התקדמות נוספת אך חלקית במתווה לשירותי דת

בדיון היום נידונה התנגדות האוצר להמשך הליך החקיקה בנימוק שהדבר יגדיל את השתתפות המדינה והגדלת ההשתתפות תסייע לרשויות החזקות ובעקבות כך פוצל החוק ואושרו חלקי המתווה הנוגעים לשנים 2018 – 2019

מקווה. שירותי דת. shutterstock

ועדת הכספים קיימה היום (ג') דיון לעניין הצעת חוק שירותי הדת היהודיים במסגרת הכנה לקריאה שניה ושלישית. ההצעה אושרה לפני כחודש לקריאה ראשונה כתיקון לחוק שירותי הדת היהודיים ובמסגרתה נקבע מתווה חדש לתקצוב המועצות הדתיות ולשינוי שיעורי השתתפות הממשלה והרשויות המקומיות. עפ"י הצעת החוק של חברי הכנסת משה גפני, אורי מקלב ויעקב אשר, המתווה החדש יכנס לתוקף באופן מדורג ומשנת 2025 המדינה תתקצב 70% משירותי הדת ברשויות המקומיות תחת 40% שקובע החוק כיום ובכך יופחת הנטל על הרשויות המקומיות המממנות את היתרה.

בדיון היום נידונה התנגדות האוצר להמשך הליך החקיקה בנימוק שהדבר יגדיל את השתתפות המדינה והגדלת ההשתתפות תסייע לרשויות החזקות. חברי כנסת מכל קצוות הקשת הפוליטית הדגישו מנגד כי לא ייתכן ששירותי הדת מהם נהנים כלל המגזרים לא יתוקצבו ע"י המדינה באופן ראוי בדומה לנעשה ביתר התחומים, דבר המביא לשירותים חסרים, חלקי משרות ושכר נמוך.

מנכ"ל משרד הדתות התריע כי העיכוב בקידום החוק מחד ועיכוב אישור הקריטריונים הקיימים מנגד גורם לנזק חמור למערכת וכי הוא אף חשב לסיים את תפקידו. נוכח הדברים החליט יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני על פיצול הצעת החוק ואישור חלקי המתווה הנוגעים לשנים 2018 ו-2019, כאשר לגבי מתווה 2019 שמגדיל את חלק השתתפות המדינה ב-2% המוערכים ב-12 מיליון ₪, ציין יו"ר הוועדה כי העברתו לאישור המליאה תעשה רק במידה ותושג הסכמת הממשלה.

יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני פתח את הדיו ואמר כי ביקש משר האוצר עוד בקדנציה הקודמת שלו לתת מענה לסוגיה, "תהינו למה בתחומים אחרים ההשתתפות היא של 75 אחוז מצד המדינה ו-25 אחוז של הרשות – בחינוך, רווחה, ויש תחומים כמו בתחבורה זה אפילו 90 אחוז אך שמגיעים לשירותי הדת שם המדינה נותנת רק 40 אחוז והרשות המקומית נותנת 60 אחוז לפי החוק, נאמר לי שהדבר ישונה אבל זה לא קורה" אמר גפני.

עו"ד עודד פלוס, מנכ"ל משרד הדתות: "אני מאוד חרד, הייתה לי מחשבה אפילו להניח מפתחות על השולחן כי אני מאבד פה שליטה. חייבים להעביר את 2018, אין אלטרנטיבה, אם אני לא מעביר את זה אני מפרסם 40-60 ברשומות בלי חלוקה בין רשויות חלשות וחזקות והמשמעות היא שכל הרשויות החלשות צריכות להביא הרבה מאוד כסף באמצע השנה. אם לא אעביר את הכספים בקרוב רשויות הדת יקרסו".

נתן נתנזון, ארגון המועצות הדתיות: "אין ספק שלאורך 25 השנים האחרונות המצב קטסטרופלי, העלייה היא בתקציבים היא מינורית, הרבה פחות מכל מקום אחר,  סוף סוף הגענו להזדמנות לשנות את ה-60-40. במצב הקיים אנחנו מוציאים מכרז להעסיק רב ב-20 אחוז משרה, אנחנו מחזיקים בלניות בשכר נורמטיבי, הבטיחו לנו מהאוצר 100 אחוז מימון אבל זה לא קורה, השכר של עובדי המועצות הדתיות הוא הנמוך ביותר במשק, רבים עם השלמת הכנסה".

בהחלטת יו"ר הוועדה פוצלה הצעת החוק והתקיימה הצבעה על מתווה החוק לשנים 2018 – 2019 (מדרג החוק המלא נמשך עד לשנת 2025), כאשר בשנת 2018 נמשך עפ"י החוק המתווה הקיים בהתאם לחלוקת הרשויות שהביא המשרד לשירותי דת על מנת לאפשר את שחרור התקציב לשירותי הדת לשנה זו. בנוגע ל-2019 יחולו מכלול הוראות הצעת החוק ובמרכזם הפחתה של 2% מהשתתפות הרשויות המקומיות בשנת 2019, ותקצובם מצד המדינה – סכום של 12 מיליון ₪.

מתווה חדש לשירותי הדת?

על פי המתווה שאושר כאמור בחודש שעבר לקריאה ראשונה בהסכמה גורפת של כל קצוות הקשת הפוליטית, יתוקן חוק שירותי הדת היהודיים, אשר במתכונתו הנוכחית הרשות המקומית משתתפת בסכום גבוה פי 1.5 מסכום השתתפות הממשלה. כיום יחד עם השינויים הניתנים לביצוע מדי שנה באישור ועדת הכספים, יוצא שאחוזי ההשתתפות של הרשויות המקומיות נע בין 25% ל-75%. המצב הנוכחי יוצר בעיות בתקצוב המועצות הדתיות, שעולות הן מצד הרשויות המקומיות והן מצד משרד הדתות. מבחינת הרשויות שיעור השתתפותן גבוה יחסית להשתתפות הממשלה, גבוה יחסית לשיעור השתתפותן בתחומים אחרים, ואם נדרש שינוי הוא מתאפשר לאחר קביעת התקציב ובכך יוצר קושי בתכנון התקציב. מבחינת משרד הדתות, התקציב המוצע למועצות הדתיות דל ולוקה בחסר, נתון במצב שאינו קבוע ומשתנה תדיר בלי וודאות גמורה.

כך קובע המתווה המוצע כי החל משנת 2020 עד 2025, אחוז ההשתתפות של הרשויות המקומיות יופחת מדי שנה ב-5% לעומת השנה הקודמת, ובהתאמה שיעור ההשתתפות של הממשלה יעלה ב-5%. כך בשנת 2025 אחוז ההשתתפות של הרשויות המקומיות יעמוד על כ-30%, לעומת 70% השתתפות מצד הממשלה בתקציב המועצות הדתיות. בנוסף שרי הדתות, הפנים והאוצר יהיו רשאים לשנות את אחוזי ההשתתפות של הרשויות המקומיות בשיעור שאינה עולה על 5%, ללא צורך באישור ועדת הכספים ותוך יידוע הרשויות המקומיות קודם לאישור תקציביהן.

על שנות התקציב 2018-2019 לא ניתן להחיל את התיקון לחוק משום שהתקציב כבר נקבע. בכדי להבטיח שהרשויות הדתיות לא יפגעו בזמן המהלך, ייקבע סכום השתתפות מיוחד שיאושר על-ידי השרים הרלוונטיים ויבטא הפחתה של 2% מהשתתפות הרשויות המקומיות בשנת 2019. בנוסף במהלך הוראת השעה (עד 2025 אז תהפוך ההוראה קבועה) תינתן לשרים גמישות לשנות את אחוזי ההשתתפות של הרשויות בשיעורים משתנים על מנת למנוע פגיעה בשיעור התקציב המוקצה לרשויות חלשות כיום.

כתיבת תגובה