הנפקה בסימן שאלה: הצרות של WeWork

WeWork בצמיחה גבוהה של הכנסות, אבל בגלל ההשקעה שלה בנדל"ן – שאולי לא מוכרת ע"י חברות המשקיעות בטכנולוגיות – נגרמים לה הפסדים זמניים שמשפיעים על שווייה • התשקיף שפרסמה לא עשה עמה חסד, אבל בסופו של דבר הוכיח: החברה שווה יותר מ-25 מיליארד דולר לכל הדעות

ממתינים עם ההנפקה | צילום: shutterstock

למעלה מ-200 חללי עבודה פעילים קיימים כיום בישראל, והטרנד שמאיים לכבוש את עולם הנדל"ן למשרדים, מגיע בארץ ובעולם לממדים מפלצתיים.

גם במגזר החרדי נפתחים עוד ועוד חללי עבודה שמוציאים את הפרילנסרים והעצמאיים ממחסנים טחובים וממשרדים בפינות הסלון הביתי, כאשר אפילו אתר להשוואת חללי עבודה ומחירם כבר קיים בישראל, אתר שעובד בדומה לאתר השוואות מחירים ונותן תמונה מרתקת על התחום המתפתח.

ענקית חללי העבודה בעולם היא חברת ווי וורק (WeWork) שלאחרונה החליפה את שמה ל- The We Company. החברה פועלת ב-111 ערים, יש לה 527 אלף חברים בקהילה והיא מפעילה בעולם 528 נכסים.

במחצית הראשונה של 2019 דוחות החברה הציגו הכנסות של 1.53 מיליארד דולר – פי שניים יותר מאשר בתקופה המקבילה בשנה שעברה. מדובר בחברה שהכפילה את ההכנסות בשנתיים האחרונות והדבר נובע מההתרחבות הגלובלית של החברה ומהגידול של מספר החברים בקהילה.

יחד עם זאת, ההפסד התפעולי של החברה צומח במהירות היות ומדובר בהשקעות בנדל"ן ועלות התפעול של המבנים גבוהה בשנים הראשונות. בחודשים ינואר-יוני 2019 הסתכם ההפסד התפעולי על פי דוחות החברה ב-1.3 מיליארד דולר, פי שניים מאשר בתקופה המקבילה ב-2018. בשנה שעברה הסתכם ההפסד התפעולי ב-1.7 מיליארד דולר.

למעשה, חברה ווי וורק יצרה נישה מעניינת. החברה אמנם אינה חברת טכנולוגיה והיי טק במובן הפשוט אולם היא מסוקרת תדיר במדורים העוסקים בתחומים הללו באתרי החדשות ברשת ובעיתונים. היא גם מושכת אליה השקעות ענק מתחום הטכנולוגיה ולאחרונה אף תכננה לצאת להנפקה בבורסה בארה"ב ולשם כך שחררה תשקיף לפני הנפקה שבו מציגה החברה את התוצאות הכספיות שלה, האתגרים, הסיכונים, המעמד מול המתחרים וכו'.

אלא שהתשקיף שאמור היה לשכנע את וול סטריט והמשקיעים בערכים הגבוהים של החברה – שביקשה להנפיק את עצמה בשווי שוק של 47 מיליארד דולר – התברר כמאכזב מעט. משקיעים פוטנציאליים הצביעו בתשקיף על הפסדים גבוהים מדי של החברה, הסכמים תמוהים עם אדם נוימן – מייסד החברה – והפסד של 3.5 מיליארד דולר בשלוש השנים האחרונות, למרות שהחברה מכפילה הכנסות כאמור.

אתרי כלכלה בעולם כתבו שמהתשקיף עולה ריח של סגידה למייסד החברה והמנכ"ל שלה, אדם נוימן, ויש גם מי שספר ששמו מופיע בתשקיף לא פחות מ-169 פעמים. לשם דוגמה, בתשקיף שחברת פייסבוק פרסמה לפני הנפקתה, מייסד החברה מארק צוקרברג הופיע 113 פעמים, ומייסדים אחרים מופיעים בתשקיפים של חברות לפני ההנפקה הרבה פחות.

נוימן שנבהל מהביקורות שנכתבו אודות התשקיף, ניסה לצנן את האש והודיע שיחזיר כספים לחברה ואף ימנה פרופסורית מהרווארד לדירקטוריון החברה, אולם נראה שאת המשקיעים הוא לא שכנע. קרן 'סופטבנק' שהשקיעה בווי וורק לאורך השנים 10.7 מיליארד דולר, עושה אף היא חישוב מסלול מחדש.

הקרן, המחזיקה כיום ב-29% מווי וורק, תכננה להשקיע 16 מיליארד דולר נוספים בחברה, אולם כרגע היא חתכה את ההשקעה ל-6 מיליארד דולר בלבד והדבר מלמד על רמת הסיכון של ווי וורק.

הבורסה בוול סטריט שנסגרה בסוף השבוע במגמה מעורבת עסקה בסערת ההנפקה של WeWork שהיתה אמורה להיות השנייה בגודלה אחרי חברת הנסיעות השיתופיות 'אובר'. כעת נראה שהמספרים רחוקים מאוד ואם ההנפקה לא תתבטל או תדחה כפי ההערכות שונות, היא תתבצע בסופו של דבר לפי שווי שוק שלא יהיה גבוה מ-25 מיליארד דולר.

ההכרעה תיפול כנראה בימים הקרובים לאור תחילת סדרת מפגשים עם משקיעים, המתוכננים לקראת סוף השבוע.

אהרון גפני מנכ"ל מתחם העסקים והיזמות בבני ברק – מרכז אחים אמר ל'ביזנעס', כי "תחום חללי העבודה המשותפים הוא תחום פורח בשנים האחרונות שנמצא בצמיחה משמעותית גם בישראל. בניגוד לחברות הוותיקות הפועלות בתחום זה כדוגמת WeWork, לאחרונה נוצרה ההבנה שיש צורך לתת לעסקים במתחם יותר מאשר רק משרד ותשתיות.

"יותר ויותר מתחמים מגדירים את עצמם לפי קהלי יעד ספציפיים, כמו חרדים, נשים או לפי תחומי עיסוק. כדי לחזק את הקשר בין העסק למתחם, אנחנו שמים דגש משמעותי על פעילויות קהילתיות והענקת תוכן מקצועי ותוכן מרחיב אופקים לעובדים במתחם. כך נוצרת יציבות למתחם העסקים וגם העובדים נהנים ממשרד עם ערך מוסף".

 

ואם נגענו בשוק ההון ובוול סטריט נוסיף, כי הבורסה לא נבהלה מדוח התעסוקה האמריקאי שסיפר על 130 אלף משרות חדשות בשוק העבודה לעומת צפי של כ-170 אלף משרות. שיעור האבטלה נותר על 3.7%. יו"ר הפד, ג'רום פאוול שנאם בציריך שבשוויץ לאחר הדו"ח אמר, ששוק העבודה האמריקאי נראה חזק וכי בבנק המרכזי לא צופים מיתון. בנושא הריבית אמר פאוול כי "הריבית הנמוכה של הפד עוזרת לשמור על הכלכלה במקום טוב".

לעומת הבורסה האמריקאית שנסגרה כאמור במגמה מעורבת נסגרו בורסות אירופה בסוף השבוע בעליות שערים קלות ומרבית המגזרים התחזקו. נציין שהזהב שהתחזק מאוד לאחרונה חווה ירידה בימים האחרונים. לעומת זאת, הפאונד הבריטי מגלה סימנים של התחזקות לאחר הכישלון של ג'ונסון בהצבעה סביב הברקזיט.

הבורסות באסיה נצבעו גם הן בירוק בסוף השבוע ומהדיווחים עולה כי שיחות המסחר בין ארה"ב לסין מתנהלים באופן חיובי. היועץ הכלכלי של הבית הלבן לארי קודלו אמר ל'CNBC' כי "השיחה שהתנהלה שלשום עם הנציגים הסינים הייתה טובה מאוד. המו"מ נמשך".

כתיבת תגובה