מגמות הסמינרים יוכרו, הבוגרות ייהנו משכר מקביל לבעלות תארים

שינוי מקיף: מגמות ההייטק והבריאות הסמינרים יעמדו במקביל לכל דרישות הסף של האקדמיות המובילות • יזכו בהכרה ממשלתית והכרה ע"י בכירי התעשייה הביטחונית והפרטית בישראל • מערכת הלימודים תותאם לפי הוראות גדולי ישראל ורבני הוועדות • המשמעות: שכרן של בוגרות הסמינרים יצמח משמעותית, ללא תואר בפועל

הטכניון בחיפה | צילום אילוסטרציה: משה מילנר, לע''מ

אם עד כה בת סמינר שלמדה את מקצועות ההייטק והבריאות, מצאה את עצמה נבוכה לאחר גמר הלימודים כשגילתה כי עליה לבצע השלמות לימודים יקרות (דבר שהיה לרוב בלתי אפשרי על פי רוב גדולי הדור), או להסתפק במשכורת ממוצעת ומטה לפרנסת ביתה – השינוי שצפוי להתחולל בתחום, מהותי.

'ביזנעס' חושף עתה לראשונה, את התכנית המלאה, על פיה תכניות הלימוד בסמינרים – תחילה של שני מקצועות עיקריים, הבריאות וההייטק, ובהמשך נוספים – ישתנו ומבחני הסף והגמר לצד תכנית הלימודים כולה, יהיו ברמה הגבוהה ביותר. כמה גבוהה? באופן המקביל לטכניון בחיפה, לאוניברסיטת ת"א, לפקולטות ולבתי הספר האקדמיים למקצועות הרפואה ועוד.

כתוצאה מכך, יוכלו הבוגרות של מגמות אלה, להיפטר מהתמודדות עם שאלת השלמת חומרים אקדמית, או משכורת נמוכה, ולמצוא עצמן בפועל במשרות מעולם הבריאות או גבוה מכך בעולם ההנדסה שמשכורותיהן מטפסות לכיוון ה-20 וה-30 אלף שקלים בחודש למתחילים.

מאחורי המהלך הצפוי עומד 'המכון החרדי למחקרי מדיניות' שמחולל בדרכו הייחודית – העושָה שימוש בכלים מחקריים, אקדמיים ועוד, המוכרים ומקובלים בגופים שמחוץ למגזר החרדי – שינויים מפליגים ביחס כלל הגורמים לציבור החרדי.

אל המכון הגיעו תכניות הלימוד בסמינרים, אלה נבדקו לעומק באמצעות כלים מקצועיים שונים, ונמצאו הפערים הנדרשים לגישור על מנת להגיע לרמה האקדמית המותאמת לתעשייה. סקר שביצע המכון בקרב בנות סמינר בכתות הגבוהות ובוגרות סמינרים שיצאו לשוק העבודה פילח את הנתונים, ולפיהם עלו נתונים מדויקים על תוצאות ההכשרה במסלול זה או אחר וכיצד ההשמה וההתערות בשוק התעסוקה התבצעו בפועל.

המטרה הראשונה שעמדה לפני המכון, כפי שנודע ל'ביזנעס', הייתה שמסלולי הלימוד בסמינרים יוכרו מטעם משרדי האוצר, הכלכלה והחינוך, לצד מקבלי ההחלטות בתעשייה הפרטית והביטחונית. האחרונים התבקשו להכריע בשאלה, האם כשמתכונת הלימודים תהיה זהה ברמתה, לאלה הנערכים במוסדות האקדמיים השונים, יקבלו הללו את הבנות לעבודה גם ללא תואר אקדמי שנאסר כמעט באופן גורף ע"י גדולי ישראל לנשים ובנות חרדיות.

הגיוס של בכירי האקדמיה לנושא, יחד עם הבכירים ביותר בעולם ההייטק והרפואה, נועד לכך, שכאשר אלה יאשרו את התכניות והסמינרים יקבלו את השינויים המינוריים הנדרשים – הרבנים האחראים על הסמינרים מטעם גדולי ישראל יבחנו את התכניות לעומק ויאשרו אותם לאחר התייעצות כנדרש.

לשם כך קיימו במכון החרדי סדרות ארוכות של פגישות, שכללו את משרדי הממשלה הרלוונטיים, מרכזי התעשייה הביטחונית, אנשי יחידת 8200 ועוד – בתחום ההייטק, ואילו למקצועות הבריאות (פארא רפואי, תומכי בריאות ועוד) נבחנו הדברים מול משרד הבריאות וגופי הבריאות השונים.

לעת עתה, היוזמה יצאה לדרך, כשהדיונים, התכניות וההכרה במסלולי הלימוד בסמינרים החרדיים כבר בדרך, ול'ביזנעס' נודע כי ישנה נכונות רבה והתקדמות במגעים מכל הצדדים הנוגעים בדבר.

הבכירים מתכנסים

לשם הנעת התהליך, התכנסו לאחרונה בסלון ביתו של ד"ר גיורא ירון בקיסריה, עשרות ממובילי תעשיית ההייטק, בכירי הקהילייה העסקית בישראל. בנוכחים נראו עשרות ראשי תאגידים גדולים במשק הישראלי. והמטרה הייתה ברורה. ערב שהוקדש כולו לתעסוקת החברה החרדית בישראל.

בין המשתתפים ניתן למנות את איל וולדמן, מייסד ענקית הטכנולוגיה 'מלאנוקס', קובי ריכטר מייסד חב' מדינול וח"כ יזהר שי. ריכטר ושי עסקו בעבר, כל אחד בנפרד, בשילוב חרדים בשוק התעסוקה ובתעשיית ההייטק. לכנס הגיע ריכטר מלווה בד"ר עוזי ארד, מי שכיהן במשך שנים רבות כיועצו המדיני של רה"מ נתניהו וכראש המועצה לביטחון לאומי. ארד אף הוא עוסק במתווה לשילוב נכון של חרדים בשוק התעסוקה.

 

באירוע נכחו גם מנכ"ל התעשיה האווירית, נמרוד שפר, ומפקדי יחידת 8200 (ששמם אסור בפרסום) שפועלים יחד עם 'המכון החרדי למחקרי מדיניות' לשלב נשים חרדיות בעמדות בכירות בתחום פיתוח התוכנה ומערכות בקרה.

לצידם באירוע נראו גם מנכ"ל משרד הביטחון לשעבר פנחס בכר, ואושיות ידועות לשעבר ביחידת הסייבר בשב"כ, יחד עם נתן ברק, מנכ"ל אמפרסט, החברה ששותפה לפיתוח מערכות הבקרה של כיפת ברזל. ברק מעסיק כיום 19 נשות אברכים מבני ברק, ושביעות הרצון שלו גוררת גורמים נוספים מהתעשיות הביטחוניות להצטרף להעסקתן.

על הפרק כאמור עמדה הדרך למציאת מתווה לימודי מותאם לבנות הסמינרים, שיהפכו אוטוטו לנשות אברכים, לפרנס את ביתן תוך השתלבות במשרות מפתח בתעשיית ההייטק ומציאת אופק תעסוקתי מכובד.

כאמור, סבב דיונים ופגישות שיזם המכון החרדי למחקרי מדיניות, הוביל להסכמה ראשונה מסוגה: רבנים מטעם גדולי הדור יפקחו על תכני הלימוד, ראשי אוניברסיטאות מובילות יתוו תכנית (סילבוס) ובסיום הלימודים תוכלנה הבנות להתקבל בקלות לחברות הייטק מובילות עם שכר גבוה יותר, בשל ההכרה במסגרת תכנית הלימודים שלהן.

במהלך הכנת המתווה שההידברות אודותיו הגיעה למנהלי הסמינרים, שמצדם הציגו את הדברים לפני גדולי ישראל ולפני ועד הרבנים המנהיג מטעם מועצת גדולי התורה את הסמינרים – וקיבלו אור ירוק, עלתה האפשרות המעשית להביא לכך שרמת ההכשרה תהיה מקבילה למסלולים הקיימים במוסדות האקדמיה. כמובן, בו זמנית, בכל הנוגע לעקרונות וערכי ההלכה, הסמכות היחידה לקבוע את הפלטפורמה הנכונה לאופן ההכשרה – יהיו גדולי ישראל.

ברוח זו, אחת ההחלטות בסיום הערב הייתה על הקמת פורום ייעודי עבור התעשיות הביטחוניות שיפעל בנפרד מהפורום הכללי – 'חרדים להייטק' – ויעסוק בקידום השילוב במשרות אזרחיות במערכות הביטחון בכפוף כמובן להנחייתם של גדולי ישראל שליט"א.

ל'ביזנעס' נמסר, כי התקווה בקרב המכון החרדי למחקרי מדיניות היא, שכשם שראשי אוניברסיטאות מובילות בישראל קיבלו את המתווה שהוצג בפניהם, והם מתעתדים להכין סילבוס – תכנית לימודים – שתעמוד בקנה אחד עם פיקוח רבני הדוק, כך גם כלל משרדי הממשלה יכירו בעובדה שלימודי ההייטק בסמינרים החרדיים אינם נופלים מאלה שבאוניברסיטאות הנחשבות.

כתיבת תגובה