וַיִּזְכּוֹר אֶת יִצְחָק | כחלון עשה עבודה טובה? לא מספיק • צפו

מביתר, ירושלים וסיבוב קצר באלעד – בסוף הוא הגיע לכנסת • לקראת חג הפסח התיישב חבר הכנסת הנכנס יצחק פינדרוס מיהדות התורה לראיון בלעדי ל'ביזנעס' • על איזה תיק בונה יהדות התורה, באלו נושאים הוא עומד להתמקד בכנסת ה-21, ומה יש לו לומר על הראיון הבלתי נשכח שהעניק ל'אל-ג'זירה'? • צפו

יצחק פינדרוס בראיון לביזנעס | תמונה: ביזנעס
אתה בפנים, אני אומר לו בתחילת שיחתנו. מה יש לך לומר על ההישג האדיר של 'יהדות התורה' בבחירות, שהושג מבלי לפגוע במפלגת האחות ש"ס, שקיבלה אף היא שמונה מנדטים?

פינדרוס דוחה מכל וכל את התיאוריות הנשמעות על ה'התפרקות' בציבור החרדי. "יש כאן 250 אלף איש שהצביעו ל'יהדות התורה'", אומר פינדרוס, ומוסיף כי יש לזכור שהמנדט השמיני של יהדות התורה הגיע, בין היתר, בזכות הסכם העודפים עם ש"ס. "אתה מדבר על חמש מאות ועשרת אלפים איש שהצביעו למפלגות החרדיות". למעלה מחצי מיליון.

כאחד שבא מהמישור המוניציפלי, אנחנו שואלים את פינדרוס עד כמה הוא מודע לגודל הבעיה, וכיצד פעל לפתירת מצוקת הדיור במהלך כהונותיו, ובמקביל – איך הוא חושב שכחבר כנסת יוכל לטפל במצוקת הדיור.

לדעתו של פינדרוס, מדובר בבעיה כללית שחלק ממנה נגרם בגלל שלטון אובמה. "כחלון עשה עבודה טובה, אבל לא מספיק", אומר פינדרוס, הוא מזכיר את התכנית שנכתבה במכון החרדי למחקרי מדיניות, בראשו הוא עומד כעת, שמציעה תכנית בשלשה שלבים לפתירת משבר הדיור החרדי.

אנו שואלים את פינדרוס מה דעתו על לימודי ליבה למגזר החרדי, ביניהם לימודי אנגלית. אני מזכיר לפינדרוס את הראיון הבלתי נשכח שלו ברשת אל-ג'זירה, שם הסביר באנגלית שוטפת את האידאולוגיה החרדית נגד חוק הגיוס. האם לא כדאי שיותר ויותר נציגי המגזר יוכלו לשרת ולהסביר גם בשפה זרה, בפרט כמו שעושה הח"כ המיועד? מה גם, שלימוד האנגלית הוא כורח המציאות אצל רבים מאלו שזקוקים לצאת לשוק העבודה.

בתגובה אומר פינדרוס: "יש פתרונות לתעסוקת חרדים בלי קשר ללימודי אנגלית וללימודי ליבה שנאסרו על ידי גדולי ישראל לבנים. אצל בנות, דרך אגב זה מותר, ואתה רואה שעדיין יש להן אפליה וקשיים בקבלה לעבודה". פינדרוס מפנה אותנו למחקר שממנו עולה שחילונים משתמטים שלא שירתו בצבא מתקבלים לעבודה, פי שניים מאשר חרדים שהתגייסו לצבא.

"בכל מקרה", אומר פינדרוס, "לא נעבור על דבריהם של גדולי ישראל או נבוא לשנות את מה שקורה בתלמודי התורה".

השר פינדרוס? לא יקרה

אני שואל את פינדרוס אם לאור ההישג הגדול של המפלגות החרדיות בכנסת, האם לא הגיע הזמן לשר חרדי? הרי אפילו מועצת גדולי התורה של אגודת ישראל אישרה בזמנו לליצמן לכהן כשר הבריאות. האם אתה לא חושב שחברי הכנסת החרדים יוכלו להשיג הרבה יותר אם אחד משלהם יכהן כשר האוצר מאשר כיו"ר וועדת הכספים או כיו"ר וועדת המדע והטכנולוגיה?

בתשובתו, פינדרוס נחרץ: "אני רוצה לומר לך, מועצת גדולי התורה של 'דגל התורה' לא שינתה את החלטתה עד היום שלא לקחת שרים. היה ניסיון מצד אגודת ישראל ואתה רואה שגם הם חזרו בהם בגלל אותן עבודות ברכבת. ההחלטה של מועצת גדולי התורה עדיין בעינה", מסכם פינדרוס.

למרות זאת, פינדרוס לא שולל קבלת תקן דוגמת סגן שר במעמד שר. "ברור שהעליה הדרמטית תשפיע לפחות על עוד משרד-משרד וחצי משמעותיים ש'יהדות התורה' תדרוש. כרגע מדובר על משרד השיכון, וכן, בסופו של דבר על ידי כך נוכל להשפיע".

לסיום, אומר פינדרוס כי יתמקד בשימת לב מיוחדת, בכנסת ה-21, בנושא השוואת שכר הגננות החרדיות, כמו גם בנושא תעסוקת חרדים ומצוקת הדיור.

כתיבת תגובה