גשר מוצא מירושלים לתל-אביב ייפתח הלילה לתנועת כלי רכב

מכירים את סיבוב מוצא? אז יש לכם פחות מ-12 שעות להיפרד ממנו – כי הלילה ייפתח לתנועה גשר מוצא שיבטל את הסיבוב המסוכן. כל מה שאתם צריכים לדעת על הפרויקט החדש שנחנך לפני שעה קלה ■ וגם, מי קורא לו "סיבוב פינקוס" ומדוע?

צילום: ששון תירם

משרד התחבורה וחברת 'נתיבי ישראל' חנכו היום את גשר מוצא החדש, מכיוון ירושלים לתל אביב. הוא יבטל את סיבוב מוצא המסוכן. מדובר בבשורה של ממש למי שיוצאים מהבירה שחוברה לה יחדיו למרכז הארץ.

הגשר הוא אחד משני גשרים מקבילים, באורך של כ- 800 מטרים האחד, החולפים מעל עמק מוצא. עלות הקמת צמד הגשרים נאמדת בכ-380 מיליון שקלים.
הגשר השני (הדרומי), מכיוון תל אביב לירושלים, יפתח לתנועה בחודש נובמבר 2016 יחד עם פתיחת מנהרות הראל, שיבטלו את העלייה המיתולוגית לקסטל. שני הגשרים, המתנשאים לגובה של 30 מטרים, כוללים שלושה נתיבים כל אחד, לכל כיוון.
הגשרים הוקמו באמצעות טכנולוגיות מהמתקדמות בעולם. כל גשר מורכב מ-250 חוליות, באורך של 3 מטרים. חיבור החוליות נעשה באמצעות כבלי פלדה שנמתחו בתוך החוליות לאורך כל הגשר. משקל כל אחד מהגשרים מגיע ל-20 אלף טון.
שר התחבורה והמודיעין, ישראל כץ, אמר בטקס: "אנחנו פותחים כאן היום את הגשר שמחבר אותנו להיסטוריה הרחוקה והקרובה של העם היהודי ומדינת ישראל. ממלכות בית דוד של לפני 3000 שנה, עבור דרך פורצי הדרך לירושלים במלחמת השחרור וסיים במשחררי ירושלים במלחמת ששת הימים. בימים אלה של הצורך לחזק ולפתח את ירושלים כבירתו הנצחית של העם היהודי ומדינת ישראל. זו מתנה ראויה ליום ירושלים שחל בעוד ימים ספורים ועד יום ירושלים הבא, בע״ה נסיים את שדרוג הכביש כולו".
השר כץ ציין כי מדובר בצעד גדול נוסף לחיבור הבירה לכל חלקי מדינת ישראל. "פתיחת הגשר החדש תשפר את זרימת התנועה באחד מעורקי התנועה המשמעותיים ביותר בישראל. ביטול סיבוב מוצא המסוכן יאפשר לעשרות אלפי הנוסעים לחלוף על הפקקים ולהגיע מירושלים לתל אביב, במהירות ובבטיחות".

גשר מוצא יתחבר בעתיד לכביש 16, המקודם בימים אלה על ידי משרד התחבורה, ויהווה כניסה נוספת לדרום הבירה. זאת, בנוסף לכביש 9 המוביל לצפון ירושלים ולרכבת החשמלית המהירה, שתחבר את בירת ישראל לגוש דן, בתוך 28 דקות. בנוסף לכך, משודרג כביש 38 משער הגיא לבית שמש והישובים שמסביבה, שיתרום לפיתוח העיר ולקשר שלה עם ירושלים.

מנכ"ל 'נתיבי ישראל', ניסים פרץ ציין באירוע: "פתיחת גשר מוצא לתנועה הוא שלב נוסף במהפכת הנגישות לירושלים, בירת ישראל. למרות מורכבותן של העבודות בעורק תנועה מרכזי והתנאים הטופוגרפיים של האזור, חברת נתיבי ישראל  עומדת באתגר בהצלחה וללא כל חריגה בלוחות הזמנים. נמשיך להוות את הזרוע הלאומית להקמה ואחזקה של תשתיות התחבורה במדינת ישראל".

הקמת צמד הגשרים במוצא, מבוצעת כחלק משדרוג כביש מספר אחת, בקטע שבין שער הגיא לירושלים. במסגרת הפרויקט מורחב הכביש לשלושה נתיבים, לכל כיוון, תוך שיפור הבטיחות, לאורך הקטע המשודרג, באמצעות ביטול סיבובים חדים, עליות תלולות והוספת שוליים רחבים ותקניים בצדי הדרכים. עלות שדרוג הכביש, נאמדת בכ-2.5 מיליארד שקלים.

שדרוג הכביש כולל הקמת מערכת מסועפת של גשרים ומנהרות, וכן שלושה מחלפים חדשים בנווה אילן, חמד והראל. גשר הראל הישן יבוטל בקרוב, במקומו נכרו צמדי מנהרות, באורך של כ-900 מטר כל אחת, העוברות מתחת לרכס הראל.

דגש מיוחד ניתן להיבט הנופי והאקולוגי. באזור שער הגיא הוגבה הכביש מעל המפלס הקיים, כדי לשמור על הנוף הייחודי. בקטע שבין שער הגיא ושורש הוקם גשר אקולוגי למעבר בעלי חיים הגדול ביותר בישראל. באזור ישנם עשרות סוגים של בעלי חיים. עם השלמת עבודות הגשר יוכלו לראשונה בעלי החיים להתאחד בין שני עברי הכביש.

בשולי הדברים מספר ל'ביזנעס', איציק סודרי, מי שהיה בעבר דובר שס וכיום משמש כיועץ תקשורת עצמאי, את סיפורו של 'סיבוב פינקוס'. "סיבוב מוצא מזכיר לי סיפור נחמד מישיבת שערי יושר שבה למדתי. בפי בוגרי הישיבה הוא נקרא ׳סיבוב פינקוס׳ על-שם אחד מהחברים שלילה אחד עם עוד חברים מהישיבה שכר רכב כדי להשתתף באירוע מחוץ לירושלים. את הרכב שכרו מאחד מבחורי הישיבה שזו הייתה הכנסתו הצדדית. בשעת לילה מאוחרת, כשפינקוס נהג חזרה לירושלים הוא איבד שליטה על ההגה מסיבה לא ברורה, בדיוק בסיבוב מוצא. הרכב הלך טוטאלוס ופינקוס והחברים מהישיבה יצאו באורח נס ללא כל פגע ברוך ה'. ומאז ועד היום נקרא הסיבוב בפי בוגרי הישיבה בשם ׳סיבוב פינקוס׳, על שם הנס הגדול שאירע לו ולחבריו מהישיבה באותו מקום".

 

 

כתיבת תגובה