"המשקיעים באים בכובע אחר: בשם הילדים או קרובי המשפחה"

השמאי ארז כהן, יו"ר לשכת השמאים לשעבר: "השיווק רק במסגרת מחיר למשתכן – פוגע בכל השאר שאינם זכאים, ולכן לא נראה כי תהיה לכך השפעה נכונה בשוק"

משה שי פלאש90

למרות כל התחזיות האופטימיות, מחירי הדירות ממשיכים לעלות ולא נראה שהם עומדים להתמתן בקרוב. מי שמנסה לעשות סדר בנושא, הוא השמאי ארז כהן, יו"ר לשכת השמאים לשעבר, שבראיון לענת דניאלי באתר 'ביזפורטל' מעניק שורה של כותרות בנושא הדיור.

 

לשאלה, איך קרה שנוכח המחירים הגבוהים – יש רכישות בהיקף שיא?, ענה: "בזמנו, כשיאיר לפיד שימש כשר האוצר, וניסה לקדם תוכנית מע"מ 0 נוצרו ביקושים כבושים – אנשים עמדו על הגדר והמתינו לירידה של המחירים כתוצאה מהורדת המיסוי. הציבור רצה להאמין שיקרה משהו כשלבסוף הייתה התנפצות הציפיות ואנשים הבינו שלממשלה אין יכולת משמעותית לצנן את השוק והמחירים המריאו. אנו רואים זאת גם בממשלה הנוכחית, ביקושים כבושים, של אנשים שהמתינו וחזרו לשוק ולכן ישנם זינוקים במכירות של דירות חדשות".

 

על הירידות ברכישות דירות חדשות בחודשים יולי- דצמבר הגיב כהן כי "הירידה שאנו רואים היא בכמות המשקיעים שרוכשים דירות נוכח העלאת מס הרכישה בסוף יוני 2015. כאמור, ההגדרה למשקיע באוצר היא הגדרה רחבה; אדם בעל שתי דירות נחשב משקיע אף על פי שמשפחות רבות קונות נכס נוסף ואינן בהכרח משקיעים, אלא רוכשי דירה נוספת. כתוצאה מהמיסוי המשקיעים באים בכובע אחר ולא בהכרח בשמם, אלא בשם הילדים או קרובי המשפחה. כך שוק המשקיעים עבר הסבה והם לא נעלמו מהשוק".  עוד הוא הוסיף כי "מהתחלה ההגדרה של משקיע בנדל"ן היא אדם שיש לו שתי דירות ויותר – איננה הגדרה נכונה. לכן, כנראה יש לנו משקיעים בשוק תחת כובע אחר".

 

מי הם הקונים עכשיו?  "הקונים הם מקשת רחבה; משפרי דיור, משקיעים וזוגות צעירים. חשבו שיהיה שינוי במחירים ומנגד אנו רואים שנתיים ללא שינוי וחוסר אלטרנטיבה של השקעה בשוק הפיננסי. כיום, הנדל"ן הוא האפיק הסולידי היחיד שניתן להשקיע בו ואין חלופות אחרות. הנכונות היא במיוחד ברכישה על הנייר, זאת משום התחושה בציבור, שהרכישה "זולה יותר" וזה לא תמיד נכון, בעשור האחרון זה אכן הוכיח את עצמו כי מחירי הדיור עלו, אך זה לא תמיד כך".

 

"סיבה מרכזית נוספת שששים לקנות היא החשש לעליית הריבית בהמשך. רבים צופים כי הריבית לא תשאר נמוכה לאורך זמן ולכן עדיף לקחת את המשכנתא היום. ייתכן כי נראה קפיצה מהותית בריבית ואפילו בטווח הקצר ולכן רבים מבינים כי כדאי להתחייב כבר היום".

 

מחירי הדירות בתקופה הקרובה, לאן? "אינני צופה שינוי מהותי במחירי הדיור ברבעון הקרוב, ככל הנראה נמשיך לראות עלייה מתונה של עד כ-5% שתמשך עד סוף השנה. לאחר מכן ככל הנראה תיתכן התמתנות – אך אינני צופה ירידות". בכדי להבין עד כמה משמעותית זו עלייה של 5%, נסביר כי עבור דירה שעולה 1.8 מיליון שקלים (פחות או יותר דירה ממוצעת במרכז), מדובר בהתייקרות של כמעט 100 אלף שקלים!

 

על תכנית מחיר למשתכן: "לא תשפיע באופן משמעותי על מחירי השוק, קהל היעד קטן יחסית ואינו מהותי להיקף השוק. מי שיזכה בדירות איננו בהכרח קהל הרוכשים הממוצע ואף המצוי ברובד הנמוך יותר ורוכש דירות ממוצע שאיננו עומד בתנאים יראה עליית מחירים".

 

"השיווק רק במסגרת מחיר למשתכן – פוגע בכל השאר שאינם זכאים, ולכן לא נראה כי תהיה לכך השפעה נכונה בשוק, כשם שהתכנית פוגעת בהיצע של נתח אוכלוסייה אחר. היה צורך להסתכל על התמונה המלאה ולשווק דירות גם במסגרת תכנית מחיר למשתכן וגם בצורות אחרות הפונות לאוכלוסייה נוספת. הסטטיסטיקה מראה כי כשפעלו למען מספר מועט של אנשים השוק כולו חווה עליית מחירים".

כתיבת תגובה