ירידה: רק 8,500 דירות נרכשו ביוני, מתוכן 530 ב'מחיר למשתכן'

אגף הכלכלן הראשי במשרד האוצר פרסם סקירה כלכלית שבועית. המיקוד סוקר את ענף הנדל"ן למגורים בחודש יוני, בו נרכשו 8.5 אלף דירות, מהן 530 דירות במסגרת "מחיר למשתכן". ולמה המשקיעים בורחים מבאר שבע ורחובות?

דירות בבנייה. אילוסטרציה: נתי שוחט | פלאש 90

הכלכלן הראשי באוצר מפרסם את הסקירה השבועית, בה הוא סוקר את ענף הנדל"ן למגורים בחודש יוני, בו נרכשו 8.5  אלף דירות, מזה 530 דירות במסגרת "מחיר למשתכן". בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד זוהי ירידה של 10%. בכך התחדשה הירידה במספר העסקאות, לאחר בלימה ארעית בחודש הקודם.

השפל ברכישות המשקיעים העמיק בחודש יוני, כאשר סך הדירות שנרכשו ע"י סגמנט זה של השוק עמד על 1.1 אלף דירות בלבד, ירידה חדה של 33% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד, בהמשך לשיעורי ירידה חדים מאז אוקטובר 2016. משקלם בסך העסקאות נותר על רמה נמוכה של פחות מ-14%.

בחודש יוני התעצמה הירידה 'במלאי' הדירות בידי משקיעים. סך הדירות שנגרעו מהמלאי בחודש זה עמד על 700 דירות. מאז החל לרדת מלאי הדירות בידי משקיעים בינואר 2016 נגרעו ממנו קרוב לשנים עשר אלף דירות

בחודש יוני נרכשו 8.5  אלף דירות, מזה 530 דירות במסגרת "מחיר למשתכן". בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד זוהי ירידה של 10% בסך העסקאות, וירידה של 8% בעסקאות "במחירי שוק" (דהיינו, בניכוי "מחיר למשתכן"). בכך התחדשה הירידה במספר העסקאות, לאחר שבחודש הקודם נרשמה לראשונה מזה כמעט שנתיים (אוגוסט 2016)  עליה במספרן. כמו-כן, זוהי אחת הרמות הנמוכות ביותר שנרשמו במספר העסקאות בחודשי יוני בעשור האחרון.

סך הדירות החדשות שנמכרו בחודש יוני עמד על 2.3 אלף דירות, ירידה של 9% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד וירידה של 5% בהשוואה לחודש הקודם. בניכוי מכירות במסגרת "מחיר למשתכן" מתמתן שיעור הירידה בהשוואה ליוני אשתקד ל-4%, ונותר ללא שינוי בהשוואה לחודש הקודם. עם זאת,  במצטבר מתחילת השנה, נרשמה ירידה של 9% במכירת דירות חדשות "במחירי שוק" בהשוואה למחצית הראשונה אשתקד. העובדה לפיה במחצית הראשונה של השנה הוכפל מספר הדירות שנמכרו במסגרת "מחיר למשתכן", בהשוואה למחצית הראשונה אשתקד, הביאה לעליה של 8% בסך הדירות החדשות שנמכרו בהשוואה בין שתי תקופות אלו.

תזרים המזומנים הפוטנציאלי של הקבלנים ממכירת דירות חדשות (כולל במסגרת "מחיר למשתכן") עמד בחודש יוני על 4.1 מיליארד ₪, ירידה ריאלית של 8% בהשוואה ליוני אשתקד והרמה הנמוכה ביותר מאז נובמבר אשתקד (למעט חודש אפריל האחרון, שהתאפיין במיעוט ימי עבודה על רקע חג הפסח). הירידה המתמשכת בתזרים המזומנים הפוטנציאלי של הקבלנים ממכירת דירות מושפעת בין היתר מהצניחה ברכישות המשקיעים באזור ת"א, על רקע התלות הגבוהה של הקבלנים באזור זה ברמת הפעילות של המשקיעים בשוק והמחירים הגבוהים המאפיינים את פלח השוק של הדירות החדשות בת"א.  

השפל ברכישות המשקיעים העמיק בחודש יוני, כאשר סך הדירות שנרכשו ע"י סגמנט זה של השוק עמד על 1.1 אלף דירות בלבד, ירידה חדה של 33% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד, בהמשך לשיעורי ירידה חדים מאז אוקטובר 2016. בהשוואה לחודש הקודם זוהי ירידה של 8%. כשיעור מסך העסקאות עמד משקל המשקיעים על 13.5%,  בדומה לרמתו בחמשת החודשים האחרונים ונמוך ב-5 נקודות אחוז בהשוואה ליוני אשתקד.

מכירות המשקיעים בחודש יוני הסתכמו ב-1.8 אלף דירות, בדומה לרמה שנרשמה בחודש הקודם, אולם בהשוואה ליוני אשתקד זוהי ירידה של 17% (גבוה משיעור הירידה בסך העסקאות בדירות שניה, אשר עמד על 10%). בפילוח גיאוגרפי נמצא כי הפערים בשיעורי הירידה בין מכירות המשקיעים למכירות משפרי הדיור מתרכזים בעיקר בשני אזורים: ב"ש  ורחובות. כך, באזור ב"ש נרשמה ירידה חדה של 35% במכירות המשקיעים בחודש יוני, גבוה פי 3 משיעור הירידה בסך העסקאות בדירות יד שניה באזור זה. סביר להניח כי הירידה החדה במכירות המשקיעים באזור זה מוסברת לפחות בחלקה בירידה החדה ברכישות המשקיעים באזור, והעובדה לפיה הדירות המוחזקות ע"י משקיעים באזור זה הינן בעלות מאפיינים ו/או מיקום המועדף במידה פחותה ע"י זוגות צעירים ו/או משפרי דיור.

המשך הירידה ברכישות המשקיעים וההתייצבות במכירות המשקיעים בחודש יוני  (בהשוואה לחודש הקודם) הביאו להעמקת הירידה ב"מלאי" הדירות בידי משקיעים. סה"כ נגרעו ממלאי זה  בחודש יוני כ-700 דירות,  בהמשך לירידה חדה של 600 דירות מ"המלאי" בחודש הקודם.  מאז החל לרדת מלאי הדירות בידי משקיעים בינואר 2016 נגרעו ממנו קרוב לשנים עשר אלף דירות.

 

כתיבת תגובה