הפגיעה הקשה של בריטניה

מומחי הראל צופים: שיעור האבטלה הרשמי יעלה ל-6.8 אחוזים (שיפור מההערכה הקודמת) בסוף השנה תוך כדי ירידה בשיעור ההשתתפות. בנוסף, הנתונים ממשיכים לתמוך בירידה בשכר הממוצע בסקטור הפרטי בחודשים הקרובים • ובעולם: הצרכן האמריקאי יצא מההסגר ורץ להשלים קניות אך הנתונים ממשיכים לתמוך במדינות המרחיבה של הבנק המרכזי • בריטניה תרשום השנה את הפגיעה הכלכלית הקשה ביותר בהשוואה לכל מדינות ה-OECD, והדבר ימשיך להפעיל לחצים לפיחות של הפאונד

שגריר בריטניה בישראל ניל וויגן נואם מול חברי חממת BizLabs | צילום: אהרל'ה קרומבי

שיעור האבטלה הרשמי במאי עלה ל-4.2 אחוזים (מ‑3.5% באפריל) עלייה של כ-30 אלף מובטלים. במקביל, יותר ממחצית מה-1.5 מיליון עובדים שסווגו כ"נעדרים זמנית" באפריל חזרו לעבוד במאי – נתון חיובי שנתמך מהחזרה המהירה לפעילות.

בגילאי העבודה העיקריים (25 עד 64) העלייה בשיעור האבטלה הייתה קטנה יותר ל-3.3 אחוזים, דבר שמלמד שמרבית המפוטרים החדשים מגיעים מקצוות גילאי העבודה. בהנחה שלא חוזרים לאחור מבחינת השבתת המשק אנו צופים ששיעור האבטלה הרשמי יעלה ל-6.8 אחוזים (שיפור מההערכה הקודמת) בסוף השנה תוך כדי ירידה בשיעור ההשתתפות.

 בנוסף, במאי נרשמה עלייה זעומה בסך המשרות הפנויות מהשפל שנרשם באפריל, כאשר אי-הוודאות אינה מעודדת חברות לבצע השקעות חדשות ולהגדיל את מצבת העובדים. לכן הנתונים ממשיכים לתמוך בירידה בשכר הממוצע בסקטור הפרטי בחודשים הקרובים.

בעולם

לא רק נתוני התעסוקה למאי בארה"ב הפתיעו לחיוב, גם נתוני הצריכה הפרטית היו טובים מהערכות המוקדמות כאשר סך המכירות הקמעונאיות במאי זינק ב-17.7 אחוזים (12.4% בניכוי רכבים וחלפים), יותר מפי-2 מהערכות המוקדמות. בלטו לחיוב המכירות בענפי הביגוד, הריהוט ומוצרי החשמל (בדומה לעלייה המקבילה שנרשמה בישראל עם ההקלה בהגבלות), כאשר התשלומים הישירים שקיבלו משקי הבית מהממשל תרמו גם לעלייה בצריכה. למרות הנתון המעודד הוא רחוק מלפצות על הירידה המצטברת ב-3 החודשים הקודמים, כך שמכירות עדיין נמוכות ב-6 אחוזים בהשוואה לתקופה המקבילה בשנה שעברה, נתון שממשיך לתמוך במדינות המרחיבה של הבנק המרכזי.

אחרי שהבנקים המרכזיים המובילים בגוש האירו, ארה"ב ויפן הרחיבו את המדיניות בהחלטות האחרונות, הגיע זמנו של הבנק המרכזי בבריטניה שהגדיל את יעד תוכנית הרכישות בעוד 100 מיליארד פאונד (ל-745 מיליארד סה"כ) בהתאם לצפי. בקצב הנוכחי הבנק יגיע לתקרה החדשה בעוד כשלושה חודשים ולכן אנו מצפים להרחבה נוספת בסביבות ספטמבר. במקביל, הבנק הותיר את הריבית על 0.1 אחוז כאשר חברי הבנק עדיין דנים בשאלת הריבית השלילית, אך אנו סבורים שהבנק לא יבצע זאת בשל ההשלכות השליליות על המערכת הפיננסית, אלא אם היציאה של בריטניה מהאיחוד תהיה ללא הסכם.

למרות המדיניות המרחיבה מאוד של הבנק והממשלה (מסבסדת עד ל-80% משכר העובדים בחלק מהענפים עד לאוגוסט), ע"פ האינדיקאטורים האחרונים היציאה של בריטניה מההגבלות היא האיטית ביותר בהשוואה לכל המדינות המפותחות. הדבר הוא כנראה כתוצאה של יישום מאוחר של ההגבלות על ריחוק חברתי במדינה, לאחר הניסיון הכושל לזרז "חיסון עדר" במדינה. בריטניה היא בעלת שיעור התמותה הגבוה ביותר מכל המדינות המפותחות. לכן נראה שבריטניה תרשום השנה את הפגיעה הכלכלית הקשה ביותר בהשוואה לכל מדינות ה-OECD, והדבר ימשיך להפעיל לחצים לפיחות של הפאונד.

הכותב הוא ראש אגף כלכלה ומחקר בהראל ביטוח ופיננסים

כתיבת תגובה