'ויקטורי' תרכוש מניות של עצמה בעשרה מיליון שקלים

השער הנמוך של מניות החברה והנזילות בקופת 'ויקטורי' מאפשרים לה לבצע את מהלך הקנייה • המניות יהפכו ל'רדומות' והן משפרות את תחושת הוודאות של המשקיעים בעלי המניות הקיימות • והאם יש קשר למו"מ התקוע עם יינות ביתן אודות רכישת עשרה סניפי 'מגה'?

אחד מסניפי ויקטורי | צילום: קמליה אמנות הצילום, יח"צ

רשת המרכולים ויקטורי שבשליטת משפחת רביד, מפתיעה בהודעתה כי היא יוצאת בתוכנית רכישה עצמית של מניותיה בהיקף של עשרה מיליון שקלים. בחברה הסבירו את המהלך בנזילות החברה מול השער הנמוך של המניה.

על פי משרד האוצר, רכישה עצמית היא תהליך בו החברה או חברה בשליטתה רוכשות את מניות החברה. בעבר, פעולה כזו היתה אסורה לחלוטין כי היא פגעה בכרית הביטחון של הנושים, משום שהחברה שילמה לבעלי המניות מזומנים כדי לרכוש את מניותיה. כיום, ניתן לבצע רכישה עצמית של מניות, אך יש לעמוד בכללים לצורך כך.

לדברי משרד האוצר בדף ההסברים על רכישה עצמית "יש מספר סיבות לרכישה עצמית של מניות. הסיבה העיקרית היא שפעולה כזו מסמלת מתן אמון בחברה. מניות של החברה שנרכשו ניתן למוכרן פעם נוספת כאשר השוק יהיה מתאים. רכישה עצמית מקטינה את כמות המניות הזכאיות לדיבידנד ולכן היא מגדילה את התשואה להון".

למעשה, מכיוון שהמניות שייכות לחברה והיות והחברה אינה יכולה להתקשר בחוזה עם עצמה, אי לכך, מניות הנרכשות ברכישה עצמית הופכות למניות רדומות. מניות אלו אינן מזכות הלכה למעשה את המחזיקה בהם, החברה, בזכויות הצבעה באסיפה הכללית, בזכות לקבלת דיבידנד או בכל זכות אחרת.

בויקטורי המסכמת את הרבעון הקודם עם צמיחה במכירות ועלייה ברווח רואים בתוכנית הרכישה העצמית הזדמנות עסקית כלכלית ופיננסית טובה ביותר וחלופה ראויה לשימוש ביתרות הנזילות של החברה.

הרדמת כמות ניכרת של מניות, משפרת את תשואת ההון לבעלי המניות הקיימים של החברה והמהלך ישפר את האמון של המשקיעים והאנליסטים בחברה.

לפני כשבוע נכתב כאן על הרצון של ויקטורי לרכוש 10 סניפים של רשת מגה מידי יינות ביתן. הרשת שנקלעה למצוקת אשראי קשה בעקבות קניית הרשתות מגה וכמעט חינם והתחייבות בתשלומים של מאות מיליוני שקלים ביקשה למכור עשרה סניפים של מגה בעיר תמורת 150 מיליון ₪ ואף קיבלה את הסכמת עובדי הרשת.

ב'כלכליסט', נכתב כי המו"מ בין הצדדים תקוע בשלב זה, על רקע מחלוקת בגין גובה התמורה שתשלם ויקטורי לביתן. הרשת מוכנה לשלם, על פי ההערכות, כ-100 מיליון שקל, בעוד ביתן מבקש עבור הסניפים 150 מיליון שקל.

יצויין כי לא נראה ששתי התוכניות יצאו לפעול בו זמנית. אם המו"מ יבשיל לכדי רכישה גם אם בסכום שמקובל על ויקטורי, לא תרכוש הרשת את מניותיה אלא תשאיר את הנזילות כביטחון עבור ההשקעה בסניפים החדשים. במקרה והמו"מ ייכשל, תוכנית הרכישה תקבל את התאוצה המתאימה ותצא לדרך.

למהלך הרכישה העצמית קיימים צדדים לכאן ולכאן והוא מבוצע בכובד ראש ובתשומת לב מרובה ובמיוחד לאחר הצגת דוחות טובים. בדו"ח האחרון שפרסמה ויקטורי לסיכום הרבעון השני של השנה הצביעה הרשת על עלייה של 6.5% במכירות שהסתכמו ב-447 מיליון שקל. ברווח הנקי נרשמה עליה של 1.6% והוא הגיע ל-8.4 מיליון שקל.

כתיבת תגובה