זנדברג יוזמת: איסור חלוקת שקיות חינם בכל הענפים

השרה להגנת הסביבה, תמר זנדברג, הציגה לוועדת הפנים את דוח יישום חוק השקיות לשנת 2020: ירידה ממוצעת של 75% בצריכת השקיות בהשוואה לשנה טרום כניסת החוק • זנדברג: "אפעל לקידום חקיקה משלימה למניעת חלוקה בחינם של שקיות בכלל המשק הישראלי"

שקיות בסופר | צילום: שאטרסטוק

השרה להגנת הסביבה, תמר זנדברג, הגישה לכנסת דו"ח על יישום חוק השקיות לשנת 2020. מהנתונים עולה, כי בשנת 2020 נמכרו ללקוחות כ-495 מיליון שקיות על ידי הקמעונאים הגדולים. זוהי הפחתה ממוצעת של  כ-75% משנת 2016, טרם כניסת החוק לצמצום השימוש בשקיות נשיאה חד-פעמיות לתוקף.

בשנת 2016, שנת הבסיס, דווח על 1.75 מיליארד שקיות שנרכשו על-ידי הקמעונאים הגדולים לחלוקה ברשתות השיווק ובמרכולים. בשנה הראשונה לכניסת החוק לתוקף, 2017, הרשתות מכרו 378 מיליון שקיות ללקוחות – כלומר, ירידה של 78.4% בהשוואה ל-2016 בשנה הראשונה לכניסת החוק.

כל ההיטלים הכספיים שהצרכנים משלמים עבור שקיות הפלסטיק החד-פעמיות, משמשים עבור המטרות שנקבעו לפי החוק, בהן עידוד השימוש באמצעי נשיאה רב פעמיים, חינוך והסברה להטמעת מטרות החוק וביצוע פעולות ניקיון בחופי הים. כיום החוק מחייב בתשלום זה רק את רשימת הקמעונאים הגדולים לפי רשות התחרות.

בשל העלייה המתונה במכירת השקיות מדי שנה, כפי שעולה מהדיווחים, בוחנת השרה להגנת הסביבה מספר צעדי מדיניות שמטרתם צמצום השימוש בשקיות, בין השאר, קביעה בחוק של יעדי צמצום שימוש בשקיות נשיאה חד פעמיות ואיסור חלוקת שקיות בחינם בכלל העסקים במשק.

ב-3 ביולי צוין היום הבינלאומי הלא רשמי, ללא שקיות פלסטיק, המצוין החל משנת 2009 ברציפות. אנו קוראים לציבור לצמצם את השימוש בשקיות נשיאה חד פעמיות ככל הניתן, להצטייד באמצעי נשיאה רב פעמיים באופן קבוע גם בעבור קניות לא מתוכננות, להשתמש כמה שיותר פעמים בשקיות הנשיאה ולהשליכן בגמר השימוש כאשר הן ריקות – לפח הכתום לפסולת אריזות.

זנדברג: "כחלק מגמילת מדינת ישראל מפלסטיק, אנו מחויבים לשמור על ירידה דרמטית בצריכת שקיות הנשיאה החד פעמיות. אפעל לקידום חקיקה משלימה למניעת חלוקה בחינם של שקיות בכלל המשק הישראלי".

אלעד עמיחי, סמנכ"ל בכיר במשרד להגנת הסביבה וממונה על חוק השקיות: "המשרד להגנת הסביבה ימשיך בפעילויות הסברה ואכיפה על מנת לשמור על רמת צריכה נמוכה של שקיות נשיאה חד פעמיות. אנו עורכים ביקורות על הקמעונאים הגדולים, היבואנים והמחסנים ולא נסכים לשום הפרה של חוק השקיות".

תגובה אחת ל: "זנדברג יוזמת: איסור חלוקת שקיות חינם בכל הענפים"

  1. עושה אידאלים מעוד דולפין בים האדום, שלא תיפגע לה החופשה, על חשבון כל המדינה.

כתיבת תגובה