הערכה: סגירת המסחר ומערכת החינוך

לאור המשך העלייה בתחלואה, הממשלה צפויה לאשר סגר לשלושה שבועות, החל מ-48 שעות מתום הדיון בממשלה • המתווה כולל סגירה של המסחר כולל מספרות וטיפולים • הגבלת מרחק של 1,000 מטר • והאם למערכת החינוך יש השפעה משמעותית או ישירה על מקדם ההדבקה?

בעלי עסקים מפגינים נגד החשש מפני הסגר, בערב התפרצות הקורונה בדצמבר | צילום: Flash90

בכירי משרד הבריאות קיימו הבוקר (רביעי) דיון על הצעת הסגר שתובא לאישור הממשלה היום, שבסיומו גיבשו המלצה לסגר של שלושה שבועות, החל מ-48 שעות מתום הדיון בממשלה. המתווה כולל סגירה של כל המסחר, כולל מספרות וטיפולי אחד על אחד, הגבלת מרחק של 1,000 מטר וסגירת כל מערכת החינוך.

הוויכוח העיקרי בממשלה יהיה סביב נושא החינוך, כשהדיון הוא האם להשאיר את הגנים פתוחים, ואם כן – האם בכל הארץ או רק בערים הירוקות, ומהם השגות השרים בממשלה על מועד תחילת הסגר.

עוד דווח כי סיעת כחול לבן תתכנס סמוך לישיבת הממשלה כדי להכריע על עמדתה, כשהנטייה היא לתמוך בסגר עם זמן התראה סביר מראש ועם חינוך פתוח.

שעות לפני כינוסה של ישיבת הממשלה המיוחדת, פרויקטור הקורונה פרופ' נחמן אש הבהיר הבוקר בריאיון לכאן חדשות כי: "המצב מחייב סגר מיידי". אש הוסיף כי "יש קפיצה מטרידה בתחלואה. המצב מדאיג". הפרויקטור עדכן כי נכון לעכשיו, יש יותר מ-500 חולי קורונה במצב קשה בבתי החולים. הוא אמר כי הוא מקווה שהסגר הקרוב, השלישי במספר, יהיה האחרון. "אני מקווה שהציבור יבין שזה חשוב וכולנו מקווים שזה יהיה האחרון". הוא הוסיף: "ככל שנעשה את זה מוקדם יותר זה יהיה קצר יותר. ככל שמחכים זה יהיה יותר ארוך. יש חשיבות שזה יהיה קצר".

בהתייחס לחיסונים, אש אמר כי "אני מעריך שנחסן 20% מהאוכלוסייה בחודש מרץ – שהם לפחות האוכלוסייה בסיכון, כדי שנוכל להתנהג אחרת. יש ביקוש גדול לחיסונים ואווירה בעד החיסונים. אם אנחנו רוצים להגיע במהלך התהליך ל-60% חיסון, יש עוד דרך לעבור. אנחנו עדיין עוסקים בהסברה בכל המגזרים. זה לא ברור מאליו שאנשים נוהרים להתחסן עכשיו".

חוקרים מהאוניברסיטה העברית מפרסמים הבוקר (רביעי) דו"ח ובו תמונת מצב עדכנית לגבי קצב התפשטות הנגיף בישראל, והנתונים שעולים ממנו מאד מדאיגים.

על פי החוקרים, כל שבוע נוסף בו אין סגר בישראל – משמעותו תוספת של 300 מתים נוספים ו-300 חולים קשים. כמו כן מתריעים החוקרים כי גם אם יוטל כעת סגר נוסף – יתווספו עד סוף חודש מרץ, להערכתם, מספר גדול של מתים העומד על 1,000-1,600 איש. עוד כותבים החוקרים כי המתנה נוספת של 10 ימים להטלת הסגר הנוסף תביא את התמותה עד מרץ למצב של בין 1,500-2,200 מתים, ולתוספת של כ-1,500 חולים קשה.

לפי הניתוח שביצעו החוקרים, שני הזינוקים הגדולים במקדם ההדבקה הנוכחי קשורים במתאם ניכר להתרופפות בשמירה על ההנחיות במהלך חודש אוקטובר, וכן לפתיחת מרכזי הקניות. הפתיחה שנעשתה באמצע נובמבר גרמה לזינוק בתחלואה כבר ארבעה ימים לאחמ"כ, כך עולה מניתוח וחקירת הנתונים. עם זאת סבורים המומחים שלפתיחת ממערכת החינוך אין השפעה משמעותית או ישירה על מקדם ההדבקה.

כתיבת תגובה