המשבר ב'להבים': הח"כים זימנו את נציג הבעלים לדיון מיוחד

בצל ההודעה על פיטורי 900 מעובדי החברה, נציג הבעלים של מפעל 'טכנולוגיית להבים' בנהריה הצהיר מול הח"כים: Pratt & Whitney בשום פנים ואופן לא מסיימת את פעילותה בישראל | נשיא התאחדות התעשיינים: ״אפשר להציל את מפעל ׳טכנולוגיית להבים׳ ואת מרבית מקומות העבודה, עם הסכם רכש ארוך טווח ושיתוף פעולה של הממשלה

עובדי להבים BTL על רקע המפעל | צילום: דוברות ההסתדרות

בכירי חברת Pratt & Whitney, הבעלים של מפעל הלהבים BTL  בנהריה, הגיעו הבוקר לכנסת לבקשת יו"ר ועדת הכספים, משה גפני, בעקבות ההחלטה של הנהלת החברה על סיום פעילות ייצור להבי הקומפרסור במפעל בשנת 2025, משיקולים עסקיים. כתוצאה מכך ייאלצו 900 מעובדי המפעל לחפש לעצמם מקום עבודה אחר. 

"אני מודה לכולם על ההזדמנות לתאר את כל הפרטים בנוגע להחלטה האחרונה של Pratt & Whitney מאחר והסתובב מידע מוטעה רב", אמר בפתח הדברים מרטין בולייה (Martin Beaulieu), בכיר ב-Pratt & Whitney. "בהתבסס על ניתוח נרחב של כל האפשרויות העומדות בפנינו ולאחר בחינת כל האלטרנטיבות האחרות, Pratt & Whitney החליטו ה ש-BTL תעזוב את עסקי מנועי המדחסים עד 2025".

על פי בולייה, Pratt & Whitney מיצתה את כל הפתרונות האפשריים לשמירה על ייצור הלהבים ב-BTL ואף הוציאה מאות מיליוני דולרים על כך במהלך השנים האחרונות.

"השקענו ביכולות של תהליך הייצור, הענקנו תמיכה כספית משמעותית ובדקנו מכירה אפשרית של העסק, אך ללא הועיל" ממשיך בולייה. "האופציה האחרונה היא מצערת אך בלתי נמנעת, והיא סגירת הייצור ב- 2025. חשוב לי להדגיש שב- 2023 לא יחול שינוי בהיקף העבודה ובכוח העבודה. התהליך יחל ב-2024 ויסתיים ב-2025".

מרטין ביקש לציין שמפעל TJL בתפן ימשיך לעבוד כרגיל, וגם ייצור הלהבים המשולבים (IBR) ב-BTL ימשיך כרגיל, והדגיש כי Pratt & Whitney בשום פנים ואופן לא מסיימת את פעילותה בישראל. "זו לא הייתה החלטה קלה ובוודאי שלא החלטה שנלקחה בקלות ראש, אלא החלטה קשה מאוד לקבלה מפני ש- BTL הוא מפעל נהדר, עם עובדים ומנהלים מדהימים ומסורים. עם זאת, כמו כל עסק אחר, עלינו לנהל את העסק שלנו בהתחשב בצרכי העסק ובתוצאות הכספיות".

בולייה ציין בדיון את העובדה שפריון הייצור של BTL מאוד נמוך ואינו כדאי, וההפסדים של BTL בשנים האחרונות גדלים במהירות. "מדובר בהפסדים של מיליוני דולרים מדי חודש, זה לא משאיר לנו ברירה" ציין בולייה. "הביקושים החזויים שלנו למוצר מצביעים על ירידה בביקוש ללהבי קומפרסור, ואנחנו יכולים לספוג את הביקוש העתידי בתוך המתקנים הנוכחיים שלנו ב- Pratt & Whitney ".

"כפי שציינתי, אנחנו נשארים מחויבים לייצור הישראלי. נמשיך להפעיל את מפעל BTL ואת מפעל IBR, שאותו אנו מתכננים אף להרחיב" סיכם בולייה. "אנחנו ב- Pratt & Whitney עשינו הכל כדי להימנע מההחלטה הכואבת הזו, אך למרבה הצער אין ברירה אחרת, ולכן ההחלטה הזו התקבלה".

השקעה ממשלתית

חה״כ ינון אזולאי פנה בדיון מלב אל לב למר בולייה. "אני פונה אליך סמנכ״ל החברה וחשוב שתדע שאין שום מדינה כמו מדינת ישראל שיש התגייסות של המדינה והממשלה למען העובדים המפוטרים. אנו כנציגי ציבור מרגישים את הכאב של מאות העובדים שמאות מהם יזרקו לרחובות ויגיעו חלילה לפת לחם. אם יש עדיין עוד מקום שאפשר להציל את המפעל אז תעשו כל שביכולתכם לעשות זאת ואנחנו כמדינה מוכנים להכניס את היד לכיס ולעזור".

נשיא התאחדות התעשיינים ויו״ר נשיאות המעסיקים והעסקים, ד״ר רון תומר, אמר הבוקר בדיון, כי ניתן להציל את מפעל ׳טכנולוגיית להבים׳ ולהשאיר אותו פעיל ביחד עם רוב עובדיו. ״באמצעות הסכם רכש ארוך טווח ל-10 שנים, במסגרתו פראט אנד ויטני מתחייבת לרכוש את הלהבים במחיר תחרותי, נוכל למצוא משקיע שירכוש את המפעל. כך נשאיר את הפעילות בארץ ונשמור על רוב מקומות התעסוקה של העובדים״. בנוסף אומר נשיא ההתאחדות, כי חשוב בד בבד, ביחד עם הממשלה, להשקיע בשדרוג המפעל והפיכתו לחדשני ותחרותי יותר, ועם פריון עבודה גדול יותר.

״בהשקעה סבירה, ניתן להטמיע במפעל טכנולוגיות חדשות, שיאפשרו לייצר את הלהבים בטכנולוגיה טובה, יעילה ומהירה יותר. זה נכון שיש ירידה מסוימת בשימוש בלהבי קומפרסור שהחברה מייצרת, אבל יש למוצרים האלו ביקוש ולכן עכשיו זה הזמן להשקיע. זה הכל עניין של רצון והחלטה, וההחלטה צריכה להיות שאנחנו לא מרימים דגל לבן אלא נאבקים להשאיר את המפעל בחיים ולספק תנאים תחרותיים לתעשייה״.

אתמול ביקרה במפעל שרת הכלכלה אורנה ברביבאי, ומסרה לאחר הביקור כי "בשיח עם עובדי מפעל טכנולוגית להבים בנהריה ראיתי את הדאגה העמוקה של העובדים למקור פרנסתם. משבר האמון בין העובדים להנהלה מחייב מעורבות של ממשלת ישראל לנוכח היקף המפוטרים הצפוי לעמוד על כ-900 עובדים בפריפריה. התחייבתי לעשות כל מאמץ מול ההנהלה המקומית והאמריקאית כדי לבחון את החלופות שקיימות על הפרק על מנת למנוע את סגירת המפעל. ככל שיידרש, באם תכנית הפיטורין תצא לפועל בשנת 2024, יש לוודא כי הממשלה הבאה תומכת את התהליך באמצעות שילוב זרועות עם מעסיקים בצפון, תכנית הכשרות ייעודית והשמה על ידי שירות התעסוקה באזור״.

בסופ"ש ביקר במפעל יו"ר ההסתדרות, ארנון בר דוד, שאף מנסה למצוא רוכש למפעל, ואמר: "נפעל בכל החזיתות כדי שהמפעל ימשיך לייצר תוצרת איכותית ישראלית ויישאר בחיים". עוד אמר: "אני מעביר את המסר גם לראשי המדינה: מדובר במפעל ביטחוני שמייצר מוצרים שתורמים לביטחון ישראל. מדינת ישראל תצטרך את הטכנולוגיה הזו במצב של אמברגו"

כתיבת תגובה