הפד לא ישאיר את ישראל מאחור

פסגות על הכרזת הפד: ישראל לא תוכל להתחמק מהמגמות האינפלציוניות המשמעותיות בעולם

גיא בית אור, הכלכלן הראשי, פסגות | צילום: מושיק ברין

כצפוי, הפד הכפיל הערב את קצב צמצום ההרחבה הכמותית מ-15 ל-30 מיליארד מה שאומר סיומה יגיע בחודש מרץ. אחד האיתותים היותר ניציים בהחלטה זו היא העובדה שההחלטה התקבלה פה אחד.

מעבר לכך, חברי הפד יישרו קו עם השוק ואותתו הערב על 3 העלאות ריבית במהלך 2022 – שינוי מהותי ביחד לתחזית הקודמת בה חברי הפד היו חלוקים חצי חצי אם בכלל להעלות ריבית ב-2022.

התחזיות מראות שחברי הפד מצפים לעוד 3 העלאות ריבית ב-2023 ועוד 2 ב-2024 מה שיביא את הריבית ל-2.1%.מתחזיות הפד לאינפלציה עולה כי על פי התרחיש המרכזי שלהם, אינפלציית הליבה תרד ב-2022 ל-2.7% וב-2023 ל-2.3%. על פי הפד, השינוי בקצב הצמצום נובע מ"ההתפתחויות האינפלציוניות והשיפור הנוסף בשוק העבודה." כרגיל, בפד הדגישו כי הם יהיו מוכנים בכל שב לשנות את היקף הרכישות אם האופק הכלכלי ישתנה. כמובן שהם ציינו כי הסיכונים לאופק הכלכלי קיימים כולל סיכונים מווריאנטים חדשים של הווירוס.

כפי שפאוול רמז לנו, חברי הפד הוציאו לגמלאות את המילה טרנזיטורי מתיאור האינפלציה כאשר עתה הם מתמקדים בכך שחוסר איזון בין צד ההיצע לבין צד הביקוש תורמים לאינפלציה גבוהה, אך יותר התייחסות ללוחות הזמנים.

אין ספק שבפד מוטרדים מהאינפלציה הגבוהה ועל פי ההתפתחויות ובעולם ובארה"ב נראה כי היא תלווה אותנו עוד לא מעט זמן. בהודעה אף נכתב כי האינפלציה בארה"ב גבוהה מהיעד כבר "זמן מה". המשמעות של משפט זה היא שהפד השיג כמעט את כל היעדים הנדרשים על מנת להעלות ריבית והדבר היחיד שחסר לו זה תעסוקה מלאה – ויעש זה ככל הנראה יושג במהלך החודשים הקרובים.

השווקים מגיבים בשעה זו בעליית תשואות בעיקר בחלקים הקצרים והבינוניים של העקום ושוקי המניות שנסחרו במגמה שלילית, עברו לירוק. למרות התגובה החיובית בשווקים, קשה לתאר את ההודעה הזו כהפתעה "יונית", בדיוק להפך.

עם אינפלציה דוהרת, משבר מתמשך בשרשראות האספקה ואינדיקציות רבות להאטה כלכלית משמעותית בחודשים הקרובים (ראו נתוני אמון צרכנים ועסקים קטנים כמו גם נתוני המכירות הקמעונאיות מהיום), איננו רואים כיצד סיום ההרחבה הכמותית והעלאת ריבית כבר במחצית הראשונה של 2022 יכולים להיתפס כחדשות טובות לשוקי המניות. ככל הנראה השווקים יצטרכו לעכל את החדשות מהערב במהלך הימים הקרובים.

ובינתיים בגזרה הישראלית, לא ממש מודאגים מאינפלציה עם מדד שהפתיע כלפי מטה עם ירידה של 0.1%. מה אפשר ללמוד מהמדד הזה? המצב מורכב. זהו החודש השני בו אנו רואים את המדד מפתיע כלפי מטה כאשר הטעויות מגיעות בעיקר מסעיפים שנוטים לתנודתיות גבוהה במיוחד בישראל כמו פירות וירקות, נסיעות לחו"ל והארחה ונופש שהתנודתיות בהם במשבר הקורונה רק התגברה. עם זאת, מגמות העומק בהחלט מאותתות על לחצים אינפלציוניים שנבנים במשק הישראלי  –  בין אם זה סעיף הדיור שהפתיע כלפי מעלה, מחירי ריהוט וציוד לבית  שממשיכים לזנק או מהאינדיקציות ממדד המחירים ליצרן שממשיך לעלות בקצב מהיר במיוחד. להערכתנו, למרות שאנו אחרי שני מדדים נמוכים מהצפוי, האינפלציה בישראל ממש לא אמרה את המילה האחרונה ובסופו של דבר גם ישראל לא תוכל להתחמק מהמגמות האינפלציוניות המשמעותיות בעולם. אחרי הכל, הערב הפד האיץ משמעותית את סיום תוכניות התמיכה רק בגלל שהוא מודאג כל כך מהאינפלציה שמורגשת היטב בארה"ב וברוב העולם המפותח.

כתיבת תגובה