חלב שנשפך: הסיבה הנסתרת להתייקרות מוצרי החלב • בלעדי

צרות בצרורות: בעוד השר כחלון מתמודד עם מצב קשה בסקרים, השית עליו בג"ץ כאב-ראש נוסף בדמות ייקור מוצרים בניגוד לעמדתו – שהביא לקריאתו לחרם צרכני • ל'ביזנעס' נודע כי מעבר להתייקרות בחומרי הגלם, ישנה סיבה נוספת להעלאת המחירים

מפעלי תנובה ברחובות | צילום: יוסי זליגר, פלאש 90

דרישת תנובה וטרה, המחלבות הגדולות נענתה: הפרקליטות נמנעה מהגנה על עמדת כחלון ובכך בעקיפין 'כפתה' על כחלון את העלאת מחירי החלב. לדברי היועץ המשפטי בתשובת המדינה לעתירה שהגישה מחלבת 'תנובה' קבעה הפרקליטות בתשובתה כי היות והכנסת התפזרה והרפורמה בשוק החלב נדחתה למועד בלתי ידוע – אי לכך יש להעלות את מחירי מוצרי החלב המפוקחים לפי המלצת וועדת המחירים, שהמליצה על העלאה של 3.4% לפחות.

עם זאת, מאז המלצה זו שצורפה לעתירה ואי לכך התיחסו בבג"ץ אודותיה, פורסמה המלצה נוספת שמייקרת את מחירי המוצרים שבפיקוח לשיעור כולל של כ-6%.

"במשך השנה האחרונה אני מסרב לחתום על העלייה במחירי החלב מתוך תפיסה שזהו צעד ציני ומיותר של מונופול דורסני ונצלני שנועד להגדיל רווחים על חשבון הציבור. צר לי שהפרקליטות לא מצאה לנכון להגן על עמדתי", אמר כחלון בתגובה, וטרח להסריט את עצמו ולשגר לציבור את אותם המסרים.

כזכור, את מחירי המוצרים המפוקחים קובעת ועדה, ועל העלאה של המחיר – צריכים לחתום שרי החקלאות והאוצר. אך בעוד שר החקלאות חתם – כחלון סירב לחתום, ובחר להציג את עצמו כשר חברתי שמסרב לתת יד לכך שהמחירים יעלו.

המחלבות עתרו לבג"ץ וטענו כי מכיוון שחומרי הגלם עלו באופן דרמטי יהיה זה אך הוגן שמחירי המוצרים המפוקחים יעלו. במקביל איימו בחברות הגדולות באופן לא רשמי, במרומז ובשקט, כפי שחשף בעבר יעקב פלבינסקי ב'משפחה', כי גם אם בג"ץ לא יאשר את העלאת המחירים, הרי שבידן לנקוט במספר צעדים. אחד מהם, הוא בהעלאת מחירי מוצרים אחרים, שאינם בפיקוח ממשלתי, והשני, יצירת מחסור יזום במוצרים המפוקחים. לחילופין, החברות יכלו לבצע את שני המהלכים גם יחד.

ל'ביזנעס' נודע, כי גורמים בשוק החלב טוענים כי מאחורי הטענה של המחלבות שמטרתן היא לכסות את ההוצאות על חומרי הגלם שהתייקרו משמעותית ואת המיסוי הגבוה עליהם – מסתתרת טענה נוספת של המחלבות, שבה הן אינן מנופפות והיא הדרישות הרגולטוריות שאינן קשורות באופן ישיר למחירי חומרי הגלם והחלב.

נציין לשם הדוגמה בלבד, את התקנה של ועדת הפנים הקובעת חובת מעבר למשאיות מזהמות פחות ('ירוקות', באמצעות מסנן חלקיקים) וכן הלאה, תהליכים שונים יקרים שגובים מהחברות הרבה מאוד כסף. אך נציין כי גורמים המעורים בשוק החלב טענו כי עם כל הכבוד לתנובה ולטרה, הרי ששווקים מסחריים עוברים שינויים כל הזמן ועל החברות הגדולות מוטל להתייעל בהתאם לשינויי השוק מבלי להעלות מחירים לצרכן, וההיפך – מוטל עליה אף להוזיל אותם.

"כך למשל, אם תנובה תיאלץ להחליף את פס הייצור שלה, או להחליף את המחלבה שלה לכזו שאין בה חומרים משמרים, בדומה למהלך שביצעה טרה. האם גם אז תבוא תנובה ותטען כי המהלך – שבסיסו יצרני וחלקו שיווקי – אמור ליפול על כתפי הלקוחות?", תהו המצדדים באי ההעלאה של המחירים המפוקחים.

בינתיים, כחלון לא נקט באף צעד מעשי והעניק לתנובה ולטרה את המשך השליטה על השוק והחזקת הקרטל על מוצרי החלב בישראל. "אם כחלון יפתח את השוק לתחרות כפי שכחלון איים שיעשה, אם הוא יתיר ייבוא ויוריד את המכסים על מוצרים אלו, המצב לא היה מגיע עד להכרעה שאפשרה את ההעלאה הזו", טענו הנפגעים מהעלאת המחירים, ומתנחמים בה כ'נקמה' בכחלון שלא היה מספיק חברתי לטעמם.

כחלון אף קרא למחאה צרכנית, לא פחות: "תנובה כנראה שכחה את מחיר מחאת הקוטג'. לא יזיק אם יקבלו תזכורת. מי שמזלזל בציבור, לא חייבים לקנות אצלם", כתב הבוקר שר האוצר וגם הצטלם לסרטון שהזכיר למחלבות ולציבור שהוא נכפה למהלך העלאת המחירים – תוך שהוא קורא לציבור לצאת למחאה ולהכות את החברות בכיס.

אלא שלמעשה, כפי שאמרנו לעיל, הסרת המכסים, פתיחת השוק לתחרות והייבוא המקביל מחו"ל, יכלו לשבור את המונופול ולהביא את אותה תוצאה. למותר לציין כי התגובות נגד ציוצו של כחלון היו קטלניות מבחינה פוליטית וספק אם הוא הרוויח את האלקטורט שביקש לרכוש את ליבו.

אגב, את מחאת הקוטג' יזם איציק אלרוב, מי שכיום עסוק ראשו ורובו דווקא במחנה הנגדי ל'כולנו' – ומייעץ לאבי גבאי ממפלגת 'העבודה'.

נציין כי השר כחלון כבר פגע בתנובה קשות כשהתיר בשנה החולפת את ייבוא העגלים מחו"ל והוא בהחלט עשוי לקבל אחרי הבחירות – אם המנדט יהיה בידו – לפתיחת שערים בתחום מוצרי החלב. נציין עוד, כי כבר כיום מיובאת גבינות קשות מפולין בהוזלה של אחוזים ניכרים. עם זאת, מי שטעמו את הגבינות המיובאות – לא אנחנו, ב'ביזנעס', כמובן – טוענים כי הטעמים המיובאים שונים לחלוטין, וכי 'עמק' ו'נעם' מותאמות הרבה יותר מבחינת החך הישראלי.

המשמעות היא כי גם אם ייפתח שוק מוצרי החלב שבפיקוח לייבוא, יארכו עוד מספר שנים של חינוך צרכני והשינוי של הרגלי הישראלי המצוי יספק לתנובה ולטרה עוד מספר שנים של שלטון בהגמוניה החלבית.

פנינו לבקש את תגובת שר האוצר משה כחלון, טרה ותנובה – לכשיתקבלו נפרסמן.

5 תגובות ל: "חלב שנשפך: הסיבה הנסתרת להתייקרות מוצרי החלב • בלעדי"

  1. באושר עד (ולא רקׂ) מוכרים גבינה מפולין עם הכשר טוב.

  2. חייב לציין שיש גבינות מצוינות ביבוא מפולין תחת השם גאודה וכד' שנמצאות בכל רשתות השיווק החרדיות והפער במחיר עשרות אחוזים!!!

  3. טפשות לשמה.
    שיסירו את המע"מ מכל מוצרי המזון בדומה לחו"ל, ואז נראה ירידה חדה של 17 אחוז בכל משק המזון.
    בא נראה מי גיבור שיכול לבצע את זה.

  4. תוספים לחלב פוגעים בטעמו. במקום זה ניתן לקבל חלב איכותי יותר באמצעות הזנת הפרות…

  5. משוגעים, למה אתם ממשיכים למכור את הרעל הזה?
    ואם אנשים מתעקשים לצרוך את זה, את תייצרו מוצרי חלב ללא קזאין וללא לקטוז. במעבדה.

כתיבת תגובה