הריבית המזנקת משפיעה: ירידה של 19.3% בהלוואות משכנתא

חודש יולי רשם ירידה של 19.3% בלקיחת הלוואות משכנתא מהבנקים | מספר ההלוואות הצטמצם ל-9,701 – מספר המהווה ירידה של 19.6% לעומת התקופה המקבילה אשתקד | משכנתא ממוצעת עומדת על מיליון וארבעים אלף שקלים | מספר ההלוואות שניטלו עבור דירות להשקעה נותר על 11% מהמספר הכללי של המשכנתאות, בדומה ליוני

בנק ישראל | צילום: אוראל כהן, פלאש 90

נתוני בנק ישראל לחודש יולי על מספר הלוואות המשכנתא החדשות שנלקחו מהבנקים, מספרים על ירידה של ממש בשוק המשכנתאות. לפי הנתונים, נלקחו בחודש שעבר 9,701 הלוואות משכנתא בלבד, ירידה של 19.3% מול חודש יוני השנה וירידה של 19.6 מול יולי 2021. הלוואות משכנתא למשקיעים עמדו ביולי על 1,062, תוך שימור אחוזי המשקיעים על כ-11% מכלל הלוואות המשכנתא שנלקחו, כפי שנמדדו הלוואות שלקחו המשקיעים בחודש יוני השנה.

האם עליית הריבית היא שבלמה את נוטלי המשכנתאות? אין לדעת. אך השוק משדר בחודשים האחרונים עליית מחירים מצטברת מחד, ומאידך – האטה משמעותית בעסקאות מכר של דירות, דבר המתבטא גם בהלוואות המשכנתא שנלקחות מהבנקים.

בסך הכל נרכשו 8,720 דירות בשוק החופשי (בניכוי דירות בתכניות ממשלתיות שונות) באמצעות הלוואת משכנתא, שגובהה הממוצע עומד על מיליון וארבעים אלף שקלים בחודש יולי.

שבירת השיאים בסכומי המשכנתאות הכלליים שהעניקו הבנקים – למרות המגבלות – נמשכת, כאשר ביולי הלוו הבנקים 10 מיליארד ומאה ועשרה מיליון שקלים בתיקי משכנתא, סכום שאף שמהווה ירידה של 15% לעומת יוני, ממשיך להצטבר להיקף המשכנתאות שניטלו מאז תחילת השנה שעומד על שבעים ותשע מיליארד ושבעים מיליון שקלים, לעומת כ-63 מיליארד בתקופה המקבילה ב-2021; עלייה של כ-25% בהיקף הסכום שניתן ללקוחות ועלייה של 28% בתיקי ההלוואות שנפתחו.

 

בסך הכל חייב הציבור לבנקים, נכון לחודש יולי, סך של 511 מיליארד ושמונה מאות מיליון שקלים בכ-966,200 הלוואות פעילות.

כתיבת תגובה