המעטפות, מכשירי החשמל והתוספים: פרשת שוחד המזון

מזומן, חבילות נופש, הלוואות: הוגש כתב אישום נגד 18 נאשמים בפרשת שוחד שסייעו ליבואנים 'לקצר את הדרך' ולעגל פינות במחלקות הייבוא ומעבדות משרד הבריאות • אפילו המזכירות שוחדו: קידמו טפסים ל'לקוחות מועדפים' על פני המתחרים

יבוא | צילום אילוסטרציה: יעקב נחומי, פלאש 90

המחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה הגישה היום לביהמ"ש המחוזי בתל אביב כתבי אישום נגד 18 נאשמים, עובדי שירות המזון הארצי במשרד הבריאות, יבואנים ויועצי מזון. כתבי האישום כוללים עבירות שוחד, הפרת אמונים ועבירות נוספות, כל נאשם על פי המיוחס לו בכתב האישום.

'ביזנעס' מתרחב בניו-מדיה: מהיום, כל העדכונים – גם בוואטסאפ!

שירות המזון הארצי הוא גוף במשרד הבריאות המשמש כסמכות העליונה לקביעת הנחיות לכל יבואני המזון, בעלי עסקי המזון, היצרנים והצרכנים במדינת ישראל. כחלק מתפקידו, מפקח השירות על המזון המיוצר בישראל ומיובא אליה.

כתבי האישום שהוגשו על ידי עורכי הדין טל פרג'ון ואלעד אשכנזי, מתארים כיצד במשך שנים ובאופן שיטתי לקחו עובדי הציבור, מהנדסי המזון האמונים על מתן אישורי הייבוא למוצרי המזון הנכנסים למדינת ישראל – שוחד מיבואנים ומיועצי מזון בדמות כספים במזומן, חבילות נופש, הלוואות ומתנות שונות.

בין עובדי הציבור הנאשמים, אשר לקחו את השוחד מכמה יבואנים במקביל, נמנים בכירים בשירות המזון, דוגמת מנהלת מחלקת ייבוא, גב' רות שימברג, ומנהלת תחנת ההסגר באשדוד – גב' ויקטוריה שמיט, המואשמות בלקיחת שוחד.

מנהלת מחלקת הייבוא, למשל, נהגה לקבל מעטפות מזומן, אך כשהייתה צריכה מוצר חשמלי, כמו טלפון אלחוטי, מסך 32 אינץ' או מכשיר כושר אליפטי היא 'התעניינה' אודותיו והוא נשלח דרך פלא מהיבואן שעימו עמדה בקשרי ה'מסחר', ישירות לביתה.

בתמורה למתן השוחד, זכו היבואנים ליחס מועדף וטיפול מזורז בבקשות הייבוא שהגישו לאישור הכנסת מזון רגיש למדינת ישראל (דוגמת תוספי מזון לספורטאים). בחלק מהמקרים נלקח השוחד על ידי עובדי הציבור גם כדי לפגוע, במסגרת התפקיד, במתחרים של היבואנים נותני השוחד.

סכומי השוחד שלקחו עובדי שירות המזון נעו בין מאות אלפי שקלים לאלפי שקלים בודדים, זאת בהתאם למעמדם הארגוני ומשך התקופה בה לקחו את השוחד.

במסגרת הפרשה הוגש גם כתב אישום נגד תמיר סיטי, יבואן תוספי מזון, אשר על פי המיוחס לו בכתב האישום נתן שוחד לשמיט ולעובדי ציבור נוספים בהיקף של מאות אלפי ש"ח. סיטי חתם על הסכם עד מדינה במסגרתו הוא יודה בכתב האישום המיוחס לו והצדדים יבקשו במשותף מבית המשפט לאשר את הסדר הטיעון ולהרשיע את סיטי וחברת הייבוא בבעלותו בעבירות מתן שוחד. כמו כן, הצדדים יטענו במשותף לגזור על סיטי שנת מאסר בפועל, מאסר על תנאי וקנס בהיקף שני מיליון שקלים שישולמו על ידו ועל ידי חברת הייבוא שבבעלותו.

התיק נחקר ע"י כוח המשימה למאבק בפשיעה בנמלים ובמעברי הגבול בו שותפות היחידה הארצית למאבק בפשיעה הכלכלית בלהב 433 שבמשטרת ישראל, המחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה, יחידת יהלום ברשות המיסים והרשות לאיסור הלבנת הון במשרד המשפטים.

כתיבת תגובה