התחרות בעולם הבנקאות אושרה לקראת השלב הסופי

רפורמת הבנקאות הפתוחה יוצאת לדרך: ועדת הכלכלה אישרה לקריאה שנייה ושלישית את הצעת חוק המידע הפיננסי מתוך הצעת חוק ההסדרים | היו"ר ביטון בירך על אישור אחת הרפורמות הגדולות והמורכבות בהן דנה הוועדה והבטיח: נמשיך לעקוב ונבחן את התוצאות בשטח | האוצר: פריצת דרך אמתית שתוביל לתחרות בעולם הבנקאות | הרפורמה תקל על הציבור להשוות עלויות של שירותים פיננסים כמו עמלות עו"ש, הלוואות וכרטיסי אשראי – עליהם מוציא כל משק בית כ-9,600 שקל בשנה; היישום – כבר החל מאמצע השנה הבאה

חשבון בנק. אילוסטרציה | צילום: נתי שוחט, פלאש 90

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ מיכאל ביטון, אישרה היום לקריאה שנייה ושלישית את הצעת חוק שירות מידע פיננסי מתוך חוק ההסדרים. ההצעה נועדה להגביר תחרות בשוק הפיננסי, שמגלגל כ-60 מיליארד שקל בשנה. במהלך הדיונים לאישור ההצעה אף הסבירו נציגי האוצר, כי משק בית ממוצע מוציא כ-9,600 שקלים בשנה על עמלות וריביות, והצעת החוק הזו נועדה לאפשר ללקוחות לבצע השוואת מחירים טובה יותר ולהוזיל עלויות בקלות ובמהירות.

את הישיבה הבוקר פתח היו"ר ביטון והזכיר, כי הוועדה דנה בחוק הזה במשך שבע ישיבות והשקיעה בו שעות רבות, שכן מדובר בהצעת חוק חדשה והמורכבת ביותר אותה קידמה הוועדה במסגרת הצעת חוק ההסדרים. כאמור, ההצעה אושרה פה אחד בקולות היו"ר ביטון, ח"כ לימור מגן תלם, ח"כ מיכל שיר, ח"כ מאזן גנאים וח"כ מופיד מרעי.

הצעת החוק תיכנס לתוקף בהדרגה, כאשר השלב הראשון של שיתוף מידע מחשבונות העו"ש וכרטיסי חיוב ייכנס לתוקף באמצע יוני 2022. במהלך הדיונים ביקש היו"ר ביטון לבחון אם ניתן לקצר את לוחות הזמנים, ובהתאם לכך נקבע כי המועד בו ישתפו הבנקים והסולקים בנתונים על אשראי וחסכונות של הציבור יוקדם בחודש וחצי, ל-31 באוקטובר 2022. מסירת המידע על תאגידים קטנים, של מחזור עד 5 מיליון שקל ובעלים יחיד, תוקדם בכמעט שנה, מאמצע דצמבר 2023 ל-30 בינואר 2023.

במהלך הדיונים עלה גם סעיף ניגוד העניינים, המגביל את האפשרויות של הבנקים לאחזקה של עד 20% בחברה הנותנת שירות השוואת עלויות או תיווך. בדיונים נשמעה דעתם של מנכ"ל פייבוקס אריק פרישמן והמפקח על הבנקים, יאיר אבידן, שתמכו בהקלה שתאפשר לבנקים להיום שותפים למהלך. מנגד, יו"ר רשות ניירות ערך ענת גואטה ונציגי האוצר התנגדו לשינוי בסעיף, מחשש לפגיעה באובייקטיביות של ההשוואה, ובסופו של דבר החליטה הוועדה שלא לעשות שינוי בסעיף.

נושא נוסף אליו ביקש היו"ר ביטון להתייחס במהלך הדיונים היה שילוב יועצי המשכנתאות ברפורמה. בעקבות דרישתו של היו"ר ביטון הובהר כי היועצים יוכלו בעתיד לקבל רישיון ולפעול במסגרת החוק, ועד אז פתרון הביניים הוא לקבוע הסמכה שתאפשר להם לשתף פעולה עם חברות הפינטק ולקבל גישה מוגבלת למידע.

יו"ר איגוד היועצים והמאמנים לכלכלת המשפחה, שי אבו, בירך על כך, הודה ליו"ר הוועדה ואמר: הלוואי והדיונים בוועדה היו בבואה לכל אזרח שרואה את הכנסת". היו"ר ביטון אמר כי נאבק על כך, שכן היועצים הפיננסיים ויועצי המשכנתאות מאפשרים לצרכן הפשוט להבין טוב יותר את העולם הפיננסי ומגבירים תחרות, ולכן גם להם יש מקום בענף ולא רק לתאגידי הענק.

על מנת לוודא שהרפורמה אכן תצא לדרך בזמן וכדי לבחון האם הצליחה, ביוזמת היו"ר ביטון הוחלט להוסיף להצעת החוק סעיף לפיו שר האוצר ימסור דיווח לוועדת הכלכלה. הסעיף יהיה במתכונת של הוראת שעה לחמש שנים, והדיווח יהיה שנתי כאשר הדיווח הראשון יהיה שנה לאחר כניסת הרפורמה לתוקף והוא יעסוק בהיערכות. לאחר שנתיים יכלול הדיווח גם מידע על השפעת יישום החוק על התחרות ופרטים נוספים.

לאחר ההצבעה התייחס רכז הפיננסים באגף התקציבים באוצר, יובל טלר, להצעת החוק ואמר: "אנחנו מאמינים שההצעה תהווה פריצת דרך אמתית שתוביל לתחרות בעולם הבנקאות. בעזרתה ובעזרת צעדים נוספים נצליח להביא פריצות דרך אמתיות לטובת הצרכן ולטובת מערכת פיננסית יעילה יותר". היו"ר ביטון אמר בתגובה כי העבודה מתחילה עכשיו, שכן חוק לא שווה בלי יישומו.

היו"ר ביטון סיכם ואמר, כי "ענף הבנקאות בישראל סובל מסגירות, מיעוט שחקנים וסטגנציה, חוסר תנודה של לקוחות וגם חוסר תנודה של הגופים. יש הזדמנויות בכניסת הבנק הדיגיטלי ובנק אופק, שאמורים להיכנס לפעולה ולהשפיע, לצד חברות פינטק ישראלי. המהלך הזה של חוק הבנקאות הפתוחה מצטרף לרפורמת הניידות, שמאפשרת מעבר בקליק תוך שבוע. כל הרפורמות יבחנו בפועל בתוצאה שלהם. האם יהיו פינטק? האם הבנקים החדשים יתבססו ויהיה שינוי? הוועדה תבדוק את כולם, את האוצר ובנק ישראל, את רשויות ההון וני"ע ותבחן האם הבאנו לתוצאה המיוחלת".

כתיבת תגובה