התובלה הימית התייקרה ב-163% || כיצד ישפיע עלינו הייקור?

הכלכלן הראשי במשרד האוצר מפרסם מסמך ממנו עולה כי השיבושים בים האדום הובילו להתייקרות גלובלית במחירי ההובלה הימית בשיעור של כ-163%| ולמרות זאת, ההשפעה על היבוא לא תהיה מהותית בשלב זה משום שעלות ההובלה הימית עומדת על כ-3% בלבד מסך ערך היבוא, ואילו היבוא מהווה פחות מ-20% מהצריכה הפרטית

ספינה שנחטפה בידי החות'ים | צילומסך מסרטון ששחררו החות'ים מעת ביצוע החטיפה

אגף הכלכלן הראשי במשרד האוצר מפרסם מסמך אודות ההשלכות הכלכליות על ישראל של שיבוש הסחר הימי דרך מיצרי באב אל-מנדב.

בחודשים האחרונים התנועה החות'ית בתימן פגעה בתנועה הימית של אניות סוחר העוברות בים האדום. פגיעות אלו גורמות לשיבוש באחד מנתיבי הסחר הימיים המרכזיים בעולם וכן משפיעות על הסחר הימי של ישראל. ניתוח זה שופך אור על ההתפתחויות המרכזיות בחודשים האחרונים כתוצאה מהאיום ועל השלכותיו על ישראל.

השיבושים בים האדום הובילו להתייקרות גלובלית במחירי ההובלה הימית בשיעור של כ-163%. ההתייקרות זו רלוונטית עבור ארבעת הסוגים המרכזיים של אניות הסוחר המובילות לישראל ומייצאות ממנה (מכולות, מטען כללי, צובר, גלנוע).להתפתחות זו עשויה להיות השפעה על רמת המחירים בישראל, בין במישרין באמצעות התייקרות היבוא לישראל, ובין בעקיפין באמצעות שיבושים בשרשראות האספקה ועלייה גלובלית במחירי הסחורות והאנרגיה.

כשליש מערך הייבוא הימי של ישראל וכחמישית מערך הייצוא הימי של ישראל עוברים דרך המיצרים. ישנם ענפים שלגביהם האיום החות'י בעל השפעה פוטנציאלית רבה יותר, לרבות: מכונות וציוד חשמלי, מכשירים אופטיים, כימיקלים וכלי רכב.

על אף האמור, מציינים באגף הכלכלן הראשי באוצר, נראה כי ההשפעות הישירות של התייקרות תעריפי ההובלה מוגבלות בשלב זה. בין היתר משום שעלות ההובלה הימית עומדת על כ-3% בלבד מסך ערך היבוא, ואילו היבוא מהווה פחות מ-20% מהצריכה הפרטית. כך, עלות ההובלה הימית מהווה לא יותר מ-0.6% מסך הצריכה הפרטית. מכאן שאפילו בתרחיש הקיצון שסבירותו נמוכה שבו התמסורת מלאה (complete pass through), וכן הביקוש קשיח לחלוטין וללא השפעות עקיפות, נצפה שעלייה של 160% במחירי ההובלה הימית תתבטא בתרומה של לכל היותר נקודת אחוז למדד המחירים לצרכן בשנה הקרובה.

במסקנות עיקרי הדברים עולה כי נראה, שההשפעות העקיפות מוגבלות אף הן בשלב זה: לא נרשמו שיבושים מהותיים בשרשראות האספקה ועד כה לא נצפו סימנים להתייקרות עולמית במחירי הסחורות והאנרגיה. בהתאם להערכה זו, גם הציפיות לאינפלציה לשנה הקרובה נותרו ללא שינוי מהותי.

כתיבת תגובה