'טרה' תפסיק לייצר מוצרים בפיקוח, שר האוצר יגיב מידית

מול המחסור בחמאה ודיווחים על כוונת הנהלת 'טרה' לצמצם את ייצור החלב ומוצרים בלתי רווחיים או מפוקחים, משה כחלון מתכוון לפתוח את מכסות הייבוא למוצרי חלב נוספים • ומדוע מוצרי ה'מהדרין' לא ייקרו את העלויות ב'תנובה' אך ב'טרה' הייתה לכך השפעה?

מחלבת טרה | צילום אילוסטרציה: נתי שוחט, פלאש 90

דיווח תקשורתי על כוונת טרה לצמצם את ייצור החלב הניע את שר האוצר משה כחלון, וכדי למנוע פגיעה בציבור דורש כחלון לפתוח עוד מכסות. כבר אתמול (ד') הוא ביקש מראשי משרדו להכין תכניות לפתיחות מכסות נוספות בתחום מוצרי החלב של יבוא ללא כל מכס. כך מדווחים ב"ידיעות אחרונות" וב-ynet. אנשי האוצר יציגו בפני השר כבר בימים הקרובים תכנית לפתיחת מכסות.

המחסור בחמאה נבע מכמה סיבות, אחת מהם בשל החלטת חברת 'טרה' להפסיק את ייצור החמאה המפוקחת באריזות קטנות משיקולים כלכליים. בעת פתיחת מכסות החמאה בראשית השבוע, אמר שר האוצר כי "המהלך הכלכלי הכי נכון בעיניי הוא ביטול מלא של המכסות על החמאה, אך בגלל מגבלות ממשלת המעבר – צעדים כאלה לא אפשריים כרגע. מטרת הצו להגדלת המכסות הפטורות ממכס היא הגדלת כמות החמאה בשוק וצמצום המחסור הקיים בחנויות. בעתיד נצטרך לקבל החלטות משמעותיות בתחום כדי לוודא שהצרכן לא יעמוד שוב במצבים כאלה".

המהלך של כחלון בא, לפי ההערכות, בעקבות הדיווח על כך שהנהלת 'טרה' דנה בהפחתת ייצור החלב וצמצום הנחות לרשתות, מאחר שהיא סובלת מהפסדים ועליה לנקוט צעדים לשיפור הרווחיות – כך לפחות על פי הדיווח ב"ידיעות אחרונות" וב-ynet. שם דווח, כי החברה נערכת לבטל הנחות לרשתות השיווק גם במחיר צמצום מיידי בייצור החלב המפוקח, שבו רווחיה קטנים עד אפסיים. המטרה להגדיל את חלק הייצור של מוצרים שאינם בפיקוח הרווחיים יותר. לייצר מוצרים 

נתח השוק של 'טרה' עומד כיום על כ-25%, בעוד שחלקה של תנובה גבוה מ-65%. מומחים כלכליים טוענים כי טרה מסתכנת בירידה בנתחי השוק שלה. ב'כלכליסט' דווח כי לא מן הנמנע שההרעה בתנאים המסחריים תגרום לחלק מהרשתות להפסיק לשווק חלב של טרה, כמו לדוגמה רשת יוחננוף שלאחרונה הנפיקה את מניותיה והפסיקה מזה מספר חודשים לרכוש מוצרי טרה, בגלל סכסוך על תנאים מסחריים.

ב'כלכליסט' דווח עוד כי מאז שמונה יורם שגיא למנכ"ל קוקה קולה במקומו של רוני קוברובסקי – שטרה הייתה הבייביי שלו – הוחלפה הנהלת טרה. במקומו של טל רבן מונה יהודה פורטה והוקם צוות מלווה בשותפות ליעד כהן, מנכ"ל תנובה לשעבר, זאת במאמץ לשפר את רווחיות החברה או לחילופין להקטין את הפסדיה, גם אם הדבר כרוך בצמצום ייצור מוצרים בפיקוח, או בירידה בנתחי שוק.

בשנתיים האחרונות הצטמצם נתח השוק של טרה והחברה צברה הפסדים, עד כדי כך שבעתירה לביהמ"ש נגד שר האוצר משה כחלון ומניעתו מחתימה על התייקרות מוצרי החלב בפיקוח, העידה החברה כי המשך הפסדים יסכן את מצבה הפיננסי. נזכיר כי לפני כשנתיים וחצי עזבה טרה משיקולים כאלה ואחרים את הכשר אגודת ישראל.

מטרה לא נמסרה תגובה לYnet או ל'ידיעות אחרונות'.

אגב, ב'כלכליסט' פורסם כי עלות ייצור החלב לשתייה ב'טרה' גבוהה מזו של 'תנובה' משום שבתקופת הקדנציה של טל רבן, במטרה לכבוש את השוק החרדי משליטתה של 'תנובה', עברה מחלבת 'טרה' כולה לכשרות מחמירה, ולצורך כך נאלצה החברה להכשיר את הרפתות שמספקות לה חלב, מה שגרר תשלום גבוה יותר עבור החלב הגולמי לרפתנים.

מנגד נציין כי 'תנובה' מצויה, לפחות בחלקה, זה עידן ועידנים, תחת פיקוחה של אותה 'כשרות מחמירה' והמחירים של מוצרים אלו שווים במחירם למוצרים בכשרות (המהודרת – וועדת מהדרין) הרגילה.

כתיבת תגובה