הסינים הקפיצו את הביטקוין: סבב נוסף של זינוקים

יותר מ-100 אחוזי עלייה בתשעה חודשים, ו-2000 אחוזים צבירה כלפי מעלה מאז 2014 • קבלו את סיבובו הנוסף של הביטקוין המזנק • וגם: כיצד הסינים קשורים לעלייה האחרונה, איזה מטבע הם עומדים להנפיק וכיצד יגיבו בבנקים העולמיים להנפקה שתשנה את העולם הקריפטוגרפי?

צומח כלפי מעלה | צילום: נועם רבקין פנטון, פלאש 90

האמרה הידועה 'מיליארד סינים לא טועים' מכה שוב. המטבע הקריפטוגרפי המוביל – הביטקוין טיפס בסוף השבוע לרמה של 10,000 דולר ובכך חצה את המחסום הפסיכולוגי שלו עצמו. זאת לאחר שביום חמישי האחרון השער עוד עמד על 7,500 דולר בלבד. גם שווי השוק של המטבע מכלל המטבעות הקריפטוגרפיים טיפס והגיע קרוב ל-70%, כאשר שווי השוק שלו הגיע לכ-170 מיליארד דולר, מתוך כ-240 מיליארד דולר.

הטריגר לזינוק במטבע הדיגיטלי היה, כאמור, סין על מיליארד תושביה ומלחמות הסחר שלה בעולם. ביום שישי האחרון נאם נשיא סין, שי ג'ינפינג בנושא הבלוקצ'יין והדגיש את ההזדמנות והחדשנות שמביאה עמה טכנולוגיית הבלוקצ'יין. "חשוב מאוד שננצל את ההזדמנות כדי לפרוץ דרך עם האפשרויות שטכנולוגיית הבלוקצ'יין מציעה ונשלב אותה בפיתוחים המרכזיים שלנו". הוא הוסיף כי ארצו תפעל לאמץ את הטכנולוגיה העומדת מאחורי המטבע, המוגדרת בפיו כ"מקור לחדשנות טכנולוגית ופיתוחים תעשייתיים". 

נזכיר כי פייסבוק עובדת גם היא על מטבע משלה, הליברה – למרות הדיבורים על כישלונה בטרם עת – שיהווה מטבע בעל אפשרויות לתשלום בפייסבוק ומחוצהלה. ההנפקה דוברה רבות בוועידת הבנק העולמי וקרן המטבע הבינלאומית שנערכה לאחרונה בוושינגטון. החשש המרכזי של אנשי הפיננסים ברחבי העולם הוא, כי מעבר למטבע וירטואלי עולמי, ייסתם הגולל על יכולת הבנקים המרכזיים בעולם לנהל מדיניות מוניטרית עצמאית. אולם נראה שהסוסים כבר ברחו מהאורווה וכי בכוונתו של הבנק המרכזי של סין להשיק בקרוב מטבע דיגיטלי רשמי משלו.

ב'ישראל היום' דווח כי המטבע יושק במערכת הפעלה דו-שכבתית עבור הבנק המרכזי הסיני לצד בנקים מסחריים, במטרה להתגבר על המכשולים האובייקטיביים בדמות שטחה הנרחב של סין ומספר תושביה הרב. לטענת הסינים, הליברה מהווה איום על מערכת התשלומים העולמית ועל שערי המטבעות המדינתיים. בשבוע שעבר הזהיר מייסד ומנכ"ל פייסבוק, מארק צוקרברג, כי בעוד האמריקנים מקיימים דיונים סביב העולם הדיגיטלי, "הסינים לא מחכים לנו ומתקדמים במהירות לפיתוח רעיונות בנושא".

הזינוק בשער המטבע יכול ללמד משהו על האמון שנותנים המשקיעים בגב הסיני שהמטבע קיבל. הסינים, שכלכלתם נמצאת במקום השני בעולם, לא עושים חשבון לאיש, ומן הרגע שמדינתם תנפיק ראשונה מטבע דיגיטלי משלה, כל השוק הקריפטוגרפי יקבל פנים אחרות לגמרי והבנקים המרכזיים בעולם יצטרכו להתארגן לתת תשובות טובות מאוד.

 

הביטקוין שזינק בתשעת החודשים האחרונים ביותר מ-100 אחוזים (!) שב וירד אמש לשער שבסביבות ה-9,150 דולר, גבוה ב-1500 דולר ויותר משערו ביום שישי, לפני נאומו של הנשיא הסיני.

המסלול שהביטקוין עבר – מדהים בכל קנה מידה. הזינוק של המטבע באחוזים בחמש השנים האחרונות עומד על יותר מ-2000 אחוזים (קראתם נכון!). את דרכו התחיל הביטקוין, במאי 2010 כאשר אז עמד ערכו על פחות מסנט. בסוף 2017 טיפס הביטקוין לכ-20 אלף דולר ליחידה וצנח ב-2018 לקרקעית שהייתה נראית בלתי הפיכה. כאמור, השער שבר את מחסום ה-10,000 דולר ונסחר כעת (11:26) סביב ה-9,258 דולר ליחידה.

כתיבת תגובה