טסלה הודיעה על פיטורים המוניים ונחתכה בכ-8 מיליארד

משהו טוב עובר על וול סטריט: הבורסות השלימו את רצף העליות השבועי הארוך מאז הקיץ ואת פתיחת השנה הטובה ביותר מאז 1987 • את הירידות הובילו טסלה ונטפליקס

בניין הבורסה לניירות ערך בניו יורק | צילום: פישל רוזנפלד

הבורסות בניו יורק סגרו את השבוע האחרון במגמה חיובית, לאחר הדיווחים שהפיחו בסוחרים תקווה כי מלחמת הסחר לקראת סיומה.

'ביזנעס' מתרחב בניו-מדיה: מהיום, כל העדכונים – גם בוואטסאפ!

ביום שישי דיווח 'בלומברג' כי מסתמנת פריצת דרך בשיחות בין ממשלות סין וארה"ב, בכל הנוגע למלחמת הסחר ביניהן, ולפיה תוביל סין בשש השנים הקרובות קדחת קניות מאסיבית על מנת לאזן את הסחר בין שתי הכלכלות בעולם, כך שזה יעוצב מחדש באופן 'שווה' יותר.

על פי הדיווחים, על מנת למחוק לחלוטין את עודף הסחר שלה מול ארצות הברית, הציעה סין להגדיל את היבוא שלה מארצות הברית כך שתגיע לטריליון דולר עד 2024 – לעומת יבוא בהיקף של 323 מיליארד דולר 'בלבד' השנה.

עוד דווח, כי ההצעה הסינית מחולקת לכמה שלבים, ולפיה כבר השנה תגדיל סין את היקף היבוא מארה"ב לכ-200 מיליארד דולר, במקום 155 מיליארד דולר, ומדי שנה תגדיל סין יותר ויותר – עד שבשנת 2024 יגיע היבוא להיקף של כ-600 מיליארד דולר.

בבלומברג דווח עוד, כי ההצעה הועלתה בתחילת החודש במסגרת שיחות הסחר בין המעצמות וזכתה לתגובה ספקנית מצד האמריקאים, שביקשו לזרז את המהלך לצמצום עודף הסחר לכשנתיים.

למרות שכלכלנים מעריכים שקשה יהיה לצמצם את עודף הסחר, בשל הביקוש הגובר בארה"ב למוצרים סיניים, עצם הדיווחים על התקדמות משמעותית בשיחות הסחר הביאו לכך שהסוחרים הגיבו בחיוב.

סוכנות הידיעות 'רויטרס' דיווחה אמש, כי בוושינגטון מתכוונים לדרוש פיקוח קבוע על יישום ההסכם מצידה של בייג'ינג, כתנאי לכל הסכם סחר אפשרי בין המעצמות.

עוד דווח, כי ארה"ב גם תבקש לאפשר לה להטיל מכסים חדשים במידה והפיקוח יגלה כי סין לא עומדת בתנאי ההסכם עליו יסכמו, ולמעשה "איום המכסים אינו נעלם, אפילו אם יהיה הסכם".

מדובר בצעד חריג, שאינו מתבקש בהסכמי סחר שגרתיים, והוא שכיח יותר במקרה של סנקציות כלכליות כמו אלה שהוטלו על איראן וצפון קוריאה. עם זאת, בשלב זה לא פוגעת הדרישה בשיחות הסחר בין המעצמות, כך על פי הדיווח. "התנאי החדש נראה כמו ניסיון השפלה, אבל אולי שני הצדדים יוכלו למצוא דרך לשמור על כבודה של הממשלה הסינית", ציטטו ב'רויטרס' בשם מקור סיני.

כך למעשה, הובילו את העליות בסוף השבוע חברות עם חשיפה גדולה יחסית לשוק הסיני, דוגמת דיר (2.84%) וקטרפילר (2.18%).

המדדים המובילים נסחרו גם הם בעליות שערים, ומדד הדאו ג'ונס נעל את המסחר בעלייה של 1.4% וחתם שבוע של זינוק בגובה 3%, הנאסד"ק רשם גם הוא עליה בשיעור של 1%, ונעל שבוע של עליה בהיקף של 2.7%.

מדד S&P 500 רשם גם הוא זינוק שבועי של 2.9%, כאשר רק אתמול הוא זינק ב- 1.3%. מדובר בשבוע רביעי ברציפות שהמדד סוגר בעליות שערים, רצף עליות שטרם נראה כמותו מאז אוגוסט האחרון ופתיחת השנה הטובה ביותר של המדד מזה 32 שנה, מאז 1987.

בסך הכל, ננעלו כל שלושת המדדים ברמתם הטובה ביותר מזה למעלה מחודש.

הצרות של טסלה

למרות כל הטוב הזה, ישנה גם חברה אמריקנית שנחתכה אמש בכ- 7.8 מיליארד דולר – טסלה – שאיבדה כ- 13% משוויה במהלך המסחר אמש.

זאת, לאחר שהודיע מנכ"ל החברה, אילון מאסק, כי בכוונתו לקצץ בכשבעה אחוזים מכוח העבודה של החברה, כחלק מהחלטות החברה לקיצוץ בעלויות.

במייל ששיגר לעובדי החברה, כתב מאסק כי "הניסיון לבנות מוצרים ירוקים וברי מימון בהיקף הנדרש מצריך מאמץ קיצוני ויצירתיות בלתי-פוסקת, אך ההצלחה במשימות שלנו היא הכרחית כדי להבטיח שהעתיד הוא טוב, כך שעלינו לעשות כל מה שצריך כדי להתקדם לעבר המטרה".

מי שעוד רשמה ירידות במסחר, היא נטפליקס, ששוויה ירד במסחר ב- 4%, לאחר שדיווחה על הכנסות רבעוניות נמוכות במעט מציפיות האנליסטים – ימים ספורים לאחר שהודיעה על התייקרות משמעותית במחירון החברה ללקוחות הקצה שלה.

כתיבת תגובה