המס על הפחם יוכפל בשלוש, הסיבה נזק סביבתי

יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני: "ההשפעה של העלאת המיסוי על הפחם על החשמל היא ייקור של 2% עד 4%. אנחנו רוצים שהאוצר ישפה את חברת החשמל בגין ההעלאה

פחם shutterstock

ועדת הכספים אישרה צו המעלה את המס על הפחם מ- 46 ₪ לטון פחם כיום ל- 142 ₪ לטון. הצו הינו חלק ממהלך כולל של 'מיסוי ירוק', שנועד לעודד את המעבר משימוש בדלקים ובמקורות ליצירת אנרגיה מזהמים לגז טבעי ולדלקים מזהמים פחות. נוכח החשש שהעלאת המס על הפחם תוביל לייקור תעריפי החשמל לאזרחים, דרשו חברי ועדת הכספים לעכב את כניסת הצו לתוקף, עד לקבלת התחייבות מצד משרד האוצר על-כך שחברת החשמל תשופה בגין התייקרות הפחם. ח"כ אמסלם סיכם עם יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני (יהדות התורה), על-כך שבימים הקרובים יקיימו התייעצויות בעניין ובמידת הצורך הוועדה תתכנס מחדש על-מנת לשנות את תחילת הצו, הן מבחינת מועד כניסתו לתוקף החל מינואר 2019 במקום פברואר 2018 והן מבחינת החלתו על השנים 2019 ו- 2020 בלבד ולא מ- 2018 ואילך, כפי שמבקש האוצר.

סגנית ראש אגף התקציבים לענייני תשתיות, עדי חכמון, הסבירה את הצו: "מבקשים להעלות את הבלו על הפחם. העלות הסביבתית האמיתית של הפחם היא 216 ₪ לטון. כעת בצו אנחנו מבקשים להעלות את המיסוי מ- 46 ₪ לטון ל- 142 ₪ לטון ולהחיל את זה מפברואר 2018".

ח"כ מיקי לוי (יש עתיד) התנגד להעלאה " העלאת המיסוי על הפחם תוביל לעליית יוקר המחייה בגלל ייקור החשמל לצרכנים. העלאת המיסוי גם על הפחם וגם על הפטקוק מעבר לתרומה שתהיה בכל לעליית יוקר המחייה תוביל גם להשתלטות הטורקים בתחומיי ייצור שונים, כמו למשל על ייצור המלט".

יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני: "היה פה סמנכ"ל חברת החשמל וגורמים אחרים שאמרו שזה ייקר את תעריף החשמל ואתם התחייבתם שתעשו פעולות שמחיר החשמל לא יעלה. ההשפעה של העלאת המיסוי על הפחם על החשמל היא ייקור של 2% עד 4%. אז אנחנו רוצים לעשות צעד שייקל על הציבור, שהצו יחול מ- 2019 ושהאוצר ישפה את חברת החשמל בגין העלאת המיסוי על הפחם. אם תהיה התייקרות של למעלה מאחוז במחיר החשמל בגלל הצו הזה, האוצר יצטרך לתת לזה פתרון כבר בצו. יש להתחייב לפתרון כבר עכשיו. אני דורש התחייבות בנושא הזה".

ח"כ מיקי רוזנטל (המחנה הציוני): "המשתמש היחידי בפחם זו חברת החשמל והממשלה יכולה לומר לחברה כמה לייצר בגז וכמה בפחם, אך חייבים לתחזק את היכולת הפחמית כי בשנה שעברה ראינו כשיש תקלה בתמר מה קורה. ברור שזה מזהם יותר וכו', אך למסות את זה היא לא למסות את הפחם אלא את אזרחי ישראל. לפני שיש אלטרנטיבות למאגר תמר ולצינור וכד' זה חסר אחריות".

לבסוף העלה יו"ר הוועדה גפני את הצו להצבעה, תוך הודעה מראש שחברי הוועדה יגישו רביזיה על-מנת לאפשר בחינה של הכנסת שינויים לצו, כגון דחיית התחילה לתחילת 2019, החלתו למשך שנה אחת בלבד ב- 2019 וכד'. הוועדה אישרה את הצו כפי שהוא ויו"ר הקואליציה, ח"כ אמסלם וח"כ סמוטריץ' הגישו רביזיה. לאור זאת, הצו טרם נכנס לתוקף והדיון המחודש בו צפוי לאחד מהימים הקרובים.

כתיבת תגובה