חוק החשמל: ההצעה שנתניהו תקף בעבר – קודמה בצעד נוסף

החוק מבקש לאפשר לחברת החשמל לחבר בנייה לא-חוקית לרשת החשמל הארצית | ועדת הכלכלה אישרה לקריאה ראשונה את החוק, שייתן פתרון זמני לחיבור חשמל ביישובים ללא תכנית בנייה מפורטת | ברגבים זועמים ומצטטים את הודעת נתניהו כנגד חוק החשמל של בנט- לפיד: "יום שחור לציונות ולדמוקרטיה" | מדובר על גרסה מקילה לעומת חוק החשמל שהעביר ממשלת בנט-לפיד בשנת 2021

נתניהו | צילום: קובי גדעון, לע"מ

בדברי ההסבר לחוק בגרסתו הראשונית נאמר כי החוק נועד לתת מענה לישובים הדרוזים והצ׳רקסטים בלבד לאור המצב הביטחוני. אולם במהלך הדיון על הצעת החוק הוא שוכתב מחדש. חה״כ טיבי הודיע כי יעתור לבג״ץ להחיל את החוק על כלל הבנייה הבלתי-חוקית באשר היא, והייעוץ המשפטי של הוועדה שינה את תוכן החוק מהקצה לקצה.

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ דוד ביטן, אישרה היום לקריאה ראשונה את הצעת חוק אספקת חשמל של ח"כ אופיר כץ, וקבוצת חברי כנסת, שמבקשת לתת פתרון זמני, בהוראת שעה לשנתיים, ליישובים שאין להם תכנית בנייה מפורטת או היתר בנייה לפי חוק התכנון והבנייה, ולכן לא יכולים להתחבר לרשת החשמל ולקבל אספקה מחברת החשמל.

ח"כ אופיר כץ הציע בתחילה לאפשר חיבור זמני לחשמל ליישובים דרוזים וצ'רקסטים, על רקע זה קיימה הוועדה מספר ישיבות בחודשים האחרונים והיו"ר ביטן הבהיר בהן כי הוועדה לא תעביר חקיקה שאינה שוויונית. בעקבות זאת אמר היום היו"ר ביטן, כי ההצעה נוסחה מחדש באופן יותר שוויוני ולפי פרמטרים אוביקטיביים. כמו כן, התקבלו חלק מדרישות חברת החשמל, על מנת לאפשר את החיבור בפועל ולא רק על נייר.

מטרת הצעת החוק היא לקבוע הסדר זמני שיאפשר אספקת חשמל למבני מגורים במתחמים שאין להם תכנית מפורטת בתוקף, זאת נוכח המצב הביטחוני המיוחד שמביא לצורך דחוף לשמור על שלום הציבור ולתת מענה לבעיות בטיחות המתגברות ביישובים מסוימים בשל היעדר חיבור לחשמל. שר הפנים יהיה רשאי לקבוע בצו, ביוזמת הרשות המקומית הנוגעת בדבר, כי מתחם בתחומה של הרשות המקומית יהיה מתחם מזכה לחיבור חשמל במסגרת הזאת.

לפי ההצעה, בית שנבנה לאחר 1 בינואר 2022, שלא נוספה לו תוספת בנייה, יוכל להיכלל במסגרת ההסדרה. בנוסף אושר כי משרד האנרגיה והתשתיות, משרד הפנים ומשרד האוצר יקצו תקציב לסיוע לרשויות המקומיות להגשת תכנית מפורטת, לצורך הוצאת היתרי בניה והסדרת החיבור. עוד נקבע, כי הצעת החוק תיכנס לתוקף 14 יום לאחר הפרסום, ותהייה בתוקף למשך שנתיים. שר הפנים, באישור ועדת הכלכלה, יהיה רשאי להאריך את תקופת הוראת השעה לתקופות נוספות של עד שנתיים.

בדיון היום התייחס סגן יו"ר מטה התכנון הלאומי במשרד הפנים, בני ארביב, להצעה ואמר כי המשרד לא נגד הצעת החוק, אבל היא עברה שינויים מהותיים לעומת ההצעה המקורית. ארביב ציין כי המטה מסתייג ממספר תיקונים שבוצעו, בהם בין היתר ההגדרה על איזה מבנים תחול ההצעה. היועצת המשפטית לרשות האכיפה במקרקעין, עו"ד לילך שלום, הוסיפה כי הבנייה החדשה מסכלת תכנון ופוגעת בתושבים.

יו"ר הוועדה ביטן, ואיתו חברי כנסת רבים בהם היוזם ח"כ כץ וח"כ חמד עמאר זעמו על כך ואמרו כי מצד אחד המדינה לא מתכוונת להרוס את המבנים, אבל מצד שני לא מאפשרת להם חיבור תקין לחשמל. היו"ר ביטן אף הסביר כי בסופו של דבר התושבים מתחברים לחשמל, רק בצורה לא תקינה שמהווה סכנה בטיחותית, ולכן צריך למצוא את הדרך לאפשר חיבור תקני.

הוא הסביר כי המדינה לא תהרוס את הבתים, ולראייה אף הציע לעצור את הדיונים בוועדה לפסק זמן של שלושה חודשים, בהם יוכלו רשויות האכיפה להרוס את כל המבנים הלא חוקיים ולאחר מכן יאפשרו לחבר את כל השאר. "נראה אתכם עושים את זה", אמר היו"ר ביטן.

מנכ"ל חברת החשמל, מאיר שפיגלר, ביקש שמרגע שיהיה אישור תוכל חברת החשמל לממש את הביצוע ללא בירוקרטיה נוספת. גם הדבר הזה עורר קשיים ומחלוקות, והיו"ר ביטן הבהיר כי במהלך הכנת ההצעה לקריאה השנייה והשלישית יבחנו שוב כל הסוגיות השנויות במחלוקת. כאמור, הוועדה אישרה את ההצעה לקריאה ראשונה פה אחד, בתמיכת היו"ר ביטן, ח"כ כץ, ח"כ עמאר וח"כ שלום דנינו.

בתנועת רגבים זועמים על קידום החוק וקובעים כי מדובר בחוק מופקר ומסוכן לאין ערוך מחוק החשמל הקודם ונותן פרס לעברייני הבנייה.

"אין לנו אלא להפנות לדבריו של ראש הממשלה בנימין נתניהו ויו״ר האופוזיציה דאז כנגד חוק החשמל של ממשלת בנט-לפיד" כתבו ברגבים וציטטו: "יום שחור לציונות ולדמוקרטיה. ממשלת בנט-רעמ שברה היום עוד שיא אנטי-ציוני ואנטי-דמוקרטי, היא אישרה את חוק החשמל של רע״מ לחיבור עשרות אלפי מבנים לא-חוקיים לחשמל בכל היא מכשירה את השתלטות התנועת האיסלמית על הנגב והגליל״. ברגבים אומרים כי הדברים מדברים בעד עצמם.

כתיבת תגובה