ועדת השרים אישרה: יוקלו הליכי מחזור משכנתא

הסוף לטופוסולוגיית מיחזורי המשכנתאות? ועדת השרים אישרה את הצעת החוק של ח"כ יעקב אשר הקובעת כי טופסולוגיית המיחזורים תבוצע בהליך פנימי בין הבנקים | הלקוח יבוא לפגישה פרונטלית בבנק רק למעמד הפירעון והחתימה עם סילוק המשכנתא הישנה וקבלת ההלוואה החדשה

משכנתאות | צילום: שאטרסטוק

ועדת השרים אישרה הבוקר (ראשון) לקריאה טרומית את הצע"ח של ח"כ יעקב אשר, שתקל על העברת משכנתאות בין הבנקים, כשכל ההתחשבנות והעברת הרישומים בין הבנקים יבוצעו בהליך פנימי, כשהלקוחות לא יידרשו עוד להתרוצץ בין הבנקים בטופוסולוגיה מיותרת ומסרבלת.

מדובר ברפורמה צרכנית ופורצת דרך, שתוביל להגברת התחרות בתחום מיחזורי המשכנתא ולהוזלת עלויות והפחתת עמלות רבות ומיותרות. בהחלטת ועדת השרים נקבע שהחוק יקודם בטרומית כשעל פי הסיכום בנק ישראל יידרש לקדם תוך ארבעה חודשים תקנות ברוח החוק.

הרפורמה צפויה להביא לפריחה בשוק המיחזורים הסובל מעודף בירוקרטיה, כשעל פי נתוני התאחדות יועצי המשכנתאות, בקושי 20% מהמשכנתאות בישראל ממוחזרות, כש15% מהם בתוך הבנק ורק 5% מועברות לבנק אחר, זאת למרות העובדה שברוב גדול של 70% מהמשכנתאות ישנה כדאיות כלכלית לבצע מיחזור.

בהליך של מיחזור משכנתא, כפי שהשוק מתנהל כיום, הלקוח נדרש לבוא פיזית לבנק מספר פעמים, לשם העברת שעבודים, רישומי משכון, מתן הוראות להיכן להעביר את התשלום בין הבנקים ועוד. מדובר בטופסולוגיה רבה ומסורבלת שגורמת לייקור ההליך ולהשתת עלויות מיותרות על הלקוחות.

על פי הצעת החוק, כל התהליך הנלווה לסילוק ההלוואה הישנה על כל הניירת והפרוצדורה הנלווית לכך, יתבצע במערכות הפנימיות בין הבנקים, כשההתחשבנות וההידברות בין המערכות הבנקאיות תהיה יותר יעילה הן לבנקים והן ללקוחות, תפחית בירוקרטיה רבה ותגביר תחרות. הלקוח עצמו יבוא לפגישה פרונטלית בבנק רק למעמד הפירעון והחתימה עם סילוק המשכנתא הישנה וקבלת ההלוואה החדשה.

יוזם החוק, ח"כ אשר, ציין גם את דו"ח רשות התחרות משנת 2021 הממליץ על שימוש בממשקים מקוונים, כשדבר זה נכון במיוחד בתחום המשכנתאות. הפישוט של ההליך באמצעות דיגטציה יאפשר ללקוחות לנהל צרכנות נבונה ולערוך השוואות אפקטיביות בין מספר הצעות מחיר.

 

כמו כן, תאפשר הצעת החוק את כניסתם לשוק של תאגידים חוץ-בנקאיים הסובלים מטבע הדברים מעמדת נחיתות מאחר והם אינם מחזיקים ברשת סניפים כמו הבנקים.

כתיבת תגובה