תקציב קמחא דפסחא אושר: ומה יעשו הזוגות הצעירים?

מעל מליון איש הנתמכים ע”י עמותות הרווחה ומקבלים את סלי המזון לקמחא דפסחא יזכו בו גם השנה • אך כמובן למרות אישור ועדת החריגים של משרד העבודה והרווחה לתקציב הקמחא דפסחא – לא ברור כיצד יספק התקציב את מאות אלפי המשפחות הנתמכות בהוצאות הפסח הענקיות

חלוקת קמחא דפסחא | צילום אילוסטרציה: יונתן סינדל, פלאש90

לפני שלשה שבועות פרסמנו, כי למרות ממשלת המעבר ולאור המצב, יש לזרז את תמיכת המדינה בעמותות המחלקות קמחא דפסחא.

בכל שנה חילק משרד הרווחה והשירותים חברתיים, תקציב לחלוקת סלי מזון, במסגרת קמחא דפסחא. התקציב נפרס בין עמותות המסייעות בחלוקת סלי מזון לנזקקים בחג הפסח.

לאור הקיצוץ בתקציב הקמחא דפסחא פנה לפני שלשה שבועות חבר הכנסת אורי מקלב לשר האוצר ח”כ משה כחלון ולשר הרווחה ח”כ אופיר אקוניס בבקשה לכנס בהקדם את וועדת החריגים של החשב הכללי באוצר, כדי לאשר תקציב נוסף לתוכנית ‘סלי מזון – קמחא דפסחא’.

עתה נודע, כי לאור המצב, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה (ציבורי-מינהלי), דינה זילבר, אישרה לפרסם תיקון של מבחני התמיכה של משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים, שנועדו להעברת תמיכות לעמותות שעוסקות בחלוקת סלי מזון בחגים, כך שתינתן עדיפות להעברת הסכומים לחלוקת סלי המזון באופן מיוחד לקראת חג הפסח הקרוב, בשל המצוקה העכשווית המסתמנת, נוכח משבר הקורונה והשלכותיו הכלכליות על משפחות במצוקה.

ככלל, כאשר שר מעוניין לתמוך כספית מתקציב המשרד הממשלתי בפעילויות שעמותות מקיימות, עליו לעשות זאת לפי מבחני תמיכה ובהם תנאי סף ואמות מידה לפיהם נקבע אילו גופים יוכלו להיתמך ובעד איזו פעילות. לפי חוק יסודות התקציב, קביעת מבחני התמיכה מחייבת היוועצות עם היועץ המשפטי לממשלה, אשר מוודא, בין היתר, שהמבחנים שוויוניים.

התיקון שאושר מאפשר למשרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים להעביר תקציב משמעותי לחלוקת סלי מזון כבר בפסח הקרוב, ונותן עדיפות מסוימת לחג הקרוב על פני חגים אחרים, בשל הצורך שנוצר בגלל משבר הקורונה. לרוב תהליך תיקון המבחן אורך תקופה של מספר שבועות ואף יותר, אך לנוכח הדחיפות התיקון הושלם בתוך פחות מיומיים.

עם זאת, ביזנעס מזכיר, כי בשנים האחרונות היה תקציב קמחא דפסחא המחולק לעמותות מקוצץ מאוד. בשנה החולפת, 2019, קוצץ התקציב בכמחצית. כך שספק רק כמה שקלים יגיעו לתמיכה לכל משפחה.

אך כל שקל בימים קשים אלה – יסייע.

ל'ביזנעס' נודע עוד, כי בימים אלה בחצרות החסידיות השונות יעבירו תמיכה מיוחדת למשפחות צעירות שיחגגו את הפסח לראשונה לבדן, או לאנשים מבוגרים שיחגגו את הפסח שלא בחיק משפחתם. קופות הצדקה הנדרשות בימים אלה לחלוקה מוגברת, אף הן יצטרכו לתת מענה לנצרכים החדשים שהוצאה גדולה תיפול בחלקם בשל הסגר הקורונה.

כתיבת תגובה