ועדת המחירים המליצה להסיר את הלחם האחיד מהפיקוח

בדרך לעליית מחירים נוספת? ועדת המחירים ממליצה להסיר את הפיקוח הממשלתי מהלחם האחיד ומסתמן כי הוא ייוקר | המפתחות בידיו של ליברמן | הערכות: בשל העליהום הציבורי על העלאת המחירים והחשש משלמות הקואליציה שעשויה להגיע בעקבות המהלך – הוא לא יאשר את ההמלצה לביצוע, לפחות לא באופן מיידי

מדפי לחם בסופרמרקט | צילום אילוסטרציה: אורל כהן, פלאש 90

ועדת המחירים הממשלתית ממליצה באופן סופי להעלות את מחיר הלחם האחיד – לראשונה מזה עשרות שנים, כך דווח אמש בחדשות 13. ההחלטה התקבלה בתום שימוע ציבורי, שלאחריו החליטו כלכלני הוועדה כי בשוק הלחם קיימת תחרות מספקת בין מאפיות, באופן שמאפשר לבטל את מגבלת המחיר המוטלת עליו.

התוצאה – בהתחשב בהתייקרות מחיר החיטה בעולם לאור המלחמה באוקראינה, וסגירתו השבוע של השוק ההודי לייצוא חיטה בשל מזג האוויר החם והבלתי שגרתי השורר בה – תהיה ללא ספק העלאת מחירים חדה.

המפתחות נתונים כעת בידיהם של שר האוצר אביגדור ליברמן ושרת הכלכלה אורנה ברביבאי כשהתקווה היא כי בשל החשש מעליהום ציבורי ותקשורתי, כמו גם החשש מדרישות שעשוי להציג כל אחד מחברי הקואליציה בעניין – לא יאשרו השניים את המהלך.

לפי הדיווח, גם אם השרים יימנעו מאישור, הוועדה לפיקוח על המחירים תדון בבקשתה של אחת המאפיות בישראל לייקר את המחיר באופן משמעותי – דבר שעשוי להשליך על השוק, גם אם באופן מתון יותר.

מלשכת שר האוצר אביגדור ליברמן נמסר בתגובה לדיווח: "שר האוצר ילמד את מסקנות ועדת המחירים ויפעל באחריות להגברת התחרות ללא פגיעה ביוקר המחיה של אזרחי המדינה".

השרה ברביבאי מסרה: "אני מודה לחברי וחברות וועדת המחירים על עבודתם המקצועית ועל ההמלצות, אותן העבירו להחלטתי ולהחלטת שר האוצר, אשר כוללות המלצה להסיר את הפיקוח על מחירי הלחם ולהמשיך לפקח רק על רווחיות המאפיות ועל השינויים במחירים.

"הלחם המפוקח הוא מוצר בסיסי, שצריך להיות נגיש בכל בית, בייחוד עבור אלו שהלחם עבורם הוא מרכיב חיוני בהזנת המשפחה, ואין ידם משגת מוצרי לחם שאינם מפוקחים.

"משרד הכלכלה משקיע בשנה האחרונה מאמצים גדולים מאוד על מנת להוריד את יוקר המחיה.

"למרות עליית מחירי החיטה בעולם, עלייה במחירי האנרגיה, בשרשראות האספקה וחומרי הגלם, עמדתי היא כי אין סיבה לחרוג ממדיניות הפיקוח הקיימת. הציפייה היא כי גם המגזר העסקי יימנע בתקופה מאתגרת זו מהעלאות מחירים, ובפרט יימנע מהעלאת מחירי מוצרים בסיסיים ולכן החלטתי בשלב זה שלא לקבל את המלצת הועדה.

"אנו נמשיך את הדיאלוג מול ועדת המחירים ומול התעשייה, על מנת למצוא פתרונות הולמים באופן שיאפשר את שמירת הלחם כמוצר צריכה בסיסי במחיר הוגן, לרבות בחינת מחיר הלחם המלא וזאת לצד רגישות והתחשבות בצרכי התעשייה".

תגובה אחת ל: "ועדת המחירים המליצה להסיר את הלחם האחיד מהפיקוח"

  1. אם באחת הצרכניות של גור לחם אחיד נמכר ב-4.40 ש"ח, במשנת יוסף ב-4.50 ש"ח ואותו לחם נמכר בחנויות אחרות ב-6.80 ש"ח ויותר, אז מי אמר שצריך פיקוח על הלחם הזה?

כתיבת תגובה