לא רק בעזה; הפקחים הופתעו לגלות מבנה תת-קרקעי מבטון

פקחי רשות מקרקעי ישראל שאוכפים כל העת כנגד תופעת הפלישה למקרקעי ציבור והבנייה הבלתי חוקית, נדהמו לגלות כי הפעם החליטו הפולשים לחפור באדמה ולבנות מבנה תת קרקעי

המבנה התת-קרקעי בנגב (צילום: רשות מקרקעי ישראל)

פקחי רשות מקרקעי ישראל הופתעו: במסגרת מבצע אכיפה מיוחד כנגד תופעת הפלישה למקרקעי ציבור והבנייה הבלתי חוקית בנגב, הם גילו מבנה תת קרקעי מבטון, ראשון מסוגו שנתפס אי פעם בפעילות אכיפה של מפקחי רשות מקרקעי ישראל. המשטרה פתחה בחקירה על מנת לבחון למה נועד לשמש המבנה יוצא הדופן שנחצב בתוך אדמת גבעה, בסמוך לשדה התעופה נבטים. בנוסף נהרסו ופונו 13 מבנים בלתי חוקיים שהוקמו ע"י פולשים בדואים.

ב-5 מיקרים שתוכננו לפינוי במסגרת המבצע נמצא כי הפולשים ביצעו הריסות ופינויים באופן עצמי כדי להימנע מתביעות כספיות המוגשות ע"י הרשות בדרישה להחזר עלויות הפינוי.

באזור נחל דודאים ("אל עראקיב") שבו ופינו מפקחי הרשות והסיירת הירוקה, בליווי המשטרה, ארבעה מבנים בלתי חוקיים, שהוקמו לאחרונה ע"י פולשים בדואיים, תוך הפרת פסיקה מפורשת של בית המשפט.

במסגרת ביצוע צווי סילוק פולשים של הסיירת הירוקה פינו מפקחי רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) והסיירת הירוקה, מבנה קל עם רצפת בטון שהוקם ליד ירוחם ללא היתר ובניגוד לחוק. בפלישה אחרת, אף היא ליד ירוחם, פונו מבנה קל ורכב שהוצבו על אדמות המדינה ללא היתר ובניגוד לחוק. המפקחים פינו את הרכב מהמקום והוא נגרר לאחסון במגרש מוסדר ואילו המבנה הקל נהרס עצמית ע"י הפולש שביקש להימנע בכך מהמשך תביעות והוצאות משפטיות בגין פלישתו.

פלישה נוספת ליד הישוב לקיה, בה מסיגי הגבול גידרו את אדמות המדינה ואחסנו עליהן עצים פונתה גם היא ע"י הפולשים שפירקו בעצמם את הגדר, פינו את העצים והשיבו את הקרקע לקדמותה ולידי המפקחים.

במסגרת אכיפה של צווי סילוק פולשים מטעם רמ"י בישוב קאסר א-סיר, תוכננו לפינוי גדר איסכורית שהוקמה בניגוד לחוק וביישוב אום בטין מבנה קל שהוקם בניגוד לחוק. כאשר הגיעו המפקחים למקום נמצא כי הפולשים בשני המיקרים הללו ביצעו הריסות עצמיות על מנת להמנע מהמשך תביעות. בנוסף, במבצע טופלו 6 צווים מינהליים של משרד הפנים. בכל המקרים הללו המפקחים השיבו את הקרקע למאגר קרקעות המדינה והציבו במקום שילוט המתריע מפני פלישות חוזרות.

"אנו עדים לכך שמדיניות האכיפה של רשות מקרקעי ישראל היא בהחלט אפקטיבית כאשר פולשים רבים מחליטים לבצע הריסות עצמיות כדי להמנע מתביעות ובכך חוסכים לעצמם ולקופת המדינה הוצאות מיותרות בגין פינויים. מפקחי החטיבה לשמירה על הקרקע ברשות מקרקעי ישראל, פועלים לאכיפת החוק ולשמירה על אדמות המדינה בכל רחבי הארץ, לטובת הציבור כולו", אומר אילן ישורון, מנהל מרחב דרום בחטיבה לשמירת הקרקע ברשות מקרקעי ישראל.

כתיבת תגובה