ועדת השרים אישרה חוק ייצוג הולם לחרדים במוסדות התכנון

מצוקת הדיור החרדי:ועדת השרים אישרה הצע"ח חובת ייצוג הולם לחרדים בכל מוסדות התכנון המשפיעים על הגדלת התכנון וההיצע בשוק הדיור | הצעת החוק מבקשת לתקן מצב של חוסר ותת ייצוג למגזר החרדי במוסדות התכנון וקובעת כי עד להשגת היעד של ייצוג הולם תינתן במינויים העדפה מתקנת לאוכלוסייה החרדית | במקביל אישרה הוועדה לטרומית הצעה של הח"כים משה גפני ויעקב אשר לפטור ממס רכישה דירה הנרכשת ליתום עבור הבטחת עתידו

מצוקת הדיור | אילוסטרציה: Boris-B, שאטרסטוק

בשורה חשובה בדרך לפתרון משבר הדיור החריף במגזר החרדי: ועדת השרים אישרה היום את הצעת החוק של יו"ר ועדת הפנים ח"כ יעקב אשר הקובעת חובת ייצוג הולם לחרדים בכל מוסדות וועדות התכנון. מדובר בצעד ראשון בדרך לתיקון מצב שבו דווקא במקומות הכי משמעותיים לגורלן של תוכניות הדיור, אין ייצוג מקצועי חרדי ראוי.

לשלבי התכנון וההשפעה של גורמי המקצוע השותפים לתכנונם, משמעות קריטית בכל שיווק של כל תכנית בנייה שהיא ובפרט בתוכניות דיור שמיועדות לחרדים, שכן לדיור החרדי אופי תכנוני שונה וצרכים שונים, דבר שאף הביא את משרדי הממשלה ליצור פרוגרמות תכנוניות מיוחדות המותאמות לאוכלוסייה החרדית.

בדברי ההסבר להצע"ח ציין ח"כ אשר כי "מעבר לעובדה שמדובר באפליה של ציבור שלם שכמעט ואינו מיוצג, יש חשיבות מקצועית ואזרחית לייצוגם של אנשי מקצוע מהמגזר החרדי במוסדות התכנון, שכן ייצוג הולם יסייע לדאוג לכך שתוכניות הדיור יוכנו באופן המותאם ביותר לצרכי האוכלוסייה החרדית.

הרשות החרדית במשרד ראש הממשלה שעל ידי סגן השר אורי מקלב, הגישה חוות דעת מקצועית לועדת השרים לחקיקה לפיה יש צורך דחוף בקידום הצע"ח: "במצב של תת ייצוג מתקבלות החלטות שאינן משקפות את הצרכים של האזרחים העתידים להתגורר במקום, ומכאן הצורך הדחוף בהצעת החוק", נכתב בחוות הדעת.

על פי הצעת החוק, חובת ייצוג הולם לחרדים תיקבע בכל מוסדות וועדות התכנון, כאשר עד להשגת ייצוג הולם יחויבו השרים הממנים להעדיף מינוי נציג חרדי. שר הפנים יהיה אחראי על יישום סעיף זה ויהיה רשאי לקבוע הוראות ליישום הייצוג ההולם.

דירה ליתום לא תחויב במס רכישה

במקביל, הגיעה עוד בשורה חשובה: דירה שתירכש עבור יתום כדי להבטיח את עתידו הכלכלי לא תחויב במס רכישה, כך על פי הצעת חוק שיזם ח"כ יעקב אשר ואושרה אתמול (א') בוועדת השרים לחקיקה לקראת הצבעה בקריאה טרומית ביום רביעי הקרוב במליאת הכנסת.

במקרי טרגדיות של פטירת אחד ההורים במשפחה, מקובל להעמיד סכום ייעודי לרכישת דירה לכל ילד יתום, אם מכספי הירושה ואם מכספי תרומות שנאספות בדרך כלל סמוך למועד הפטירה, זאת כדי להבטיח שבעתיד יהיה ליתום בסיס כלכלי להתחיל את חייו באופן ראוי.

אלא, שחוק מיסי המקרקעין הקיים מחייב בעלויות גבוהות של מס רכישה כאילו מדובר בדירה נוספת של ההורים. על פי המצב כיום, הורה וילד עד גיל 18 נחשבים כתא משפחתי אחד, זאת מחשש שרכישת דירה על שמו של הילד עלולה להיות רכישה שנעשית עבור הוריו ורק נרשמת על שם הילד. חשש זה, טען ח"כ אשר, לא קיים במקרה של רכישת דירה עבור ילד יתום, שכן מטרת רישום הדירה על שמו לא נועדה לשם התחמקות מתשלומי מיסים אלא להבטחת עתידו.

הצעת החוק של ח"כ אשר מבקשת לתקן מצב זה ולקבוע כי ברכישת דירה עבור ילד יתום מאחד מהוריו, יוחרג התא המשפחתי הקיים בין הורה וילד, כפי שהוחרג 'ילד נשוי', כך שמס הרכישה יהיה כמו ברכישת דירה יחידה. בדברי ההסבר לחוק צוין כי מכיוון שכל מקרה של רכישת דירה על שם ילד מתחת לגיל 18 מחייב את אישור בית המשפט, נשלל החשש שזכות זו תנוצל על ידי ההורה להטבת מס עבורו.

כתיבת תגובה