ישראל מובילה ברדיפת פשיעה כלכלית ומימון טרור

הדו"ח השנתי של הרשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור מציג את תמונת המצב של הפשיעה הכלכלית בשנת 2019 • לראשונה בדו"ח: תיאורים של פרשיות הדגל המשמעותיות בהן לקחה הרשות חלק

פיגוע טרור בירושלים | צילום: יונתן סינדל, פלאש 90

במסגרת פעולה שגרתית של הרשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור עלה שמו של עורך דין ישראלי העוסק בין היתר גם בנדל"ן. הבדיקה העלתה חשדות אחדות ושמו הוזן במערכות נוספות לבדיקה. החומרים שעלו הפתיעו אפילו את טובי החוקרים שחשבו שכבר ראו הכל בחיים.

שמו של עורך הדין המדובר קפץ כמו פופקורן לוהט ממספר רב של גופים המדווחים לרשות: בנקים חברות ביטוח, נש"פים – נותני שירותים פיננסיים. חלק מהדיווחים כללו היקף כספים של עשרות מיליוני שקלים. כמויות המידע אודות האיש עלו תסמיני הלבנת הון רבים: קשר למספר רב של גורמים שנחשדו בפלילים; פעילות בתחומים בעלי סיכון בינוני-גבוה כמו נדל"ן הימורים ופורקס; פעילות ענפה מול נש"פים, חלקה הייתה חסרת הגיון עסקי/כלכלי והעלתה שאלות רבות, בנוסף התברר לפתע כי הוגשה לגביו בקשת מידע מרשות מקבילה בחו"ל העוסקת בתחום הכספים.

למידע שנאסף הייתה משמעות אחת, עורך הדין הוא מלבין הון מקצועי. הרשות סיכמה את כל החומר על האיש ב'כתבה מודיעינית' ושלחה אל הגופים המטפלים. כך נפתחה חקירה אודותיו במשטרה. החקירה שלוותה על ידי הרשות, העלתה קשרים לגורמי פשיעה וארגוני פשיעה מוכרים אשר ביצעו פעולות עוקץ ומרמה בתחום הנדל"ן בהיקפים עצומים, תוך ניסיון להסתרה וטשטוש נתיב הכסף ובעליו. מתברר שעורך הדין מעניק שירותי הלבנה לגורמי פשיעה בישראל.

עורך הדין הקים מערך חברות, אשר נרשמו על שמות אחרים, ביצע פעולות של ניכיון/גלגולי שקים שבוצעו מול נש"פים ובין החברות, פתח חשבונות בנק עבור החברות וביצע פעילות תחת הסוואה של פעילות עסקית לגיטימית.

במסגרת החקירה הפיננסית נעשתה הצלבת מידע עם מקורות מידע נוספים: בוצעו פניות למספר רשויות מודיעין מקבילות בעולם, נעשה מיפוי של כלל הגורמים המעורבים, חשבונות הבנק וניתוח מסלול העברות הכספים. בסופו של תהליך חילטה המדינה מאות מיליוני שקלים מעורך הדין והוא הואשם בקשירת קשר לביצוע פשע, קבלת דבר במרמה, סחיטה באיומים, גניבה בידי מורשה, עבירות מס: השמטת הכנסות, הנפקת חשבוניות מס פיקטיביות, וגם עבירות הלבנת הון.

מודיעין פיננסי

סיפור זה הוא אחד מיני רבים המתאר את עבודת הרשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור. הסיפור במלואו מתפרסם לצד סיפורים נוספים ופרשיות הדגל משמעותיות, בדוח השנתי של הרשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור המציג את תמונת המצב של הפשיעה הכלכלית בשנת 2019. הדו"ח סוקר את הישגי הרשות בשנה החולפת.

הסיפורים – או הפרשיות, כפי שהרשות מכנה אותן – עוסקות במנעד רחב של תחומים: חשבוניות פיקטיביות, גניבה ומרמה, סחיטה באיומים, סחר בסמים, הונאה, עבירות ניירות ערך, עבירות מסים, שחיתות, סייבר ועוד.

הדו"ח הביא לסיפוק רב עבור הפועלים בתחום. מתברר שמדינת ישראל עשתה כברת דרך ארוכה מהימים בהם נכללה ב'רשימות השחורות' העולמיות בתחום ועד עמידתה בהצלחה רבה בביקורת הבינלאומית, שבחנה את האפקטיביות של משטר איסור הלבנת הון ומימון הטרור.

כמו כן מתייחס הדוח להתפתחויות בפעילות הרשות, כגון גידול ניכר בבקשות מידע של גופי האכיפה והביטחון בארץ ובעולם לקבלת מודיעין פיננסי מהרשות (עלייה של 12% לעומת 2018), עלייה דרמטית באפקטיביות תוצרי הרשות, המשך מגמת העלייה בדיווחים המתקבלים ברשות מגורמים פיננסיים (עלייה של 8% לעומת 2018 ועלייה של 117% במשך שש שנים) ועוד.

דיווחים בגידול

מבין בתרי הדו"ח עולה שהגופים הפיננסיים חשדניים כיום הרבה יותר לעומת העבר. כך למשל צמח בכ-105% בשש השנים האחרונות מספר ה'דיווחים הבלתי רגילים', כלומר, פעילות שבראיית המוסד המדווח, בהתבסס על היכרותו עם הלקוח ודפוס פעילותו העסקית, אינה אופיינית לו ועשויה להיות קשורה לפעילות הלבנת הון או ממון טרור. הדוח מספר כי השנה נמסרו למעלה מ-102,000 דיווחים, גידול של כ-12% יחסית לשנת 2018, מדובר בקצב גידול מדהים של כ-13% בממוצע.

הדיווחים מגיעים מהמערכת הבנקאית 47%, נש"פים – נותני שירות פיננסי הידועים בכינוי העממי הצ'יינג'ים 38% (זינוק מנתח שולי של 17% בשנת 2016 המהווה גידול של כ-200% בשלוש השנים האחרונות) וכ-15% ממדווחים אחרים.

חקירות חובקות עולם

הדו"ח מספר כי הישראלים המבצעים עבירות כלכליות מתפזרים בכל העולם. ניתוח שיתופי הפעולה המודיעיניים מעלה כי כ-78% מבקשות המידע שנתקבלו ברשות בשנה זו הגיעו ממדינות אירופה; כ-9% מצפון אמריקה; כ-6% ממדינות אסיה ואירו-אסיה. בנוסף, פנתה הרשות במסגרת חקירות לקבלת מודיעין פיננסי מרשויות מקבילות עולם: מדינות אירופה כ-63%, צפון אמריקה כ-20%, אסיה ואירו אסיה 9%.

בפילוח תחומי הפעילות העבריינית בעבירות הלבנת הון ומימון טרור של שנת 2019 עולה, כי התחום המוביל עוסק בהונאה, מרמה וזיוף 24.7%. תחום השוחד והשחיתות ציבורית מוסיף להוות תחום פעילות משמעותי וחולש על כ-25.1%, עבריינות מסים (11.5%) ומימון טרור (כ-10.9%).

בבחינת דפוסי הפעולה בתחום הלבנת הון עלה כי חמישית (כ-19.2%) מהפעולות כללו פעלתנות בינלאומית ענפה. דפוסים נוספים עסקו בפעילות במזומן (כ-13%), פעילות באמצעות נותני שירותי מטבע  (כ-9.6%), פעילות בחשבון (כ-7.3%), פעילות בנדל"ן (כ-6.9%) ושימוש באנשי קש (כ-6.1%).

מעצבים סדר יום עולמי

בסופו של הדו"ח נסקרת ההצלחה של מדינת ישראל בפעולותיה אלו, וכן סוקר הדו"ח בהרחבה את ההישג שבאירוח הכנס הבינלאומי המשמעותי ביותר בתולדות הרשות בתחום המאבק בהלבנת הון ובמימון טרור: מפגש המומחים השנתי של ארגון ה-FATF, בהשתתפותם של בכירים מארץ ומעולם.

בכנס, שהתקיים כחודש לאחר שחברותה של ישראל בארגון ה-FATF נכנסה לתוקף, השתתפו כ-300 מומחים עולמיים בתחום המאבק בהלבנת הון ובמימון טרור מלמעלה מ-55 מדינות. הכנס הוקדש לדיונים באתגרים אופרטיביים גלובליים שעל סדר היום: סיכוני מימון טרור, נכסים וירטואליים, וכן חילוט והשבה בינלאומית של נכסי פשיעה. כמו כן נערכה בישראל למחרת הכנס, סדנה עולמית מיוחדת ראשונה מסוגה בהובלת ארה"ב, אשר יועדה לשופטים ופרקליטים מרחבי העולם, בנושא העמדה לדין והרשעה בתיקי מימון טרור.

חשוב לציין כי חברותה של מדינת ישראל בארגון בכלל ואירוח הכנס בפרט, מהוות הצלחה חסרת תקדים וממצבת את מדינת ישראל כגורם משמעותי בעיצוב סדר היום העולמי בכל הנוגע לאיומים איתם היא מתמודדת, ובפרט תחום מימון הטרור ותחום הנכסים הווירטואליים.

קביעת סטנדרטיים עולמיים

שר המשפטים, ח"כ אבי ניסנקורן אמר בעקבות הדו"ח, כי "פשיעה כלכלית היא בעלת השלכות חברתיות עמוקות ופוגעת בקורבנות העבירה, בקופת המדינה ומסכנת את היושרה של המערכת הפיננסית הלאומית. הרשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור במשרד המשפטים פועלת לקידום מאבק אפקטיבי בתופעות הלבנת הון ומימון טרור וליצירת מסגרת כללים למאבק בהלבנת הון ומימון טרור, תוך הבטחת עמידתה של מדינת ישראל בכללים הבין-לאומיים".

מ"מ מנכ"לית משרד המשפטים, עו"ד סיגל יעקבי אמרה כי "בשנה החולפת העמיקה הרשות את פעילותה למאבק בפשיעה הכלכלית תוך התעצמות טכנולוגית ופרסום ניירות עמדה ומסמכים מקצועיים בהיקף חסר תקדים. גם בשנה זו הפגינה הרשות יצירתיות וחדשנות ניכרת". ניסנקורן ויעקובי הביעו את תודתם ובירכו את עובדי הרשות ואת ד"ר שלומית ווגמן-רטנר העומדת בראשה על פעילותם הענפה ותרומתם החשובה למאבק בהלבנת הון ומימון טרור.

ראש הרשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור, ד"ר שלומית ווגמן-רטנר: "בשנה החולפת הפגינה הרשות הצלחות משמעותיות בפעילותה, שכללו תרומה למספר שיא של חקירות כלכליות, הלבנת הון ומימון טרור. הרשות גם ביצעה קפיצת מדרגה טכנולוגית משמעותית שהעצימה יכולותיה המודיעיניות; פרסמה מסמכים מקצועיים רבים שסייעו לסקטור הפיננסי באיתור וניטור פעילות הלבנת הון ומימון טרור; זכתה בפרסי הצטיינות נוספים ואף נטלה חלק בקביעת הסטנדרטים העולמיים בתחום הנכסים הווירטואליים ובנושאים אסטרטגיים רבים ביניהם המאבק העולמי במימון טרור".

כתיבת תגובה