הרשויות המקומיות יוצאות למאבק נגד הקיצוץ במענקי האיזון

חיים ביבס קרדיט ראובן קפוצ׳ינסקי

מענקי האיזון מוענקים לרשויות המוחלשות.  גובה הקיצוץ יעמוד על% 1.3 מכלל תקציבי האיזון. הקיצוץ מוערך בכ- 57 מיליון שקל.

יו"ר מרכז השלטון המקומי חיים ביבס, רון חולדאי ראש עיריית ת"א יפו וראשי ערים נוספות שיגרו הערב מכתב חריף לשרי הפנים והאוצר בו הם מתנגדים לקיצוץ במענקי האיזון עליו הכריז במפתיע משרד הפנים. 

בעקבות הודעת משרד הפנים שהועברה השבוע, גילו ראשי רשויות מקומיות כי בכוונת המשרד לקצץ ממענקי האיזון המועברים מהמדינה ל-200 רשויות לצורך מתן שירותים בסיסיים לתושבים. על פי ההודעה, גובה הקיצוץ יעמוד על% 1.3 מתקציבי האיזון המוערכים בכ- 57 מיליון ₪.

מרכז השלטון המקומי מתנגד להחלטה זו, שהוחלטה באופן רטרואקטיבי ובשלהי שנת התקציב, כעשרה חודשים לאחר החלטת הממשלה בנושא.

במכתב ששיגרו ראשי הערים טענו האחרונים כי במידה וסברו משרדי הפנים והאוצר כי לא ניתן להימנע מן הקיצוץ, הוא היה צריך להיכלל בנוסחת ההקצאה הסופית של המענק, אשר פורסמה רק בחודש יוני האחרון.

זאת ועוד, הפרסום הנרחב בכלי התקשורת כי שנת התקציב 2017  צפויה להסתיים בעודף הכנסות של כ- 10 מיליארד ₪ למדינה, הביא את הרשויות המקומיות לצפות כי הקיצוץ האמור יבוטל.

מכל הסיבות הללו, מרכז השלטון וראשי הרשויות המקומיות קראו לביטול מיידי של הדרישה לקיצוץ, שאם לא כן,  יביאו להשבתת השירותים לאזרח.

חיים ביבס יו"ר מרכז השלטון המקומי וראש עיריית מודיעין מכבים רעות: "לא יעלה על הדעת, כי המאמצים המשותפים להגביר את יציבותן התקציבית של הרשויות המקומיות על ידי הגדלה של מענקי האיזון משנה לשנה, יבוטלו כליל בהחלטה לא הגיונית זו ואף יידרשו הרשויות עוד לקיצוץ במענקים המשמשים למתן שירותים בסיסיים לתושבי הערים. זאת, בייחוד בימים אלו, כאשר אנו שומעים על גדילה בהכנסות המדינה, ועל משרדי ממשלה הדורשים גידול משמעותי בתקציביהם. הרשויות המקומיות הן הזרוע הביצועית האמיתית של הממשלה ואלו המנהלות בפועל את חייהם של למעלה מ 8.6  מיליון התושבים במדינה. יש לחזק אותם ולא להחליש ולפגוע בפעילותם בשרירותיות, על מנת שיתנו לתושבים שלנו את השירותים הטובים ביותר והתנאים הראויים ביותר."

כתיבת תגובה