ועד הדיור החרדי לח"כים: אלה התנאים הבסיסיים לפתרון המצוקה

מתן אפשרות לקבוצות רכישה להתמודד במכרזי תכניות הדיור הממשלתיות המוזלות – במטרה לאפשר לרוכשים לקבוע ליד מי יתגוררו | מתן אפשרות לזוגות מאורסים להקלות בזכאות להגרלות ובסיוע בשכר דירה | תכנון גמיש בפרויקטים חדשים – לפי אופי האוכלוסיה בפועל | ביטול או צמצום העדפת בני מקום בהגרלות 'דירה בהנחה'

מצוקת הדיור החרדי. דירה בחניון | צילום: פישל רוזנפלד, ביזנעס

ועד הדיור לכלל הציבור החרדי בו חברים ה"ה אברהם סלונים, אליעזר יוטקובסקי, הרב אמיר קריספל, צבי רבינסקי ועו"ד נתן רוזנבלט, מפרסמים הבוקר מכתב גלוי בעיתונות החרדית בו הם פונים לכלל ח"כי הסיעות החרדיות בשורה של צעדים דחופים לפתרון מצוקת הדיור החרדי.

בפתח המכתב הם מציינים כי נושא הדיור החרדי עמד במרכזו של מסע הבחירות, וכעת הגיע הזמן לפרוע את ההבטחות. חברי הוועד מציגים ארבעה צעדים מעשיים ומידיים, אשר אינם מצריכים שינוי חקיקה או תקנות כלשהן, אינם סקטוריאליים אלא מסייעים לכלל הציבור, אינם צורכים שקל אחד מתקציב המדינה, והכי חשוב – מייצרים למעלה מרבבת דירות בתוך מספר חודשים, מתוכן כמה אלפי דירות בחודש הקרוב!

א. ביטול או צמצום העדפת בני מקום בהגרלות דירה בהנחה.

הסבר כללי; בהגרלות בפריפריה ישנה היום העדפה לבני מקום בכמחצית מהדירות. מה שיוצר אפלייה פסולה על בסיס מקום מגורים.

הנקודה החרדית; מעבר לכך ש99% מהציבור החרדי לא יכולים להירשם למחצית מהדירות, המצב הזה גורם שאין אפשרות להתארגן כמעט לשום פרוייקט. צמצום עניין זה (שעתרתי נגדו לבג"ץ) יביא כבר בחודש הקרוב לכמה אלפי דירות לציבור החרדי.

ב. קביעת תכנון גמיש בפרויקטים חדשים, כאשר התכנון הסופי ייקבע לפי אופי האוכלוסיה בפועל.

המכתב הבוקר, בסיקור נרחב ב'המודיע'

הסבר כללי; כיום התכנון של השכונה הוא מראש לציבור החילוני או החרדי, מה שמגביל את הרוכשים או הזוכים העתידיים גם אם יתברר שאופי השכונה שונה. כך יש שכונות חילוניות בחריש עם מרפסות סוכה למהדרין ובתי כנסת שוממים, ושכונות חרדיות בלי סוכה וביכנ"ס.

הנקודה החרדית; בדיוק כפי שעשינו בקריית גת – מציינים הכותבים – התכנון יהיה גמיש וייקבע לפי הרוכשים הסופיים.

ג. הקלות בזכאות להגרלות ולסיוע בשכר דירה. כגון: זכאות מהאירוסין, קידום בתור לפי מספר ילדים ואחים, הורדת רף ההכנסות לסיוע בשכ"ד, שינוי הקריטריונים של הסכומים הניתנים בסיוע, לצד נקודות נוספות (קטנות וניתנות לשינוי מהיר), שמאחורי כל אחת מהן מסתתרות אלפי (!) משפחות אשר יכולות להגיע לדירה או לפחות לסיוע בשכ"ד במהירות.

הסבר כללי: כיום קשה מאוד להרבה משפחות להגיע לרף הנדרש לסיוע בשכר דירה, וכמו כן להשתתף בהגרלה.

הנקודה החרדית: הקריטריונים היום מפלים חרדים לרעה, שינוי יביא להכנסה מיידית של אלפי משפחות נוספות.

ד. מתן אפשרות לקבוצות רכישה של זכאים להתמודד מראש על מכרז. בתנאים מסויימים שייקבעו.

הסבר כללי: כרגע רק קבלנים יכולים לגשת למכרזי דירה בהנחה, מה שמייקר את הדירה בעשרות אחוזים כמובן.

הנקודה החרדית: כך יוכלו גם זכאי מחיר למשתכן לבחור ליד מי הם רוצים לגור.

כמובן, מדובר רק בעזרה ראשונה, אשר מעצם הגדרתה הינה רק לתקופה הראשונה. כאשר במקביל יש צורך בשורת צעדים לטווח הבינוני והארוך. אלא ששלוש הנקודות הללו, אינן מצריכות כמעט כלום, ומביאות מזור באופן מיידי.

מכתב ועד הדיור לח"כים החרדיים, כ"ב מרחשוון תשפ"ג

בסיום מכתבם מציינים החברים כי ישמחו להיפגש עם כל אחד מהנציגים על מנת לדון בדבר, וכן על מנת להביא את מלוא הנתונים.

את המכתב ניסח ויזם עו"ד נתן רוזנבלט הפועל רבות למען הדיור החרדי והלה שיגר גם העתקים מהפנייה לכלל חברי מועצות גדולי וחכמי התורה, גדולי ישראל ורבנים, ואל הדרג מקצועי במשרדים הרלוונטיים. רוזנבלט הוסיף בשיחה עם 'ביזנעס', כי יש לפעול גם שזוכים בהגרלות יוכלו למכור את הדירות שרכשו בהנחה – גם לפני חלוף שבע שנים. כרגע יש חרדים רבים עם דירות בערים חילוניות ולעומתם שורה של חילונים שזכו בדירה בבני ברק או בית שמש, למשל.

כתיבת תגובה