המשימה: עתיד ואופק תעסוקתי

רגע לפני שמנהלים את מסע הבחירות על גב החרדים המתגייסים, כדאי שנזכור שגם אלה שמשרתים לא יוצאים עם מקצוע ביד • השנה המעשית ביותר בצה"ל – נזנחת • שנת המשימה, שבה החייל היה אמור לקבל הכשרה לחיים, סובלת מאחוזי נשירה אדירים • ומה הפתרון?

חיילים | צילום: יונתן סינדל, פלאש 90

עם כל האמביוולנטיות שהמילים 'גיוס חרדים' מייצרות, העובדה שחרדים מתגייסים, קיימת. בארגון שח"ר מלווים אותם, החל מרגע ההחלטה, הכנה לשירות משמעותי, ליווי ומתן מענה לאורך השירות, בשלבי השחרור ולאחריו.

אבל אם יש משהו שאפשר לשים עליו אצבע, זו העובדה שבשנת המשימה – שנת השירות השלישית שאמורה להיות מוקדשת לשנת לימודים והכשרה מקצועית לחיים, ישנם כשלים רבים.

מחקר של 'המכון הישראלי לדמוקרטיה' חשף נתונים רבים, הסותרים את הדוחות של אגף כח אדם (אכ"א) בצה"ל. אלה מוכיחים, כי למעלה מחמישים אחוזים מהמשרתים החרדים בשנת המשימה מאבדים בדיוק את המוצר היקר והחשוב ביותר לחיי היומיום שלהם: הכשרה לעולם התעסוקה, מקצוע שיפתח להם שערים לפרנסה מעשית.

כך, בעוד שבשנתיים הראשונות של השירות היחס למשרת החרדי, הלוחם או תומך הלחימה הוא יחס שוויוני הדורש מצד אחד מהלוחם את מיטב יכולותיו המבצעיות ומצד שני מעניק לו את ההכשרה והמעטפת הפיקודית – לפתע, בשנה השלישית הוא מקבל גב קריר. אם קודם לכן היחס היה מקצועי נטו, בשנה השלישית חלק מהחיילים החרדים מבקשים לשוב לשירות הקרבי או לנשור לגמרי מהשירות.

חשוב לזכור שההכוונה המקצועית והתעסוקתית היא קריטית לעתידו של הפרט – אבל כל זמן שהצבא הוא שמנהל אותה, ואין לו ניסיון אמיתי בכך מול חיילי צה"ל בכלל ומול המשרתים החרדים בפרט – התוצאות בהתאם.

ברור שיש לכך סיבות. כשחייל מגיע לשנת משימה ללא שיעבור קודם לכן אבחון התאמה תעסוקתי, המקצוע שיינתן לו יהיה בלתי מותאם ולא יממש את הפוטנציאל האישי שלו. חלק מהמקצועות לא מעשיים. לפעמים לחייל שמתאים לו ללמוד מכינה למשפטים, מציעים השלמת בגרות בלבד כשבאותו זמן הוא יכול היה להתקדם יותר. או למשל הצעת קורס גבס או חשמל במקום מקצועות מתאימים יותר לאופיו.

ובכלל, המכונים שאיתם סגר הצבא חוזי התקשרות, ממקומים בירושלים ובחולון בלבד. כך גם בקשות מחייל המתגורר בצפון לקבל הכשרה לימודית בצפון הארץ – לא מקבלות מענה. בשלב הזה, התוצאה היא תסכול, מרמור ועזיבה.

ללא ספק, אילו צה"ל היה נותן לחיילים החרדים אפשרות לנצל את שנת המשימה טוב יותר – שוק העבודה היה מרוויח, והאזרחים לעתיד היו נשכרים.

המצב הנוכחי של ההכשרה המקצועית בצה"ל זקוק לניעור. משרד העבודה, כבר הקים מערך מרכזי הכוון תעסוקתי מאופיין ומותאם עבור המגזר החרדי, הכולל 12 מרכזים תעסוקתיים ברחבי הארץ.

כיום, בוגרי השירות אף לא נהנים מהכלים והתמריצים של משרד העבודה וזכויותיהם נפגעות. דרושה חשיבה חדשה הרואה לנגד עיניה את טובת המשרתים החרדים ואת האינטרס הרחב של מדינת ישראל.

הכותב הוא מנהל תכניות בתחום החינוך, הרווחה והתעסוקה

כתיבת תגובה