הראשל"צ: דאגה לעבודת המשגיחים גם במחיר איבוד המונופול

גיבוי מפתיע למאבק המשגיחים וההסתדרות לאי העברתם לעובדי קבלן. לאחר שהיועץ המשפטי לממשלה איים כי אם לא תבטל הרבנות הראשית את זיקת משגיח-מושגח עד למועד שקבע בג"ץ, ה-8.9, ייאבד מונופול הכשרות מהרבנות – הראשון לציון לא נרתע והגיב: "לא יעלה על הדעת שהרצון לבחון חלופות נוספות יעמדו לרועץ אצל בית המשפט, שאף הוא חייב להיות שותף לרצון למנוע את הפגיעה באלפי עובדים"

גיבוי מפתיע מהראשון לציון. הפגנת משגיחי הכשרות על ההחלטה לבטל את זיקת משגיח-מושגח | צילום: דוברות ההסתדרות

הבוקר סערו הרוחות בעקבות מכתבו של היועמ"ש ד"ר אביחי מנדלבליט על ניתוק זיקת משגיח-מושגח, בו איים כי אם הרבנות לא תגיש בימים אלה טיוטת תזכיר חוק להערות משרדי הממשלה הנוגעים בדבר, ההסתדרות וועדי העובדים – לא יוכל להגן על הרבנות אם בג"ץ יחליט לפסול את המונופול הכשרותי שלה.

המשמעות: בתאריך ה-8.9 למניינם, היום בו החליטה הממשלה כי יהיה היום האחרון להגשת תזכיר החוק הממשלתי בנושא ביטול זיקת משגיח מושגח – עשוי בג"ץ לומר את דברו, ולפסול את הרבנות הראשית כגוף המוסמך חוקית להעניק כשרות באופן בלעדי. כלומר, בד"צים פרטיים לצד גופי כשרות פחות מהודרים ויותר מפוקפקים, יוכלו להשתלב במערך ההשגחה הרשמי של המדינה, במחיר איבוד הכתר מהרבנות הראשית.

בעקבות זאת, שלח הראשון לציון הרב הראשי לישראל ונשיא מועצת הרבנות הראשית הרב יצחק יוסף שליט"א מכתב תגובה מהיר ליועמ"ש מנדלבליט בו הוא מבקש בכל לשון של בקשה שלא לפגוע במטה לחמם של משגיחי הכשרות למרות ומציאת פתרון בזק לניתוק הזיקה בין משגיח לבית העסק כפי שנקבע על ידי בית המשפט העליון.

במכתבו מקדים הראש"ל הגר"י יוסף ואומר כי "הרבנות הראשית עשתה את כל אשר לאל ידה ואימצה לא בלי התלבטות את עקרון הפרדת משגיח מושגח מתוך הבנה שהגם שמבחינה הלכתית המשך המצב הקיים הוא לא בלתי אפשרי, עדיין יש להתחשב בנורמות המשפטיות הנוהגות ועל מנת להגביר את אמון הציבור בכשרות הממלכתית. יחד עם זאת, כעולה מהחלטת הממשלה, קיים צורך נחוץ לוודא כי אלפי המשגיחים לא יהיו הקרבן של יישום ההחלטה הנ"ל ובפרט לוודא שהפגיעה במשגיחים לא תפגע באיכות הכשרות שהיא בעיני הרבנות הראשית עקרון-העל (ההדגשה במקור) מעל יתר הערכים.

בהמשך מכתבו פורש הראש"ל בפני היועמ"ש את המאמצים הגדולים שנעשו ברבנות הראשית לישראל כדי למנוע את הפגיעה הכלכלית במשגיחי הכשרות ובאיכות הכשרות: "לצורך כך, פעלו ופועלים גורמי הרבנות הראשית והממשלה לעשות כל שביכולתם ולהפוך אבן על אבן על מנת למצוא פתרונות שיאיינו את הפגיעה החמורה האפשרית בציבור אלפי המשגיחים, פגיעה שתוביל ממילא לפגיעה באיכות הכשרות עצמה. לא יעלה על הדעת כי יינקט פתרון אשר בכל המגזרים במשק הולך הוא ועובר מן העולם בדמות הפיכתם של אנשים עובדים לפועלים בחברות כח אדם תוך פגיעה חמורה בזכויותיהם וללא כל אופק לשינוי בעתיד הקרוב"

בנוסף כותב הראש"ל במכתבו כי לא ייתכן שרק הרצון לעמוד בלוח הזמנים שקצב בית המשפט יפגע במטה לחמם של משגיחי הכשרות: " למרות החלטת מועצת הרבנות הראשית ולמרות החלטת הממשלה, עדיין קיים חשש לפגיעה אנושה במשגיחי הכשרות ככל שלא יימצא פתרון ראוי ומיטבי… לא יעלה על הדעת שמאמצים אלה והרצון לבחון חלופות נוספות יעמדו לרועץ אצל בית המשפט, שאף הוא חייב להיות שותף לרצון למנוע את הפגיעה באלפי עובדים."

במכתבו מבקש הראש"ל הגר"י יוסף בפניה אישית אל היועמ"ש מנדלבליט שייקח חלק פעיל בהצלת הביטחון הכלכלי של משגיחי הכשרות מול בית המשפט "אני פונה אליך ומבקש כי תהיה שותף למאמצים אלה ותפעל לבקשת ארכה משמעותית מבית המשפט העליון באופן כזה שיתאפשר גיבוש פתרון שיאיין את הפגיעה כאמור, יש להעמיד את בית המשפט ולפרוש פניו את היריעה הרחבה והמשמעות של היעדר מתן ארכה למיצוי האפשרות לצמצום הפגיעה, בטוחני כי בית המשפט לא יאטום אזניו משמוע את זעקתם של אלפי עובדים אשר תנאיהם זכויותיהם ומטה לחמם עומדים בסכנה. בפרק הזמן הזה אבקש את מעורבותך האישית בקיום דיון בהשתתפותך שיכלול את כל הגורמים הרלבנטיים ושעיקר תכליתו יהיה בחינת החלופות וצמצום הפגיעה כאמור."

הראש"ל הגר"י יוסף מתייחס גם לפתרונות שהוצעו לצורת ההסדרה של העסקת משגיחי הכשרות ואומר "אציין כי הפתרון הפשוט שימנע כל פגיעה במשגיחי הכשרות הוא קליטת משגיחי הכשרות כעובדים במועצות הדתיות, פתרון שמשום מה משרד האוצר מסרב לאשרו. פתרון זה עומד בקנה אחד עם עקרון הפרדת משגיח מושגח ובד בבד מעלה באופן משמעותי את מעלת ואיכות הכשרות. לכן, אבקש בנוסף כי תפעיל את השפעתך גם במישור זה לכפות על משרד האוצר ליישם את הפתרון האמור ובכך לשים קץ לסאגה המתמשכת. הבחירה בדרך הקלה, שהיא פגיעה בציבור החלש של משגיחי הכשרות והותרת הזירה לבית המשפט איננה הפתרון הרצוי והנכון.

בסיום מכתבו כותב הראש"ל ונשיא מועצת הרבנות הגר"י יוסף "אציין כי אך זה עתה התפנו ידיי מעיסוק במלאכת בית הדין ונכנסתי לתפקידי כנשיא מועצת הרבנות הראשית הממונה על הכשרות, ומאז, לא נתתי שינה לעיני ותנומה לעפעפי בניסיון להציל, לתקן ולשפר את מערך הכשרות. ואני תפילה להשי"ת שלא תצא תקלה תחת ידי."

כתיבת תגובה