טראמפ: שמאל דוחה וימין מקרבת

במקביל להצהרותיו על מו"מ חיובי עם סין, נכנסו לתוקף המכסות הראשונות נגד סין • 150 חברות אמריקאיות שלחו מכתב בקשה לנשיא לעכב את ביצוע הטלת המכסות

מטלטל את כלכלת העולם | אילוסטרציה: עמוס בן גרשום, פלאש 90

אם בעבר האזינו בעולם למשק כנפי ההיסטוריה, מאז כניסתו של דונלד טראמפ לתפקיד נשיא ארה"ב בתחילת 2017 העולם קורא את ציוצי ההיסטוריה. פעם אחר פעם מצייץ טראמפ בחשבונו בטוויטר ומשגע את העולם.

היום (א') צפויים להיכנס לתוקף מכסים בשיעור של 15% על יבוא מסין בהיקף של 112 מיליארד דולר. המכסים בסיבוב זה כוללים כלי נגינה הפופולאריים מאוד בארה"ב וכן מוצרי בשר וגבינה ואפילו עטים. בעוד חודשיים וחצי, ב-15 בדצמבר, אמורה להתרחש הפעימה השנייה במסגרת מכסים של 300 מיליארד דולר עליהם הכריז טראמפ, והיא אמורה לכלול מוצרי ביגוד והנעלה באופן שעלול לכאוב לכל אחד בארה"ב.

מלחמת המכסים בעיצומה וכזכור, סין הודיעה אף היא על הטלת מכס בשיעור של 5% עד 10%, על 5,078 פריטים המיוצרים בארצות הברית, בסך של 75 מיליארד דולרים. מכסים אלו של ענקיות המסחר בעולם, מאיימים על צמיחת הכלכלה העולמית ומערימים קשיים רבים על תוכניות השקעה לטווח ארוך של חברות ומפעלים ברחבי העולם, המתכננים הקמת קווי ייצור על פי צפי של רכישות.

טראמפ, שדיבר עם כתבים ביום שישי, אמר כי הפגישה בין ארה"ב לסין שנקבעה לספטמבר בענייני הסחר, עדיין צפויה להתקיים למרות כניסתן לתוקף של המכסים. הוא הדגיש כי גם  בימים אלה ממש מתנהלות שיחות סחר עם הסינים.

שר החוץ הסיני, אישר את הדברים ואמר כי המגעים והשיחות בנושא הסחר בין סין לארה"ב, מתנהלים בצורה יעילה וטובה.

ובחזרה לארה"ב. כ-160 חברות ייצור, תעשייה וסחר פנו לטראמפ בבקשה לדחות את העלאת המכסים על סחורות סיניות, הצפויות להיכנס לתוקף השנה. הם הסבירו לו את הקושי במסחר ואת הבעייתיות שאליה הם ייקלעו כשהמכסים ייכנסו לתוקף.

טראמפ קיבל את המכתב אולם מסתבר כי קצת קשה לעצור את הדהרה שלו מול סין. לטענתו הפיחות שביצעה סין ביואן לא היה ראוי ולדבריו הסינים "שמו את עצמם במקום לא טוב". הוא שב ואמר כי המכסים ייכנסו לתוקף למרות ההתנגדות שהגישו החברות מארה"ב.

 

מוקדם יותר אמרו בסין כי הם מנסים ככל יכולתם למנוע הסלמה נוספת במלחמת הסחר המיותרת בין המדינות: "אנחנו מתנגדים להסלמה במלחמת הסחר ומוכנים לשאת ולתת ולשתף פעולה על מנת לפתור את הבעיה תוך שמירה על גישה רגועה", מסר דובר משרד המסחר הסיני.

"לרשותה של סין עומדים אמצעים רבים שיאפשרו לה להגיב על המהלכים האמריקאים, אך במצב הנוכחי השאלה שצריכה לעלות לדיון היא איך למנוע הטלת מכסים אמריקאיים חדשים על סחורה סינית בשווי 550 מיליון דולר, כדי למנוע הסלמה במלחמת הסחר".

בתוך כך מתברר כי עשרות חברות אמריקאיות פנו למשרד המסחר הבינלאומי של ממשלת ארה"ב, במטרה לקבל פטור מהחרם על וואווי הסינית שהוכנסה בחודש מאי, לרשימה השחורה של חברות שאסור לעשות איתן עסקים.

חברת וואווי נחשדה בריגול ברחבי העולם ונטען כי הציוד שהיא מספקת, מצויד בדלתות אחוריות המאפשרות ליחידות המודיעין בסין לקבל מהם מידע. מקורות מודיעין גלויים בעולם סירבו לאשר או להכחיש את הדברים, אך מלחמת הסחר עם סין תקעה מסמר עבה במיוחד בארון המתים והחברה שרוכשת בארה"ב מוצרים ושירותים ב-11 מיליארד דולר בשנה, הוכנסה לרשימת השחורה האסורה במסחר.

בעבר הודיע טראמפ, כי יתיר בתנאים מסוימים לחברות שיגישו בקשה מנומקת, לשוב ולעבוד עם וואווי. למעשה כלל לא חולקו רישיונות סחר עם חברת התקשורת הסינית, למרות שעל פי הודעה של הממשל בארה"ב בעצמו, הוגשו יותר מחמישים בקשות למסחר עם וואווי וכי הממשל התחיל לבודקן.

במקביל סופג טראמפ ביקורת גם מהנשיא לשעבר של הפד ויליאם דאדלי. במאמר דעה שהתפרסם באתר בלומברג הוא מסביר לחברי הבנק המרכזי שעליהם לשלוח מסר ברור לטראמפ בנושא מלחמת הסחר והריבית.

הוא התייחס במאמר, למתקפות של טראמפ נגד הבנק כולו והעומד בראשו ג'רום פאוול וקרא להם שלא לעזור לטראמפ ולהניח לו לשאת לבד בתוצאות.

הערכה הרווחת בקרב האנליסטים היא, שיש סיכוי של קרוב ל-80%, שהפדרל ריזרב יכריז עד סוף השנה על הורדה נוספת של שיעור הריבית.

כתיבת תגובה