חוב של כ-7 מיליארד ש"ח: זינוק במספר חדלי הפרעון

משרדו של עורך הדין עודד חן ביצע 'סקר שוק' שהעלה כי בשנת 2020 שנת הקורונה היה גידול של 38% במספר הישראלים שהגישו בקשות לחדלות פירעון | נפתחו כ-24,000 תיקי חובות וסיוע משפטי | מתוכם, 9,900 בקשות לפשיטות רגל והליכי חדלות פירעון של יחידים | על פי ההערכות, בשנת 2020 שווי תיקי החובות של יחידים משקפים חוב של כ- 7 מיליארד ₪, לצד גידול נוסף של 18% במספר תיקי חובות החידלון פירעון של יחידים בישראל

חובות | צילום: שאטרסטוק

בדיקת שוק שערכו במשרדו של עו"ד עודד חן המתמחים בתחום חדלות פירעון פשיטות רגל ומחיקת חובות, מעלה כי בשנת 2020 שנת הקורונה היה גידול של 38% במספר הישראלים שהגישו בקשות לפשיטות רגל ופתיחת תיקי חובות בסיוע משפטי.

ההערכה היא שבשנת 2020 שווי תיקי החובות של יחידים (לא חברות) משקפים חוב של כ-7 מיליארד ₪.  בנוסף לכך שבמחצית הראשונה של שנת 2021 היה גידול נוסף של 18% במספר תיקי חובות החידלון פירעון של יחידים בישראל.

על פי הנתונים, נפתחו כ-24,000 תיקי חובות בסיוע משפטי מתוכם כ-9,000 בקשות לפשיטות רגל והליכי חדלות פירעון של יחידים (לא חברות) לעומת מספר בקשות לפשיטות רגל וחדלות פירעון שהוגשו בשנת 2019.

ההערכה היא כי כ-60% מתיקי החובות הגיעו להסדרים לתשלום החוב תוך מחיקת כ-70% משווי החובות. לצד כ-90% מאנשים הפרטים שהגיעו לחדלות פירעון נכנסו לחובות עקב חריגה מיתרת האשראי הבנקאי. לאחר שלקחו הלוואות וכאשר התקשו לכסות את ההלוואה הראשונה הם לקחו הלוואה שניה ואז הלוואה שלישית עד שהבור הכלכלי נהיה גדול מידי ונותני האשראי הפסיקו לתת הלוואות נוספות.

במשרד עורך הדין הבהירו: "ברור שאנשים שמשכרותם הינה כ-6,000 עד 7,000 ₪ לחודש לא יכולים להחזיר הלוואות של מאות אלפי שקלים שההחזר עליהם הוא אלפי שקלים בחודש". עוד הוסיפו: "כמובן שאת רוב הליכי חדלות הפירעון ניתן היה למנוע עם המדינה הייתה נותנת הכוונה נכונה ומגבילה את הבנקים בנתינת האשראי".

כידוע, חייבים אשר לא החלו הליך חדלות פירעון ולא הגיעו להסדר עם הנושים שלהם חשופים להליכי הוצאה לפועל, לעיקולים והגבלות רבות. החל מעיקול המשכורת שלהם, עיקול חשבון הבנק, אפילו עיקול רישיון הנהיגה שלהם. בנוסף יישלל זכותם לצאת מן הארץ, הם יוכרזו כמוגבלים בבנקים ועוד. בעצם הם יהיו נתונים למצב נסבל ולא יוכלו לחיות כאנשים נורמטיביים.

הם יחפשו "קומבינות" איך לעבוד בשחור , לפרוט צ'ק של שכר בצ'יינג', לרשום נכסים על שם מישהו אחר ולחיות במחתרת ללא כתובת מעודכנת שהנושים יוכלו לבקר בה ויחיו כמו סוג של אסיר נמלט.

יצוין עוד כי על פי אמות המידה של הממונה, בבואו לקבוע את צו התשלומים שישלם היחיד בהליך, מוקצים לאדם פרטי דמי מחיה שערורייתיים  של 3,311 ₪ בלבד. סכום אשר אמור להספיק לו למחיה וממנו נגזר סכום הצו שאותו ישלם בהתאם למשכורתו.

עורך הדין עודד חן אמר עם פרסום הדברים: "אם הייתה רגולציה בעניין נתינת האשראי והגבלתו, ברור שזה היה עוזר בהפחתה משמעותית בהליכי חדלות הפירעון. זה יחד עם חינוך כלכלי והכוונה למשקי בית היה מוריד את כמות הליכי חדלות הפירעון בישראל שהינם הגבוהים ביותר בעולם המערבי".

כתיבת תגובה