הפוגה בצלילת מניות טבע

ציפייה לחידושים ועסקאות משמעותיות בתחום התרופות, יוצרת מגמת עלייה גם למניית טבע • עסקת מיזוג משמעותית בין החברות מיילן ופייזר • הסתבכויות משפטיות וחובות גדולים מונעות מטבע לעלות על דרך המלך

חברת טבע | צילום: יונתן סינדל, פלאש 90

חברת טבע שהייתה בעבר ה'בייבי' של ישראל הולכת ומסתבכת, כאשר רק לפני חודשיים דיווחנו כאן, כי טבע איבדה יותר מ-50% משווי השוק שלה מתחילת השנה. אך כיהודייה טובה איננה מאבדת תקווה. לטבע יש חדשות טובות וחדשות רעות, נתחיל בטוב.

מניית טבע נמצאת בסימן של עלייה, לאחר שהתברר סופית שפעילויות הגנריקה של מיילן ושל פייזר מתמזגות. השוק מגיב בחיוביות למהלך ומצפה להתקדמות נוספת בשוק התרופות העולמי.

וול סטריט ג'ורנל, שדיווח על העסקה הסביר שמיילן תתמזג עם Upjohn, של פייזר, באופן שבו עבור כל מניית מיילן, תתקבל מניה של החברה החדשה שתיווצר כתוצאה מהמיזוג, חברה – שעל פי הערכות – עשויה להפוך לחברת הגנריקה הגדולה ביותר בעולם.

נשיא החברה החדשה יהיה נשיא מיילן, ראג'יב מאליק ומושכות החברה יינתנו בידי רוברט קורי, היו"ר הנוכחי של מיילן, שיכהן כיו"ר, לצד מייקל גוטלר המנהל של הפעילות הגנרית של פייזר, שיחבוש את כובע המנכ"ל.

מהעסקה ירוויחו גם ישראלים רבים, שעל פי הערכות שונות מושקעים בכחצי מיליארד דולר במניית מיילן. ברשימה נמצאות חברות ביטוח ופנסיה מהגדולות במשק, בהם: מנורה מבטחים, הראל ומיטב דש.

החדשות הרעות של טבע עוסקות בחוב הענק שלה, כ-28 מיליארד דולר. ועל רקע הרכישות והמיזוגים בענף הפארמה, הבשל היום יותר מתמיד לביצוע עסקאות משמעותית, כלל לא ברור מי ירצה להכניס את ראשו הבריא למיטה החולה ששמה טבע  ועוד ללא תרופת הדגל שלה, 'קופקסון'.

הבעיה מתגברת כאשר מחברים לחוב הענק, את העיסוק בפרשיית תיאום המחירים, בה תיאלץ טבע לשלם למדינת קליפורניה שישים ותשעה מיליון דולרים, בהסדר שאמור לסיים בפועל את חקירת התובע הכללי של המדינה נגד טבע, בחשד לתיאום מחירים וחלוקת שוק בינה לבין המתחרים.

יצוין שעד כה שילמה טבע כ-155 מיליון דולרים בהסדרי פשרה בארה"ב, כאשר רק לפני כחודש סוכם שהחברה תשלם 85 מיליון דולרים למדינת אוקלהומה, במסגרת פרשת 'משככי הכאבים', בה הואשמה החברה, כי הסתירה מידע על תופעות לוואי של משככי הכאבים הנרקוטיים מתוצרתה.

נראה כי ההתעסקות של טבע סביב תביעות אלו ופרשיות השוחד ברוסיה, באוקראינה ובמקסיקו, מונעת מהחברה לפתח מנועי צמיחה חדשים שיזניקו את החברה הוותיקה ויהפכו אותה לראויה למכירה והשקעה.

נזכיר כי לפני כשנה וחצי רכש וורן באפט האורקל מאומהה 8.1% ממניות טבע ואף ניסה ליזום מיזוג אפשרי בין 'טבע' ומיילן.

כתיבת תגובה