המשולש הבלתי אפשרי: ארה"ב-סין-ישראל

ישראל תקועה בין הנאמנות והברית עם ארה"ב שהעניקה לה חוסן כלכלי, דיפלומטי ובטחוני לאורך השנים לבין סין שמשקיעה בענפים רבים בישראל • ארה"ב לא נחה: מייק פומפאו טורח למחות על ההשתלטות הסינית, והפעם נראה כי ישראל תיאלץ לבחור צד • מלחמה כלכלית קרה בפתח וישראל מוצאת את עצמה מוטלת לתוכה בעל כורחה

בנימין נתניהו ומייק פומפאו בחיבוק חם בפגישתם האחרונה בישראל | צילום: הדס פרוש, פלאש 90

שלוש חברות ענק מארה"ב – קרן ההשקעות ויסטה, קרן ההשקעות סילבר לייק ופייסבוק החליטו להשקיע כ-8 מיליארד דולר בג'יו פלאטפורמס – חברת התקשורת הדיגיטלית הגדולה בהודו. במדינה השנייה בעולם בגודל אוכלוסייתה (לאחר סין) מתגוררים 1.38 מיליארד בני אדם. לכ-660 מיליון מתוכם אין עדיין טלפון סלולרי. השאיפה של ראש ממשלת הודו נרנדרה מודי וגם של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ היא להכניס טכנולוגיות חדשות למדינה האסייתית.

ומדוע מעניין את דונלד טראמפ מה קורה בהודו? מפני שאם מחפשים תחליף לכוח העבודה הזול של סין או לכוח הקנייה הסיני ענק, ניתן למצוא זאת בהודו.

מאז היבחרו – ועוד קודם לכן – הכריז טראמפ מלחמה על הענק הסיני. את מלחמת הסחר שנכנסה להפסקת אש בדיוק באותם הימים בהם הכריזה סין על הנגיף המדבק, סקרנו כאן באתר באין-ספור כתבות. בכתבה נוספת הסברנו את המלחמה שהעולם מתחיל לקדש נגד סין, לאחר שנטען כי הונתה את העולם בדיווח לא מדויק על הנגיף.

כעת, עולה המלחמה מדרגה וישראל מוטלת לתוכה בלית ברירה. טראמפ מוביל מלחמת סחר כלכלי נגד סין ומנסה לגייס תומכים נוספים. בשנת 2019 ייצוא השירותים מישראל לסין עמד על 735 מיליון דולר. הסחר בסחורות זינק בארבע השנים שבין 2014 ל-2018 ביותר מ-140%. לנשיא ארה"ב הדבר צורם מאוד, וכבר לפני כשנה נטען בערוץ 13 כי הנשיא טראמפ העביר לנתניהו מסר תקיף על רקע מלחמת הסחר סין-ארה”ב ולפיו על ישראל להפסיק את קשריה עם סין.

נקרעת בין מעצמות

המסר שאותו העביר טראמפ, הגיע בסמוך לחתימה של טראמפ על ההכרה האמריקאית ברמת הגולן. במקביל לצעד הוושינגטונאי, נדרש נתניהו בתוקף לצנן את קשריו עם סין. באופן מפתיע החליט הקבינט המדיני-ביטחוני בסוף אוקטובר 2019 על הקמת ועדה מייעצת, בראשות משרד האוצר, לבחינת היבטי ביטחון לאומי, בתהליך אישור השקעות זרות.

שמה של סין לא הוזכר כלל בהודעה, אולם ברור היה כי הוועדה מוקמת לאחר לחצים מטעם ארה"ב בנושא הקמת רשת סלולרית דור 5 והקמת הנמל החדש בחיפה בשיתוף חברות סיניות, שעלולות להוות איום משמעותי של התפשטות סינית במזרח התיכון ולפגיעה באינטרסים אמריקנים.

ישראל נקרעת בין שתי המעצמות. ארה"ב חשובה לישראל בתחום הביטחוני-מודיעיני-צבאי. סין חשובה לישראל לא פחות בתחום הכלכלי וההשקעות בתשתיות. מזכיר המדינה האמריקאי מייק פומפאו שהגיח בסוף השבוע שעבר מתוך סגר הקורונה במדינה המדממת, הניח אקדח על השולחן של ישראל וביקש ממנה לבחור צד.

הוי אומר: מלחמה כלכלית קרה בפתח וישראל מוצאת את עצמה מוטלת לתוכה בעל כורחה.

ידיים סיניות בוחשות בישראל

השקעות ענק בהודו, העברת ייצור לוייטנאם או בנגלדש, פתיחת מפעלים בארה"ב של חברות זרות ואיסור קנייה של מוצרים טכנולוגיים ספציפיים מייצור סיני הן רק חלק מכלי הנשק של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ. הממשלה החדשה בישראל, הנאלצת להתמודד כעת עם שורה ארוכה של בעיות כלכליות פיננסיות וצבאיות, צריכה זהירות רבה בקבלת ההחלטות בכל הנוגע להשקעות סיניות בישראל.

בתחילת פברואר ולאור מגפת הקורונה, האריכה שרת הבינוי והשיכון היוצאת יפעת שאשא ביטון את רישיונם של כ-1,700 מתוך קרוב ל-6,000 פועלים סינים העובדים בישראל. ההחלטה נועדה למנוע פגיעה בעשרות פרויקטים של בנייה ותשתיות בישראל אשר נבנות בידיים סיניות. ההעמקה של הפעילות הסינית בישראל תעסיק בתקופה את מקבלי ההחלטות בירושלים.

מדינת ישראל עשויה לקבל מעט שקט בנושא, בזמן שארה"ב תתאושש ממשבר הקורונה ותיכנס לישורת האחרונה של הבחירות לנשיאות. האם השקט יהיה זמני עד לבחירתו השנייה של טראמפ או קבוע לאחר כניסתו של ג'ו ביידן לבית הלבן.

כתיבת תגובה