חברת התקשורת הוותיקה ECI נמכרה ל'ריבון'

מניית 'ריבון' נחתכה בחדות, רגע אחרי עלייתה המטאורית עם ההודעה על רכישת חברת התקשורת הוותיקה ECI • הסיבה: התפטרות המנכ"ל, פריץ הובס, שתלה את התפטרותו בהגיעו לגיל 70 • וכמו תמיד: עובדי החברה חוששים מהשלכות המיזוג

לוויני תקשורת shutterstock

חברת התקשורת הוותיקה ECI שהעסיקה בשיא פעילותה כ-6000 עובדים נמכרת בקול ענות חלושה לחברה ריבון האמריקאית שהולכת ושוקעת גם היא. שתי החברות מקוות שלאחר המיזוג כוח המכירה שלהן יגדל בהתאם לשווקים שהן פעלו בהם עד כה.

כיום יש לחברת ECI 1,700 עובדים ברחבי העולם וסך ההכנסות שלה ב־12 החודשים שהסתיימו ב־30 בספטמבר עמדו על 376 מיליון דולר. החברה נרכשה מידי הבעלים האחרונים של החברה המיליארדר שאול שני תמורת 324 מיליון דולר במזומן, 31 מיליון דולר עבור נכסים ו־32.5 מיליון מניות של החברה הרוכשת (בשווי מוערך של 79 מיליון דולר).

שתי החברות מסרו בהודעה כי בעקבות המיזוג תיווצר חברה עם מכירות בסדר גודל של כ־900 מיליון דולר, למגוון לקוחות ב־140 מדינות ו־4,000 עובדים בעולם. בארץ ובעולם מביטים בעייפות מה בעסקה. חברות התקשורת הוותיקות הן אלה שהקימו בפעילותן את רשת האינטרנט בשנות התשעים המוקדמות.

הבעיה של שתי החברות היא שהמוצרים שלהן מתבססים על חומרה בעוד שוק התקשורת הולך והופך למבוסס תוכנה. התקווה היא שכל חברה תביא עמה את הניסיון והשוק שאין לחברתה וכתוצאה מכך היקף המכירות יגדל.

מי שכלל לא בטוחים על וודאות מקומם העכשווי לאחר המיזוג – אלו 900 העובדים שחוששים כעת מפיטורים. אלה מבינים שהחברה שנוצרה לאחר המיזוג לא תחזיק בכפל משרות ולמרות שיש ב־ECI ועד עובדים חזק שלכאורה יעשה כל שביכולתו למנוע פיטורים, לא צפוי לו מאבק קל כלל.

גם בוול סטריט לא התלהבו מהרכישה ולאחר שהתברר כי מנכ"ל ריבון, פריץ הובס, יעזוב את החברה (הסיבה הרשמית: גיל 70), מניית ריבון נחתכה בורסה.

לפני שעזב אמר הובס לגבי עסקה הרכישה של החברה הישראלית כי "רכישת ECI תרחיב את מהירות ההגעה שלנו לשוק הרשתות ובעיקר לשוק ה־5G העולמי. ECI מביאה טכנולוגיות רשת ברמה עולמית עם הצלחה מוכחת מול מובילים בתחרות ישירה עם שחקנים גדולים בתעשייה. לנו יש לקוחות רבים בצפון אמריקה וביפן, שיספקו גישה מיידית לפתרונות ECI לשווקים מהותיים אלה. אנו מאמינים כי שילוב זה יצור הזדמנויות הכנסות חדשות כדי לעודד צמיחה, לספק ללקוחות שלנו שותפים עם תיק פתרונות רחב ומייצרים טווח ארוך משמעות".

ההיסטוריה של ECI שזורה כמעט בדברי ימי הקמת מדינת ישראל. החברה הוקמה בשנת 1961 ומוגדרת כאחת מחברות ההייטק הוותיקות ביותר בישראל. במהלך שנת 1982 יצאה החברה להנפקה בנאסד"ק. 

בשנות התשעים קודם להתפוצצות בועת הדוט.קום רשמה החברה הצלחות רבות בעקבות קו מוצרי ה-DCME. ב־1999 התמזגה החברה עם תדיראן תקשורת ומחזור המכירות הגיע בשיא ל- 1.2 מיליארד דולר. נפילת ההייטק נתנה לחברה מכה קשה שהביאה לפיטורי אלפי עובדים.

בשנת 2001 רכשו יחד שלמה דברת, אהרון דברת והאחים עופר 12.5% ממניות החברה. שלמה דברת מונה ליו"ר מועצת המנהלים. בשנת 2007 נרכשה החברה על ידי קרן אשמור הבריטית ביחד עם המיליארדר שני.

בהמשך, קרן אשמור התפרקה ושני רכש את חלק הקרן תמורת דולר בודד אחד. היה זה זכייה בפיס עבור שני. היות ובעוד הוא עצמו השקיע כ-40 מיליון דולר ברכישת 10% מהחברה, קרן אשמור רכשה 90% תמורת 1.1 מיליארד דולר.

במשך השנים שעברו ולאחר השקעות נוספות בחברה ותשלום חובותיה חיפש המיליארדר שני לבצע אקזיט מוצלח על החברה. כעת, לאחר השלמת הרכישה, יקבל שני כ-80% מהתשלום, בסכום של 347 מיליון דולר (מזומן ושווי המניות).

כתיבת תגובה