא מנהלים עיר. זוהי מתכונת לכשלים ולאי מימוש רעיונות, לאחר שהעירייה כבר הוציאה כספים רבים". לדבריו "הבדיקה הבלעדית של כרמל לאשר את רעיונותיו הן גחמותיו האישיות". הדברים הובאו באתר 'רמת גן ניוז'.

עמלות פרסום שמנות מול חיי אדם

לפני כשבועיים פרסמנו כאן את התנגדותו של ארז קיטה, מנכ"ל עמותת אור ירוק, להצבת השלט הענק. לדבריו, "הצבת שלט פרסום אלקטרוני, מגדיל באופן משמעותי את הסכנה לתאונת דרכים, בשל היסח דעת ובעיקר בעורק תחבורה מרכזי כל כך כמו נתיבי איילון. השלט עלול לחשוף מאות אלפי בני אדם שנוסעים בכביש בכל יום, לסכנה מיותרת. אין סכום כסף ואין שלט ששווים סיכון חיי אדם.

קיטה הוסיף כי "מחקרים רבים מראים, כי שלטים אלקטרוניים, מגדילים את הסכנה לתאונת דרכים ולכן עיריית רמת גן חייבת לבטל את התקנתו. אסור להמתין שיפגעו משתמשי דרך בתאונת דרכים ואז להסיר את השלט".

ביקשנו את תגובת עיריית רמת גן לדברים, נפרסמה כשתתקבל.

כתיבת תגובה