הפרסום והזיהום: 'יום ליום' – הצדיק היחיד בסדום ■ טור עצבני

הסלמונלה שהתגלתה בקורנפלקס של 'תלמה', פסחה לא במפתיע על העיתונות החרדית שהתעטפה בשתיקה משל היה זה מצעד תועבה בתוככי עיר הקודש. חיים שיף בטור כואב על התנהלות משרדי הפרסום במגזר החרדי

צילומים: צילום מסך פייסבוק ובאדיבות המצלמים

נסו לתאר לעצמכם את הסיטואציה הבאה: הבעלים של אחד ממשרדי הפרסום הגדולים מרים טלפון "ידידותי" למחלקת השיווק ב'ידיעות אחרונות' או ב'הארץ' ומבקש לא לכתוב מילה אחת בעיתון על סערת הסלמונלה שהתגלתה בקורנפלקס של חברת יונילוור, "כי אנחנו מפרסמים כל שנה בעיתון במילוני שקלים וזה בדיוק הזמן שתעמדו לצדנו".

התגובה הסבירה מעבר לקו הייתה ככל הנראה: "תשמע, הפרסום בעיתון לא נעשה בגלל העיניים היפות של מנכ"ל העיתון, אלא בגלל העובדה שאתם רוצים למכור את המוצר שלכם. לכן אתם מפרסמים אצלנו. מצטערים, אבל אגף השיווק לא מתערב בשיקולי עריכה".

באם היה בעל משרד הפרסום מתחכם ומנסה לעקוף את אגף השיווק, תוך שהוא מרים טלפון ישירות לעורך העיתון ומבקש ממנו לא לפרסם את הידיעה, ניתן להעריך כמעט בוודאות שהוא היה נענה בטריקת טלפון מהדהדת. במקרים רבים, כבונוס הייתה נמרחת ידיעה של חצי עמוד בעיתון על הלחצים שניסה משרד הפרסום להפעיל על העיתון…

מאזן אימה הדדי ואווילי

למרבה הצער, מה שמובן מאליו במדיה הכללית לא מובן כלל וכלל במדיה החרדית שהתגלתה פעם נוספת במערומיה. סערת הסלמונלה שהתגלתה בקורנפלקס תלמה נוגעת לכל בית חרדי בארץ. זהו אחד המוצרים הנמכרים ביותר במגזר החרדי, והעובדה שמשרד הפרסום שמייצג את תלמה הצליח למחוק כל זכר לפרשייה שמסעירה את המדינה כבר שבוע, הוא תעודת עניות למדיה החרדית.

נכון, איננו מתעלמים מהעובדה שהמדיה החרדית חייבת את קיומה לחמצן הכלכלי שזורם ממשרדי הפרסום, אבל באותה מידה אסור לשכוח שמשרדי הפרסום חייבים את המדיה החרדית. הם מפרסמים מודעות מידי שבוע רק כדי למכור מוצרים. אין להם שום אינטרס אחר, מלבד העמלות שהם מקבלים בחזרה מהעיתון… כמובן.

זאת אומרת, שהאיום של משרד הפרסום על העיתונות הוא די מוגבל. נניח שאחד העיתונים יחליט כן לפרסם על פרשת תלמה, מה כבר משרד הפרסום יכול לאיים, שלא יפרסם? אין בעיה. אותו עיתון יתחיל לדווח מידי יום על התפתחות השערורייה ונראה מי ייכנע ראשון… ואם כבר שערורייה, בוודאי תימצאנה עוד כמה שערוריות שתמלאנה את דפי העיתון.

3

ה"ילידים" לא צריכים לדעת

הסיבה שמשרד הפרסום הצליח למנוע את הפרסום השלילי נגד תלמה, נובעת מריבוי כלי התקשורת במגזר החרדי ומהעובדה שמשרד הפרסום יכול לאיים על כל עיתון שהוא "ימחק" אותו מפריסת המדיה של כל לקוחותיו ויפרסם רק אצל המתחרים. זו נקודת החולשה של המדיה החרדית שמשרדי הפרסום מנצלים עד הסוף, גם כשזה פוגע בלקוחותיהם.

אך במקרה דנן, הזעקה עולה לשמים. מדובר במוצר בעייתי מבחינה בריאותית. כיצד ייתכן שמשרד פרסום מסוגל למנוע מידע כזה ממאות אלפי בתי אב חרדיים? תנו לפרסם את הידיעה ותאפשרו להורים להחליט לבד האם הם מוכנים לסמוך על הצהרותיה של יוניליוור שאין בעיה במוצרים על המדפים או לא. אבל הסתרת המידע  היא חוצפה של ממש שגובלת באיסור של לפני עיוור לא תיתן מכשול.

וזה ממש עוד לא הכל. רק אתמול (ה) נאלצה 'יונילוור' להודות כי מוצרים מזוהמים הגיעו למדפי המרכולים וקראה לציבור להימנע מצריכתם. מה שסתר לחלוטין את הודעותיה המרגיעות שפורסמו בעיתונות החרדית מבלי להסביר מדוע הן מפורסמות.

על פניו, בטווח הקצר, משרד הפרסום החרדי יכול להגיע מדושן עונג לחברת יונילוור ולספר בסיפוק כי הצליח למנוע מ"הילידים החרדיים" את המידע אודות הפרשה. ייתכן שהוא אף ייזכה בבונוס על העבודה המרשימה שכללה כמה טלפונים עם איומים סמויים לאגפי השיווק בעיתונות החרדית.

אבל יורשה לנו להעיר הערה אחת: הציבור החרדי לא ממש מפגר כפי שמשרד הפרסום סבור לכאורה. נכון שהפרשיה לא התפרסמה בעיתונות החרדית (למעט עיתון אחד כפי שתקראו מיד), אבל אין בית חרדי בו לא שמעו על הפרשה. אם יש מי שחושב שמדובר בעדר שניתן לשלוט בו באמצעות מניעת פרסום במדיה, הוא יגלה מהר מאוד, כבר בחודש הקרוב, כי הסתרת המידע רק פגעה בו כבומרנג.

2

יוניליוור גם כך לא מפרסמת

האבסורד הוא שבחודשים האחרונים נעלמו הפרסומים של 'תלמה' מעמודי העיתונות החרדית. החרם על העיתון של הפלג הירושלמי הביא אותה להחלטה לפרסם רק במקומונים. היומונים והשבועונים לא ראו אף לא מודעה אחת ובה גרגיר קורנפלקס לרפואה.

אם כך, מדוע בחרו העיתונים להתקפל אל מול הלחצים של משרד הפרסום? את התשובה גילינו בעיתוני סוף השבוע שעבר וזה הנוכחי. פתאום מצאנו מודעת חצי עמוד על איזה מוצר נוסף מבית 'תלמה' של יוניליוור.

צדיק אחד – שכנראה לא נכנס לפריסת המדיה "הפתאומית" הזו – נמצא בסדום התקשורת החרדית הכתובה. היה זה העיתון 'יום ליום' שכנראה החליט שאין לו מה להפסיד ומרח את פרשיית הסלמונלה על חצי עמוד בגיליונו האחרון.

יצא לו דווקא לא רע. כי בדיוק ביום בו הגיע העיתון לדוכני העיתונים ולבתי המנויים, נאצלה יוניליוור לפרסם הודעה לפיה נמצאו 240 יחידות של 'קורנפלקס' בד"ץ (שמשווק ברובו לשוק החרדי) 750 גרם מתאריך ייצור 27.06.16 שלגביהן עלה החשש כי הן מזוהמות…

ליתר ביטחון קראה החברה לצרכנים לא להשתמש גם בסדרות נוספות של מוצרים מתאריכי ייצור אחרים בטווח הזמן שבין ה-23 ל-30 ליוני. אבל את כל זה לא סיפרו לכם העיתונים החרדיים שאוכלים מידיו של משרד הפרסום ושוכחים את חובתם לקוראים.

1

15 תגובות ל: "הפרסום והזיהום: 'יום ליום' – הצדיק היחיד בסדום ■ טור עצבני"

  1. מה זה העיתון של הפלג הירושלמי? אין לו שם?

  2. העיתון של הפלג הירושלמי זה העיתון של היהדות החרדית הנאמנה

  3. אני בחיים לא קונה יותר קורנפלקס של תלמה

  4. שקרנים. רשעים ארורים

  5. חטא הגאווה. תפסיקו לקנות מותגים. גם יקרים גם מזוהמים. יש הרבה יצרנים קטנים כשמתרגלים זה גם טעים

  6. גם אם תשלמו לי אני לא קונה יותר את המוצרים שלכם

  7. מה זה יום ליום

  8. מה זה הפסל? מי קורא את העיתון הזה בכלל?
    יום ליום זה העיתון של כל הציבור החרדי!!!!!!!

  9. יום ליום כתב על זה הרהב אחרי שהפסל כתב על זה אז למה את משקריםםםםםם

  10. נכון מאוןד. אני יודע מהסיפור הזה רק בגלל שקראתי בפלס את זה

  11. לעיתון של "הפלג הירושלמי" יש שם. תתעדכנו

  12. משרדי הפרסום החרדים כבר הוכיחו כמה הם חזקים כשמונעים פרסום מהפשקוויל "הפלס" כבר כמה שנים.
    בניגוד למשרדי פרסום חילוניים שהקשר שלהם עם מערכות העיתונים רופף עד לא קיים המשרדים החרדיים עובדים בשת"פ צמוד למערכת.יש בזה יתרונות וחסרונות ואכן במקרה יוניליוור זה שימוש לרעה.נקודה

  13. מי זה יוניליוור שבאה לארץ והעלתה את המחירים ושדדה אותנו פעם בישראל היה הכי זול אוכל היום קונים בגדים בשקל עשרים אבל המחירים של האוכל גדולים. אסור לתת לחברות העולמיות לשלוט במזון הישראלי כל מה שהם רוצים זה כסף הבריאות שלנו לא מעניינת אותם רק הכסף שלנו אל תקנו את הקורנפלקס שלהם תקנו בטר אנד דיפרנט השם באנגלית אבל המוצרים עושים כאן בארץ והכסף שאנחנו משלמים נכנס לכיס של אהשים שגרים כאן והמפעל שלהם בכלל ביהודה ושומרון

  14. בינגו. ביי ביי יוניליוור. ווי דונט ביי אנימור

כתיבת תגובה